Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBodil Davidsen Redigeret for ca. et år siden
1
Drejebog Confex-kursus Webjournalistik Dit navn:_______________________________ Din virksomhed:_________________________ Dit website (webadresse):_________________ Dato:__________ 1Drejebog webjournalistik
2
Om drejebog Drejebog indeholder øvelser og tips vedr. webjournalistik og webkommunikation. Brug og udfyld drejebog undervis i kursusforløb. Du vil ved endt kursus have en drejebog der giver dig værdifulde informationer om dit websites status og tips om hvor websitet kan udvikles og forbedres. Du finder links til øvelser og ressourcer på http://nilsulrik.dk/confex http://nilsulrik.dk/confex God fornøjelse! Nils Ulrik Pedersen nilsulrik@siteways.dk Drejebog webjournalistik2
3
Læsemønstre på nettet Poynter Eyetrack III - læsning af nyheder http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/videos.htm Skriv tre ting du observerer fra eyetrack-video om læsning på nettet: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ Eyetrack 3F – læsning af nyhedsforside http://webtv.djh.dk/view_video.php?viewkey=c5280214e0486b273a5f Skriv tre ting du observerer fra eyetrack-video om læsning på nettet: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ 3Drejebog webjournalistik
4
Nettets tekstmodel Traditionel lineær tekst Skriv tre ting som beskriver den fortløbende skrivestil: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ Hypertekst Skriv tre ting som er karakteristisk for hypertekst: Obs # 1_________________________________________________ Obs # 2_________________________________________________ Obs # 3_________________________________________________ 4Drejebog webjournalistik
5
Værktøj: Lixberegner Skriv til nettet5 Gå til lixberegner: http://www.onlinelab.dk/lix.php Beregn lix på en af din virksomheds websider. Hvad er lixen?_____________ Er lix efter din bedømmelse for lav, passende, for høj?_______________
6
Værktøj: Nøgleordstæthed Skriv til nettet6 Gå til nøgleordsværktøj: http://www.onlinelab.dk/tjek_dine_noegleord.php Beregn nøgleordstæthed på en af din virksomheds websider. Er det vigtigste nøgleord i top 5?_______________ Hvor ofte er det vigtigste nøgleord nævnt?_____________ Er sidens vigtigste nøgleord efter din bedømmelse nævnt for mange gange, passende antal gange, for få gange?_____________________
7
2GK grupper Gruppe 1: Thomas Frismark van Nek Dorthe Palm Ann Bloch Gruppe 2: Janne Foghmar Christina Sørensen Pernille Kragh Gruppe 3: Nadia Pedersen Tenna Greve-Rasmussen Sune Eghjort Schulze 2GK Metode 2 af gruppens medlemmer yder konsulent-tjeneste til kunde = det 3. medlem af gruppen. Arbejd med udvalgte webtekster/sider. Fokus er på tekst – ikke design. Prøv at bruge kursets læring. 3 x 15 minutters sessions. Plenum efter 45 minutter med gennemgang af et par cases. 7 Workshop 1: 2 gratis konsulenter på din webtekst
8
Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ http://siteways.dk 8
9
Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ http://siteways.dk 9
10
Konsulentskema webtekst Website:______________________________________________________ Webadresse:___________________________________________________ Kunde:________________________________________________________ Konsulenter:___________________________________________________ Dato:___________ Tre kritikpunkter – her kan det gøres bedre! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre ting at rose – her gør I det godt! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ Tre forslag til forbedringer – dette kan du gå hjem og gøre nu! 1.___________________________________________________________ 2.___________________________________________________________ 3.___________________________________________________________ http://siteways.dk 10
11
Gruppe 1 Gruppe 1: Thomas Frismark van Nek Dorthe Palm Ann Bloch 11
15
Gruppe 2 Gruppe 2: Janne Foghmar Christina Sørensen Pernille Kragh 15
19
Gruppe 3 Gruppe 3: Nadia Pedersen Tenna Greve-Rasmussen Sune Eghjort Schulze 19
22
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 22Drejebog webjournalistik
23
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 23Drejebog webjournalistik
24
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 24Drejebog webjournalistik
25
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 25Drejebog webjournalistik
26
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 26Drejebog webjournalistik
27
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 27Drejebog webjournalistik
28
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 28Drejebog webjournalistik
29
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 29Drejebog webjournalistik
30
Workshop: Omskriv egne tekster til nettet 30Drejebog webjournalistik
31
Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet31 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________
32
Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet32 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________
33
Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet33 Bedøm tagline: Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________
34
Øvelse : Webforside: Tagline Skriv til nettet34 Bedøm tagline.: Vikinggenetics.com/dk Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Udvikling af din egen virksomheds tagline: Nedskriv tagline___________________________________________ Indeholder tagline emneord?_____________ Er tagline efter din bedømmelse præcis og effektiv til at beskrive virksomhed og website?_______________ Skriv forslag til ny tagline____________________________________
35
Øvelse : Webforside: Velkomst Skriv til nettet35 Bedøm velkomsttekst : Miljøpunkt Valby Udvikling af din egen virksomheds velkomsteks: Skriv udkast til en kortfattet og præcis beskrivelse af din virksomhed og website?______________ _______________________________________ ________________________________________ ________________________________________ Giver velkomsttekst efter din bedømmelse en kortfattet og præcis beskrivelse af virksomhed og website?____________________________________ Skriv udkast til en kortfattet og præcis beskrivelse af din virksomhed og website?______________ _______________________________________
36
Øvelse: Navigationsforside Drejebog webjournalistik36 Sektionsforside tilhører den type af websider som kaldes navigationssider Sektionsforsider rummer næsten alle en generel introduktionstekst (”salgstale”) i sidens midterfelt og navigation til undersider i sidens venstremenu. I denne workshop vil vi skitsere en anden løsning: Drop intro-tekst og giv overblik over undersider i midterfelt. Du kan skabe overblik over undersider på flere måder Tre grundmodeller: KORT intro/brand-tekst + evt. billede + – Link = liste med links – Link + henvisningstekst – Link + henvisningstekst + billede
37
37
39
Drejebog webjournalistik39
40
40
41
Workshop 2GK: Udvikling af webjournalistik på dit website Her har du mulighed for at gennemgå en række vigtige sider og emner på dit website og undersøge hvordan du kan udvikle dem webjournalistisk. Siderne/emnerne er: – Om virksomheden (branding) – Inspiration og uddannelse af kunder (branding og salg) – Produkter (salg) – Rekruttering (branding) Drejebog webjournalistik41
42
Plan: Om virksomheden Drejebog webjournalistik42 Skab en fortælling om og for AH Metal Solutions med tekst (hovedpunkter). Find tre gode og tre ikke så gode ting at sige om vedhæftede tekst om virksomheden. Opstil en hurtig plan for hvordan virksomheden kan forbedre fortællingerne med billeder og video Kom med et hurtigt forslag til hvilke andre webværktøjer man kan bruge. Artikler:______________________________ Case-story:___________________________ Interviews:___________________________ Billeder: _____________________________ Video: _______________________________ Google-kort:___________________________ Tidslinje:______________________________ Debatforum:___________________________
43
Plan: Om virksomheden Drejebog webjournalistik43 Skab en fortælling om og for Miljøpunkt Valby med tekst (hovedpunkter). Find tre gode og tre ikke så gode ting at sige om vedhæftede tekst om virksomheden. Opstil en hurtig plan for hvordan virksomheden kan forbedre fortællingerne med billeder og video Kom med et hurtigt forslag til hvilke andre webværktøjer man kan bruge. Artikler:______________________________ Case-story:___________________________ Interviews:___________________________ Billeder: _____________________________ Video: _______________________________ Google-kort:___________________________ Tidslinje:______________________________ Debatforum:___________________________
44
Øvelse: Webnyheder: Nyhedstyper Plan for virksomhedens nyheder på nettet: Find gode typer af nyheder at skrive Nyheder der snævert ”navlebeskuende” mest eller kun handler om virksomheden selv har kun meget lille interesse blandt kunder. Det gælder om at finde andre emner at skrive nyheder om. Her er nogle typer af nyheder der som hovedregel har succes hos brugerne og bliver klikket meget. Typer af succes-nyheder Nytte-nyheder (”News You Can Use”) – også kaldet fordels-nyheder Skriv emne for nyttenyhed fra din virksomhed___________________________ Nyheder/historier om mennesker Skriv emne for nyhed om person fra din virksomhed______________________ Nyheder der inspirerer kunder (case/succes-historie om kunde/produkt) Skriv emne for nyhed der kan inspirere kunder __________________________ Nyheder der uddanner kunder – så de forstår produkter og ydelser bedre Skriv emne for nyhed der kan inspirere kunder __________________________ Nyheder der nuancerer problem-emner (”issue management”) så kunderne bedre forstår virksomhedens situation og valg Skriv problememne som kan behandles i nyhed__________________________ Drejebog webjournalistik44
45
