Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!"— Præsentationens transcript:

1 Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!

2 Program 1.Hvad er Hverdagsimplementering og hvorfor? 2.Effekt af kompetenceudvikling? 3.Kulturændringer i forhold til Hverdagsimplementering 4.Hverdagsimplementering i praksis.

3 Hverdagsimplementering - fra kursusrum til handlingsrum via… Action learning Læringsproces, hvor deltageren undersøger egne handlinger og erfaringer for at forbedre sine præstationer. Flipped learning En pædagogisk og didaktisk tilgang til undervisning og læring, hvor den direkte instruktive kontakt flyttes fra plenum til det individuelle læringsrum.

4 Hvorfor Hverdagsimplementering? Jeg oplever et brændende ønske om, at mennesker i organisationer gerne vil have tid og midler til at implementere færre forandringer i deres hverdag – men dybere dvs. give det mening og fylde i hverdagen. Undersøgelser og forskning viser, at succesraten kan hæves til hele 80 % hvis dem, der skal gøre noget anderledes - frontmedarbejderne - kan se formålet og er blevet involveret i udviklingen af løsningen. Tid anvendt på implementering bør være 2-3 gange tiden anvendt på udvikling.

5 Hverdagsimplementering To formål 1. Skabe dybde og mening i hverdagen 2. Få det lavpraktisk på plads 1. Medarbejdere oplever, at det hjælper dem i hverdagen 2. Medarbejderne kan se meningen med at gøre det 3. Medarbejderne forstår og har commitment til at gøre noget anderledes Tre effekter

6 Udfordring ved kompetenceforløb Effekt af læring fra kompetenceforløb  15 % anvender ikke eller prøver ikke at anvende den nye læring  70 % prøver en lille smule, men har problemer og vender hurtigt tilbage til gamle metoder og rutiner  15 % anvender den nye læring og opnåede konkrete og værdifulde resultater. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al. 2014.

7 Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering Opgaver Forventnings- afstemning. Før kompetence- forløb – 40 % Under kompetence- forløb – 20 % Træning – afprøve teori og metoder i praksis. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al. 2014. Arbejde med nye færdigheder i praksis Følge op på om formål bliver realiseret Opfølgning hvert ½ år. Efter kompetence- forløb – 40 %

8 Kulturændringer Forskning viser, at det er muligt at ændre kulturen, hvis vi arbejder med hele virksomheden, da forandring er en kognitiv proces på gruppeniveau og ikke en rationel analytiskproces. Og ja Hverdagsimplementering er et afgørende element i forhold til en kulturændring (sundhed på arbejdspladsen). Kilde: De Witte m.fl. 1999 og Justesen 2015.

9 Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hvordan vil du beskrive kulturen hos dig i forhold til at implementere strategisk sundhed og sundhedsledelse på arbejdspladsen?

10 Implementering og forankring af sundhed på arbejdspladsen – en evidensbaseret ledelsesproces 1. Sundheds- strategi 2. Organisering: styregruppe og projektleder 3. Involvering af mellemledere 4. Kommunikere forandringen i hverdagen 5. Effektmåling

11 1. Sundhedsstrategi? Studier har klart dokumenteret, at enkeltstående politikker/strategier for fysisk aktivitet og sundhed på arbejdspladsen kun har en meget lille effekt Politikker/strategier er rammesætningen for at arbejde med sundhed på arbejdspladsen, hverken mere eller mindre. Lin et al., 2014 og Justesen et al. 2015.

12 2. Organisering Projektledere Hvis Hverdagsimplementering skal skabe en varig forandring skal projektledere gennem egne holdninger og adfærd kommunikere vigtigheden af den ”nye indsats” Projektledere skal arbejde tæt sammen med medarbejdere, der skal gøre noget nyt i implementeringsperioden (1 – 2 år).

13 2. Organisering Forandringsagenter Mennesker lytter mere og stoler mere på nære relationer end eksperter når det kommer til at ændre holdninger og adfærd En forandringsagent med succes er en kollega, som jeg har tillid til, og som jeg kan se som frontperson for den ”nye indsats”.

