Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller."— Præsentationens transcript:

1 Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland

2 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller større krav til virksomhedernes inddragelse.  Når opsvinget kommer, kan det gå stærkt:  Historisk lav ledighed.  Positiv udvikling inden for byggeriet og andre brancher.  Begyndende mangel på visse typer af arbejdskraft.

3 Hvad skal virksomhedskontakten bruges til?  Give viden om virksomhedernes arbejdskraft- og kompetencebehov.  Rekruttering – sikre det rette match mellem ledig og virksomhed.  Målrettet opkvalificering af ledige.  Øget anvendelse af jobrotation, voksenlærlingeforløb og opkvalificeringsjob.  Afdække og synliggøre ledige job.  Hjælpe unge i praktik- og lærepladser.  Hjælpe flere af de svagere grupper ud på det ordinære arbejdsmarked.  Yde bistand til virksomhederne ifm. fastholdelse af medarbejdere. 3

4 4 Den politiske aftale  Jobcentrene skal oprette et serviceberedskab:  Rekrutteringsservice  Dialog med virksomhederne om arbejdskraftbehov  Formidling af ledige til konkrete stillinger  Hjælp til at slå stillinger op på Jobnet.dk  Uddannelse og opkvalificering af medarbejdere  Information og hjælp ifm. voksenlærlingeforløb, jobrotation og opkvalificeringsjob.  Fastholdelse af medarbejdere  Bistand ifm. varslinger og fastholdelse af sygemeldte og skadelidte medarbejdere  Beskæftigelsesregionerne skal oprette et paradoksberedskab og et koordinerende serviceberedskab.  Et nøgleord er tilgængelighed.

5 Ét landsdækkende virksomhedsberedskab  De fire beskæftigelsesregioner har oprettet en fælles, landsdækkende hotline  Telefonnummer 72 200 350.  Virksomhederne guides til den rette beskæftigelsesregion.  Hotlinen gik i luften 1. april 2014.  13 henvendelser indtil nu  Heraf 3 i Midtjylland (Holstebro, Herning og Aarhus)  Der kører en mindre markedsføringskampagne i øjeblikket. 5

6 Hvilke opgaver er relevante for hotlinen?  Jobcentrene og beskæftigelsesregionen skal samarbejde, når:  Virksomheder oplever paradoksproblemer.  Virksomheder oplever mangel på arbejdskraft (og ledige med de rette kompetencer evt. findes i andre kommuner).  Virksomheder efterspørger mere arbejdskraft, end en enkelt kommune kan levere.  Ledige i flere kommuner har behov for opkvalificering inden for samme område.  Virksomheder ønsker at samarbejde med flere jobcentre.  Henvendelser fra virksomheder, der efterspørger 1 medarbejder, er ikke relevante for hotlinen – men vi sender dem selvfølgelig videre. 6

7 7 Hvad gør vi i en konkret sag? 1.Første kontakt a.Når en virksomhed henvender sig til hotlinen, tager vi en indledende drøftelse med virksomheden. Herefter kontakter vi det jobcenter, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor opgaven skal udføres. b.Når vi via overvågning erfarer, at en virksomhed har rekrutterings- eller paradoksproblemer, kontakter vi også det jobcenter, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor opgaven skal udføres. 2.Herefter forankres opgaven i dét jobcenter. 3.Vi understøtter jobcentret i at etablere et samarbejde med andre relevante jobcentre. 4.Vi understøtter jobcentrene i at samarbejde med a-kasserne og de faglige organisationer, hvor det er relevant. 5.Vi følger løbende op på opgaven.

8 Et ensartet serviceniveau  Fra centralt hold ønskes et ensartet serviceniveau på tværs af jobcentre og regioner.  Der er aftalt følgende minimumsstandarder:  Virksomheden kontaktes af en jobcentermedarbejder senest 1 arbejdsdag efter henvendelsen til regionen.  Der er fundet eller aftalt en løsning i løbet af 3 arbejdsdage.  Jobcentrene vil udsøge og screene relevante kandidater inden for 3 hverdage.  Ved større rekrutteringsopgaver vil jobcentrene afholde et møde i jobcentret, hvor virksomheden kan præsentere sig og tale med relevante ledige.  Ved problemer med at finde kvalificerede medarbejdere vil jobcentrene tilbyde bredere rekruttering og opkvalificering.  Jobcentrene vil hjælpe med papirarbejdet ved f.eks. ansættelse med løntilskud. 8

9 Overvågning af arbejdsmarkedet  Aftale med Infomedia  Daglig overvågning af artikler i lokale, regionale og landsdækkende medier om:  Virksomheder, der giver udtryk for et udækket behov for arbejdskraft.  Ekspanderende virksomheder, nye entrepriser mv., der måske kan forårsage et øget rekrutteringsbehov inden for specifikke målgrupper eller brancher.  Relevante artikler sendes videre til jobcentrene til orientering. 9

10 Et godt eksempel er bygge- og anlægsområdet 10

11 11 Stort behov for arbejdskraft i Midtjylland


Download ppt "Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google