Øvelse: Webnyheder: Vinkling Plan for virksomhedens nyheder på nettet: Vinkling af en nyhed Du skriver nyheder til to hovedgrupper: Virksomhedens kunder og pressen (journalister). Du fanger begge grupper på samme måde: Med nyheder og nyhedsemner som interesserer! Et nyheds-emne kan ses eller angribes fra mange sider. En nyhed har altid potentielt mange aspekter. Det gælder om at ”malke” nyheds-historien for muligheder – og om muligt skrive flere nyheder om det samme nyheds-emne. Nyheder der handler om emner der er ”oppe i tiden” – fx klima og miljø – er gode nyhedshistorier. Vælg et nyhedsemne fra din virksomhed og skriv i skema mulige vinkler på nyheden. Drejebog webjournalistik45 Nyheds-emne Nytte/fordel-vinkel Person-vinkel Case-historie Uddanne-kunde-vinkel Teknisk vinkel Miljø-vinkel (aktuel vinkel) Anden aktuel vinke
46
Øvelse: Skriv webnyheder Skriv webnyhed Vælg format for webnyhed: – Pixi = 6 webafsnit = cirka 18 weblinjer – 3X3X3 = 9 webafsnit = cirka 27 weblinjer Skriv nyhedsoverskrift på mindst 40-45 tegn – overskrift skal fortælle historien Skriv underoverskrift på mindst 120-140 tegn- den sammenfatter historiens vigtigste budskab Skriv korte afsnit på 3-4 weblinjer Skriv mellemoverskrift efter 3 webafsnit – mellemoverskrift på 40- 45 tegn – skal fortælle om storafsnit Vælg et nyhedsbillede = nyt, aktuelt billede – husk at skrive billedtekst. Skriv faktaboks – hvis der er tal eller fakta – skriv fakta i punkter. Drejebog webjournalistik46
47
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik47
48
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik48
49
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik49
50
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik50
51
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik51
52
Øvelse: Skriv webnyheder Drejebog webjournalistik52
53
Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik53 Skriveproces for salgstekst til nettet: Indkreds stof til beskrivelse af produkt Produkt:__________________________________________ Produktside webadresse:____________________________ 1. Indkredsning af EFU – Udfyld vandret Egenskab → Fordel → Udbytte Egenskaber Fakta om produktet Fordele Faktiske fordele Udbytte Oplevede fordele
54
Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik54 2. Indkredsning af C = Conviction Ja/ Nej Ja/ Nej Ja/ Nej TestimonialBilledeUndersøgelse EksempelBilledserieStatistik CaseBillede i 3DVaregaranti PresseomtaleForstørrelsePrisgaranti Bedømmelse360° fotoAndet? KommentarfeltVideoklipAndet?
55
Øvelse: Salgstekst: Produktside Drejebog webjournalistik55 3. Indkredsning af A = Action Ja/ Nej Ja/ Nej Ja/ Nej Kontakt salgBestil vareprøveFind forhandler Stil spørgsmålBestil vare- demonstration Køb på nettet Links til relaterede produkter Download brochure Andet? 4. Skriv salgstekst ud fra AIDCA-modellen Attention Interest Desire Conviction Action
56
Øvelse: Skriv salgstekst Drejebog webjournalistik56
57
Øvelse: Skriv salgstekst Drejebog webjournalistik57
58
Øvelse: Skriv ”salgstekst” Drejebog webjournalistik58
59
Øvelse: SEO med Google Vælg webside og nøgleord du vil tjekke for placering hos Google. Skema har til formål at vise dig, hvor sidens tekst kan optimeres i forhold til Google ved øget gentagelse og forbedret placering af nøgleord i tekst og på webside. Udfyld skema på næste side: Drejebog webjournalistik59
60
Drejebog webjournalistik60 Website_____________________________ Webside__________________________________ Nøgleord____________________________ Google-placering____________________________ Findes nøgleord ?Ja Nej Antal synligt nøgleordhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Antal: Antal nøgleord totalhttp://vertikal.dk/stripAntal: Overskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej SidetitelObservér Ja Nej URLObservér Ja Nej Brødkrummehttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Menuhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Underoverskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Brødteksthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Links til sitehttp://google.dkhttp://google.dk – søg: link:webadresseAntal: Opdateringhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Dato____Dage siden____ Nøgleord i metakodeI browser, vælg: Side, vælg: KildeAntal:
61
Drejebog webjournalistik61 Website_____________________________ Webside__________________________________ Nøgleord____________________________ Google-placering____________________________ Findes nøgleord ?Ja Nej Antal synligt nøgleordhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Antal: Antal nøgleord totalhttp://vertikal.dk/stripAntal: Overskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej SidetitelObservér Ja Nej URLObservér Ja Nej Brødkrummehttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Menuhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Underoverskrifthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Brødteksthttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached” Ja Nej Links til sitehttp://google.dkhttp://google.dk – søg: link:webadresseAntal: Opdateringhttp://google.dkhttp://google.dk - Klik ”Cached”Dato____Dage siden____ Nøgleord i metakodeI browser, vælg: Side, vælg: KildeAntal:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.