Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Mogensen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan vi beskytter vores børn
2
ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv
3
Ved oplevet trudsel på Livet Kamp eller flugt Ligge død Blanding
4
Når bange hænger ved Falder slår sig Trøstes af voksen Får plaster på Har det svært i børnehave Forældre skændes Mormor lige død Kattekillingen løbet væk
5
HVAD TRUER ET BARN Afhængig af alder Temperament Følsomhed
8
Børn kan blive bange hvis der sker noget som -Er nyt og ukendt -Hvis der sker ting de ikke forstår og som virker truende -Hvis det gør ondt -Hvis det er anderledes end de forventede -Hvis de ikke kan bevæge sig -Hvis det minder om noget skræmmende de tidligere har oplevet Men det værste er hvis mor og far bliver bange
9
T FamilieMorGruppe
10
Børn har brug for at føle sig som en del af – familie, venner at vide at far og mor passer på dem at far og mor er til at stole på at blive trøstet at blive mødt med alderssvarende udfordringer at føle sig elsket
11
Efter bange Efter bange kan der være mere energi i kroppen, som har brug for at blive brugt – rystet ud, danset ud, løbet væk Iblandt skal det grines væk, grædes bort, skældes ud, fortælles om, tegnes eller leges væk.
12
Hvordan gør man før? Tager sig selv alvorligt Forbereder børnene – sandheden uden unødvendige detaljer Lover kun det man kan Opbygger et ritual Fortæller historier – den gode
13
Hvad gør man under? Samler sig selv Går med – den forældre der kan bevare roen Afled opmærksomheden Mærk hvor det ikke gør ondt Klemme mors hånd så hårdt som det gør ondt
14
Hvad gør man efter? Sæt iltmasken på dig selv først Hold barnet roligt – du ved hvad der er godt Masser af tid til at komme sig – du ved hvad der er godt – se på barnet (tomme øjne, bleg, hurtig overfladisk vejrtrækning, uorganiserede bevægelser, store følelser, over rolig, som om intet er sket) Hold/berør barnet – roligt Ret opmærksomhed mod sanserne – gentag Tillad pauser Indled ikke en diskussion Bliv ved med at anerkende barnets fysiske reaktioner
15
Hvad siger man? Anerkend med omsorg hvad der skete Sørg for at barnet ikke er alene Forsikre barnet om, at det er ovre (hvis det er det) Hjælp barnet fremad i tid, ved at hjælpe dem til at mærke sanserne Mind barnet om det de er gode til
16
Vi er langt mindre adskilte, en vi normalt går rundt og tror Børn spejler vores emotionelle tilstand fra en tidlig alder Børn forstår vores nonverbale sprog fra ca. 3 mdr.
17
Følelser Kommer og går i bølger Kan mærkes i kroppen Bliver værre, hvis de undertrykkes indefra eller udefra Bliver mildere, hvis de bliver sagt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.