Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning."— Præsentationens transcript:

1 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning Gruppebaserede indsatser i foråret 2014 Informationsmøde d. 4. december 2013 Maria Knoth Humlum, Lektor, lnstitut for Økonomi, Aarhus Universitet Simon Calmar Andersen, Lektor, lnstitut for Statskundskab, Aarhus Universitet

2 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FORSØGSPROGRAMMET OG FØLGEFORSKNINGEN › Forsøgsprogrammet: Ministeriet for Børn og Undervisning har igangsat forsøg med en række indsatser, der skal forbedre elevers læring og trivsel med særlig fokus på dansk som andetsprog › Følgeforskning: Institut for Statskundskab og Institut for Økonomi, Aarhus Universitet sammen med Rambøll Management Consulting › Følgeforskningen står for implementering og evaluering af forsøgsprogrammet 2

3 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FORSØGET I FORÅRET 2014 Indsatsen › foregår på 4. klassetrin › er for grupper af elever med › Arabisk › Tyrkisk eller › Somalisk modersmål › 50 skoler med i alt 68 tilmeldte grupper af elever › Tilfældigt udvalgt til at modtage indsatsen enten i foråret 2014 eller i foråret 2015 3

4 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? Det primære formål: › Kan bestemte indsatser › Øge elevernes faglige udbytte? › Øge elevernes trivsel? › UDOVER den udvikling, der normalt sker i løbet af 16 undervisningsuger › PÅ TVÆRS af skoler med forskellig baggrund 4

5 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? › Almindelige forsøg: › Måske er det skoler med størst behov (svageste elever), der vælger at afprøve ny indsats Dårligere resultat, selvom der reelt var positiv effekt › Måske er det skoler med engagerede lærere (ildsjæle), der vælger at afprøve ny indsats Bedre resultat, selvom der ikke var nogen reel effekt › Lodtrækning › Ingen systematisk forskel i udgangspunktet Bedre resultat må skyldes en reel effekt 5

6 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 HVORFOR LODTRÆKNINGSFORSØG? At høste gevinsten kræver at setup’et overholdes: › Man må ikke ændre på lodtrækningen › Man skal deltage i dataindsamlingen 6

7 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 IMPLEMENTERING AF FORSØG › Hvis læreren bliver sygemeldt – giver det så ikke mere mening at lade en anden skole el elevgruppe gennemføre indsatsen? › Nej – man ville ikke gøre det i sammenligningsskolerne, så man stiller indsatsskolerne for godt › Kan man ikke trække sig helt ud af forsøget? › Nej – det kan stille enten indsats- eller sammenligningssiden bedre. › Behøver alle elever, lærere og ledere besvare spørgeskema? › Ja – ellers svarer det til at trække sig ud af forsøget, og det kan skabe ubalance mellem indsats- og sammenligningssiden 7

8 AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 IMPLEMENTERING AF FORSØG › Hvis man synes, materialet virker godt, er det så ikke bare med at dele det med kolleger? › Nej – så kan vi ikke skelne indsats- fra sammenligningsskolerne/-grupperne › Hvis man synes, det virker dårligt, kan man så ikke bruge sit eget i stedet? › Nej – for så vil evalueringen vise effekten af materialet › Hvorfor skal vi opgive cpr-numre på lærere og elever? › Nødvendigt for at koble survey-oplysninger med registeroplysninger nationale test => kortere spørgeskemaer 8


Download ppt "AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google