Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnne Marie Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet
2
Teori om problemet: Hvorfor CME? Mennesket er glemsomt Videnskabelig udvikling Ny teknologi Ny organisation Globalisering Øget skepsis og kritik mod væsenet Læger har forskellig personlig tilgang til efteruddannelse
3
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
4
Anvendelse Fremme faglig udvikling Sikre at alle er opdateret (i fht en vis minimumskompetence) Sikre at alle deltager i efteruddannelse Dokumentation over for offentligheden
5
Mange anvendelsesformer Nogle er utilsigtede (overflow) Kontrol Læring Oplysning Politisk anvendelse Symbolsk anvendelse Konstitutiv anvendelse
6
Konstitutive effekter Produkter og adfærd Tid Sociale identiter/relationer
7
Evaluand: CME Er CME specialespecifik? Hvor uens er specialerne? Hvor uens er stillingerne? ”…på en intelligent måde, så det kan kobles op på stillingen” (Erik Kristensen, Ugeskr Læger 2011; 173(8): 546) Hvor uens er individerne?
8
Viden/Metode Bedømmelseselement: Dokumentere og optælle Kontrollere Eksaminere Organisering af bedømmelse: Intern Ekstern
9
værdier Professionsinteresser…? Kan ”opdateret” og ”nødvendige komp.” defineres autoritativt? Hvilken rolle skal den enkeltes ønsker spille? Betoning af sikring vs udvikling
10
Idealtypiske modeller for udbud af CME Marked (individet dokumenterer) Marked med akkrediterede udbydere Én akkrediteret udbyder Fleksibelt program Fast program
11
værdier Professionsinteresser…? Kan ”opdateret” og ”nødvendige komp.” defineres autoritativt? Hvilken rolle skal den enkeltes ønsker spille? Betoning af sikring vs udvikling
12
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
13
Situationsanalysen Underdetermineret vs overdetermineret Divergent vs konvergent
14
Tag med hjem Sikring vs. udvikling Utilsigtede effekter Ressourcer Lær af pilotprojekt Meta-evaluering
15
Systematisk situationsanalyse evaluering værdier anvendelse evaluand viden/ metode
16
Kompetenceudvikling inden for evaluering Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2011 se www.efteruddannelse.sdu.dkwww.efteruddannelse.sdu.dk
17
Litteratur: Peter Dahler-Larsen (2010): Defining Quality in Evaluation. In: International Encyclopedia of Education 3rd Ed. Oxford: Elsevier. Peter Dahler-Larsen (2008): Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.