14 3 og 4: Involvering og daglig kommunikation – Hverdagsimplementering i praksis ”Sælge” Fortælle Afprøve/teste Konsultere/rådføre Co-creating Grad af mulighed for at sætte retning Mails Udmeldinger ”Rådhusmøder” Kontrakter Nyhedsbreve Plakater Marketing- kampagner Brochurer og demoer Road shows Briefinger Undersøgelser Interviews og målinger Pilotforsøg og prøver Intranet- afstem- ninger/ blogs Træning af medarbejdere Workshops Interviews og målinger Forandrings- agenter Intranet-forum Træning med konsultation Samarbejdende organisation Dialog på alle niveauer Open Space- møder Stormøder Grad af aktiv involvering Kilde: Senge, “The Fifth Discipline Fieldbook”, 1998.

15 5: Donald Kirkpatricks 4 evalueringsniveauer Niveau 4 Bruger de det? Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Er de tilfredse? Lærte de noget? Gør det en forskel for forretningen (ROI)? Hovedbudskab : Stop med at evaluere kompetenceforløbet alene – evaluér, hvor godt målgruppen bruger kompetenceforløbet til at opnå resultater – dvs. Hverdagsimplementering.

16 Hverdagsimplementering i praksis

17 Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hvor ser du de største udfordringer hos dig i forhold til at gå fra gode ideer og udviklingsprojekter til drift. Dvs. at strategisk sundhed og sundhedsledelse bliver en del af hverdagen for så mange medarbejdere som overhovedet muligt?

18 Sundhedskonsulenter, der rådgiver arbejdspladser om sundhed bør trænes i Hverdagsimplementering på tre niveauer (medarbejdere, mellemledere og ledelsen) Nu Vision Forståelsesproces Acceptproces Faglig proces

19 Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hverdagsimplementering hjemme hos mig Hvilken støtte, rådgivning og sparring har jeg mest brug for? I forhold til at arbejde med medarbejdere, mellemledere og ledelsen på de arbejdspladser, hvor jeg arbejder med sundhed på arbejdspladsen – hvor er jeg så mest udfordret?

20 Design af kompetenceforløb for sundhedskonsulenter - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket Hvert modul har et overordnet tema og transformationen fra viden i relation til hvert tema og til egentlige kompetencer sikres ved at arbejde hvert tema gennem et transformationsloop bestående af følgende elementer: Viden påfyldning Praksistræning og sparring Transformation og anvendelse i egen hverdag Refleksion og videndeling. 1 Videns- påfyldning 2 Praksis-træning og sparring 3 Trans- formation og anvendelse 4 Refleksion og videndeling

21 Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering Opgaver Forventnings- afstemning. Før kompetence- forløb – 40 % Under kompetence- forløb – 20 % Træning – afprøve teori og metoder i praksis. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al. 2014. Arbejde med nye færdigheder i praksis Følge op på om formål bliver realiseret Opfølgning hvert ½ år. Efter kompetence- forløb – 40 %

22 Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket En før-proces handler om at skabe mulighed for, at deltagerne kender kursets læringsmål og intention i forhold til, hvordan disse mål kan understøtte deltagerne i den daglige praksis. Før-processen understøtter, at deltagerne opnår en forståelse og motivation for læringsaktiviteten En under-proces handler om at skabe det rigtige læringsrum, der matcher deltagernes forudsætninger. samtidigt forventes, at læringsform og materiale er opdateret og relevant i forhold til den virkelighed, som deltagerne indgår i En efter-proces handler om at skabe rammer for, at den nye viden kan implementeres i praksis.

23 Design af kompetenceforløb for sundhedskonsulenter - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket Hvert modul har et overordnet tema og transformationen fra viden i relation til hvert tema og til egentlige kompetencer sikres ved at arbejde hvert tema gennem et transformationsloop bestående af følgende elementer: Viden påfyldning Praksistræning og sparring Transformation og anvendelse i egen hverdag Refleksion og videndeling. 1 Videns- påfyldning 2 Praksis-træning og sparring 3 Trans- formation og anvendelse 4 Refleksion og videndeling


Download ppt "Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google