Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?

2 Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen, både hvad angår indholdsdimensionen og sprogfærdigheden. It anvendes i forbindelse med informationssøgning på internet, i opslagsværker, ordbøger og leksika. I forbindelse med skriftlige arbejder gøres brug af tekstbehandlingsprogrammers forskellige faciliteter. Den mundtlige formidling understøttes af relevante præsentationsprogrammer, ligesom færdighedstræning understøttes af relevante interaktive øvelser og sprogtræningsprogrammer. ” Bekendtgørelsen 2007

3 Tre dørtrin vi skal over HVORFOR? Det skal give mening HVORDAN? Vi skal kunne gøre det HVORNÅR? Omkostningerne skal stå mål med udbyttet

4 Hvorfor skal vi bruge medier…? Gør undervisningen autentisk IT naturlig del af unges hverdag Elever har forskellig læringsstil Det skaber variation Eleverne kan lære mere eller bedre Muligheder for differentierede materialer Rationelt –kan frigøre lærertid til enkeltelever Vi bliver nødt til at prøve nye muligheder af

5 Den didaktiske trekant Mål for undervisningen Elevforudsætninger Lærerens valg af metode

6 Metode - Elev - Mål Udbredt og differentieret mediebrug Forskellige læringsstile Lærer på mange forskellige måder Læsning er en svær vej til kompetencer På vej ind i ukendte verdener Behov for lærerkontakt

7 Elev – Mål - Metode Viden –kernestof –supplerende stof –en verden i forandring Kompetencer –konkrete færdigheder -kritisk bruger -handlekompetencer Dannelse –gøre elevens verden større

8 Hvilke mål nås bedst i hvilke rum? Hvordan skabes rummene i fysisk og i virtuel tid? Hvilke medier er hensigtsmæssige hvor? Mål – Metode -Elev Undervisningsrummet Konkret afgrænset emne, videnstilegnelse Umiddelbar mulighed for test IT: Programmeret undervisning Webquests Dele klasser /differentiere Træningsrummet Instruktion –afprøvning – respons IT: Opgaver Sproglaboratoriet Simulering Træningsprogrammer Studierummet Fordybelse og perspektiv Undersøge selv Mange elever har koncentrationsproblemer på skolen IT: Logbog eller deadlines Løbende feedback Elever producerer Variere skriftlige produkter med video og audio Inddrage forskellige kildetyper Verden er middelbart tilgængelig

9 Supplerende: Lære med IT eller lære af IT? IT gør, ligesom ethvert andet redskab, noget ved den måde man tænker og arbejder på. Lære med IT -Lære det samme, men på nye måder –inspirerende form /mulighed for variation –billeder, lyd, engagement Lære af IT –Udnytte det IT gør ved læring til at lære noget andet – Fra arbejdskrævende rutinearbejde (og –træning!) til systemtænkning (fx modelleringskompetence) – Fra lineær disposition til interaktiv træstruktur – Fra fordybelse til hurtigt overblik – Fra givet overblik til afprøvning gennem valg – Fra studielokalet til realtime med verden i fællesskab /netværk – Fra ”læreren er vogter af al viden” til ”al viden findes derude” – Fra lytten til feedback på eget arbejde – Fra tekst til genremangfoldighed (fx repræsentationskompetence) Overvej: Hvor går IT-læring op med kompetencerne i ny faglighed? (se rapporterne på www.emu.dk –baggrund for reformen)www.emu.dk


Download ppt "Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google