Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Klausen Redigeret for ca. et år siden
1
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse
2
At tale om det vi taler om Vanskelig opgave fordi: … det sprog vi bruger er det samme som det vi prøver at italesætte … sprogets første orden beskriver 'virkeligheden'/'realiteten' … at sprogliggøre sprog er en 'meta'-refleksion … at sprogliggøre sproget er en proces hvor sproget beskriver sprogets beskrivelse af 'realiteten'
3
En kort case Louise er 16 år og bor hos sin far. – Forældrene er skilt på 3. år og forholdet til moderen er væsentligt tættere end til faderen – Hun har et ret omfattende brug af rusmidler – primært centralstimulerende stoffer – Hun har skiftet det meste af sin tidligere omgangskreds ud – Hun er tilknyttet et skole-behandlingstilbud, som hun passer relativt stabilt – Hendes forældre har et konfliktfyldt forhold til hinanden, men er meget tydeligt bekymrede – Louise har være i familiepleje og anbragt på et privat opholdssted – uden succes
4
Mødet om/med Louise Sagsbehandleren – Indkaldt mødet i henhold til SL, fordi Louise har et misbrug og skal tilknyttes et misbrugstilbud Forældrene – Deltager fordi de er tydeligt bekymrede og afmægtige. Louise skal have hjælp, nu! Misbrugsbehandleren – Deltager fordi han skal behandle Louise og det er hans job Louise – Deltager fordi hun skal, men mener ikke hun har et misbrug
5
Et fælles sprog? Her er mindst fire diskurser i spil: – Myndighedsdiskursen (der skal handles i henhold til loven) – Omsorgs-/forældrediskursen (der skal handles i henhold til vores viden om Louises bedste) – Behandlerdiskursen (der skal handles i henhold til at nedbringe Louises misbrug) – Autonomidiskursen (gør hvad I vil – jeg styrer alligevel selv biksen) (???) Og tænk, hvis der også havde være en sundhedsperson, en politimand (M/K) eller andre tilstede...
6
Multivers Begivenheder Tid
7
Tankevækkende Tal, så andre får lyst til at lytte Lyt, så andre får lyst til at tale Barnett Pearce Jeg ved først hvad jeg mener, når jeg hører hvad jeg siger Ludvig Wittgenstein Jeg siger det du hører Gregory Bateson Man kan ikke forstå det den anden forstår – man kan kun forstå det man forstår den anden forstår Niklas Luhmann Skift fortolkningen ud med nysgerrigheden - genfortæl hvad du hører
8
En trialog? Tre positioner: A : Interviewer holder kontakten og stiller/følger op på spørgsmålene. B : Den der interviewes taler fra sin position. C : Bevidner tager tekstnære noter til brug for tilbagemelding og videre proces. Holder øje med tiden.
9
Trialogens program A interviewer B i 20 minutter om sagen A interviewer C i 10 minutter om hvad C har hørt B har sagt A interviewer B i 5 minutter om hvad B har hørt at C har hørt at B har sagt
10
Pause Vi mødes igen kl 13.15
11
AAA-BBB-CCC Vi deles i grupper på tværs af trialogerne, hvor alle A-positionerne mødes, B-positionerne mødes og C-positionerne mødes i hver sine grupper. Hver gruppe samler sine erfaringer og refleksioner fra trialogerne til et fælles oplæg
12
At være i dialogen vs. diskussionen Dialog At kunne se helheden imellem bestanddelene At se på forbindelserne imellem delene At undersøge antagelser Læring igennem undersøgelse og opdagelse - nysgerrighed At skabe en fælles forståelse blandt mange Anerkendelse Diskussion/Debat At bryde emner/problemer ned til dets bestanddele At se på forskellene imellem delene At retfærdiggøre eller forsvare antagelser At overtale, sælge, fortælle - overbevise At opnå enighed om én forståelse Bedrevidende
13
Fra tanke til handling Sagt er ikke hørt Hørt er ikke forstået Forstået er ikke accepteret Accepteret er ikke gjort Gjort er ikke fortsat gøren
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.