Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk."— Præsentationens transcript:

1 1 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk Grethe Siegstad:Daglige arbejde i Nuuk krisecenter Annette Broberg:Arbejdet i samtalegruppen

2 2 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Organisatorisk Placering: Børne- og Familieafdelingen i Velfærdsforvaltningen Tæt samarbejde med Tidlig indsats og Børne- Familiecentret Krisecentret er ikke en døgninstitution – faglært dagpersonale Derudover er der en vagtordning fra 16-08 hver dag til nye kvinder Målgruppe:Voldsramte (fysisk og psykisk) kvinder og deres børn, der er borgere i Nuuk. Boligløse, misbrugere og psykisk syge henvises til andre tilbud Fysisk placering:Sipisaq Kujalleq 7 A 2 Afdelinger pt.1) akut krisecenter 2) udslusning Tværfaglige fordele: En del af det offentlige system, adgang til sagsbehandlere, og behandlingsgruppe. Personalet har faglig sparring, man er ikke alene med målgruppen Adgang til psykolog og familievejledere Nem kontakt til sundhedsvæsen og politiet Hurtig adgang til visitering til andre offentlige tilbud

3 3 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Udfordringer:Svært, at vi ikke er en boligforening Erkende, at kommunen ikke kan varetage alt og alle problemer At kunne formidle dette bedst muligt Nuuk krisecenter ændres lidt i strukturen, der betyder: Større samarbejde med forvaltning og tidlig indsatsgruppen nedlægning af udslusning som længerevarende bolig, og udvidelse af de akutte pladser Tydeliggørelse af, hvad der kan hjælpes med, og en tydeliggørelse af tidsperspektivet (3.mdr) Indenfor de 3 mdr. forsøges, at lave handleplan i samarbejde med øvrige indstandser Fremover kan det ikke sikres, at der er eneværelser i krisecentret. Dette grundet den begrænsede plads, og antallet af henvendelser Ikke eget værelse med lås – men der er skab til egne egendele Der vil blive knyttet støttepersoner til krisecentret, så der er ansatte i flere af døgnets timer

4 4 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Nuuk Krisecenter, det daglige arbejde: Visitering af nye kvinder, efter henvisning eller, at de mødt op Tilbud om:førstegangs samtale løbende samtaler børnesamtale med mor og barn børnene får Maryfondens rygsække børn får endvidere lego fra Legoland råd og vejledning ledsager for kvinden til forskellige møder Samtalegruppe Ud fra kvindens behov, samarbejdes med: Sundhedsvæsen politiet Rigsombudsmanden Velfærdsforvaltningens serviceafdeling – samt rådgivningsafsnittet

5 5 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Krisecentret forsøger at sikre: omsorg sikkerhed trygge rammer rammer for børnene, der sikrer en hverdag for dem Tilbuddet indeholder endvidere: Hjælpe kvinden videre i livet gruppesamtaler, også for de kvinder, der er flyttet ud af krisecentret Erfaringen viser: at børn ikke kan magte, at komme i skole eller i daginstitution i den første tid børn er usikre i de omgivelser børn ofte er i loyalitetskonflikt i.f.t. den voldelige part

6 6 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Andre opgaver: Andre indstandser f.eks. Handelsskolen eller virksomheder, til krisebehandling – dette er en opgave, der kommer flere af (det viser – at vi er kendt i byen) Man kan få krisesamtale, uden at man bor på centret – kan sammenlignes med åben rådgivning for målgruppen Tværfagligt samarbejde med behandlergruppen i BFC/BFA Statistik – både om hvor mange vi har, årligt, og konkret statistik til Maryfonden om børnerygsække Oversigt over gengangere (her vises statistisk materiale – er endnu ikke færdigt – kommer til konferencen) Udfordringer: Samarbejdet med private krisecentre mangler, det ville være godt for sparring og udvikling af området i hele Grønland

7 7 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Arbejdet i samtalegruppen: Rammerne:Tilbuddet er 2 gange årligt, forår og efterår, 10 gange i alt i hver omgang Foregår i BFC’ lokaler Annonceres i Nuuk ugeavis Der skal foretages en visiterende samtale før indskrivning Indhold:Formålet er, at komme fra offerrolle til, at være ansvarlig i eget liv hjælp til selvhjælp arbejde med personlighedsstruktur arbejde med den ændring, og proces, der sker i et voldeligt forhold arbejde med kommunikation

8 8 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Offer-Krænker og Frelser-trekanten Frelserrolle Krænker-rolle Offer-rolle


Download ppt "1 Vold er ikke løsningen, Katuaq 25-26 november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google