Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete...

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete..."— Præsentationens transcript:

1 C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete...

2 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 2 Tjaa Hvad nu hvis... Produkter og services ikke kan leveres... og man taber 5 mill. kr. om dagen!

3 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 3 Og loftet faldt ned

4 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 4 AAAFlex A/S forløbet  Firma AAAFlex A/S er en produktionsvirksomhed med produktionsafdelinger i en langt række lande. Virksomheden har én centralt it-installation placeret i det danske hovedsæde indeholdende blandt andet produktions- og salgsstyringssystemet. Der er ikke etableret et backupcentre for denne installation. Virksomhedens afdelinger i andre lande har via netværk (Internet/VPN) adgang til denne it-installation.  Virksomhedens Internet-vendte systemer er hosted hos en ekstern driftspartner.  Der er indarbejdet en backup-politik, der foreskriver, at der tages inkrementel backup mandag til torsdag og fuld backup i weekenden. Dette gælde samtlige systemer.  Der er ikke foretaget periodisk test af hvorvidt der kan genindlæses en fuld backup, men en retablering af enkeltfiler foretages løbende.  Du er som central medarbejder i firmaet AAAFleX A/S blevet indkaldt tidlig mandag morgen, da virksomheden natten til mandag har været hærget af en brand i den bygning, der huser administration og it.

5 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 5 AAAFlex A/S forløbet  Branden er nu slukket, og der er som følge af branden foreløbig konstateret følgende skader: -Alt i arbejdsområderne er ødelagt. Dette betyder, at fysiske medier (papir, bånd, cd- ROM mv.), der har været opbevaret i skuffer, traditionelle skabe og på bordene, er gået tabt. -AAAFleX A/S’ eneste serverrum er tilsyneladende ikke ødelagt i samme grad, idet rummet har været brandbeskyttet, men det kan ikke afvises, at dele af udstyret er ødelagt af vand. Pt. har brandvæsenet afvist al adgang til serverrummet som følge af potentiel sammenstyrtningsrisiko. -Al strømforsyning til serverrummer inkl. UPS-forsyning er blevet fjernet. Intet udstyr er derved blevet lukket ned på behørig vis. -De primære kommunikationsforbindelser til omverdenen er ødelagt. AAAFleX A/S har dog en sekundær pt. endnu ubrugt forbindelse, der terminerer i en sidebygning. Denne bygning er uberørt af branden. -Weekendens backup må formodes at være gået tabt. Tidligere backup opbevares i et brandskab i sidebygningen. Nøglen til brandskabet blev opbevaret i en skuffe i den brændte bygning.  Scenariet er tæt på det værst tænkelige scenarie for AAAFlex A/S’ it-installation, idet det påvirker alle væsentlige it-tjenester. Det anslås, at tabet som følge af manglende it ligger i størrelsesordnen 5 millioner Dkr/dag.

6 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 6 AAAFlex A/S: Systemoverblik

7 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 7 Spørgsmål 1: Kontakt til pressen.  Pressen kontakter jer over telefonen for at få informationer om ulykken.  Hvilket svar giver I dem?

8 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 8 Spørgsmål 2: Information til medarbejderne  Medarbejderne i virksomheden kontakter jer over telefonen. De vil gerne vide hvad der sker, og hvad de skal gøre og hvor de skal møde op.  Hvilket svar giver I?

9 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 9 Spørgsmål 3:Telefonhåndtering  Under arbejdet med retableringen af it-installationen bliver I forstyrret gentagne gange af telefonopkald på mobiltelefonen af medarbejdere, kunder, pressen m.fl. Tiden er en vigtig parameter i retableringen, hvor der er behov for at kunne fokusere på den egentlige opgave.  Hvad gør I?

10 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 10 Spørgsmål 4: Leverandørkontakt  Jeres it-leverandør kontakter jer. De vil være i stand til at levere en ny I-series server svarende til den virksomheden havde før inden for ca. 3 uger. Som følge af at de betragter AAAFlex A/S som en nøglekunde vil de dog være i stand til at levere en mindre model (med dertilhørende mindre kapacitet) inden for 3 dage.  Hvad gør I?

11 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 11 Spørgsmål 5: Nøglemedarbejdere  I forbindelse med retableringen af it-installationen vil der være nødvendigt at anvende ogeller trække på medarbejdere med specifik viden om virksomhedens it- installation. Desværre vil enkelte af disse medarbejdere ikke være at træffe.  Hvad gør I?

12 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 12 Spørgsmål 6: Dokumentation  Eventuel dokumentation af virksomhedens it-installation forelå i stor udstrækning i fysisk form, men der foreligger muligvis også dokumentation på elektronisk form.  Hvad gør I?

13 D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 13 Prioriteret aktivitetslister  Dan krisegruppe + fordeling af opgaver  Skab overblik over katastrofens omfang  Overblik over backup (backupansvarlig)  Etabler kommunikation / Telefoni  Etabler nødstrøm + el-installatør  Etabler køling  Kontakt til it-leverandør (IBM,AS/400, pc, mv.)  Prioritering af AS/400 applikationer  Flytte pc-servere  Indkaldelse af rette personer til rette tid  Udpegning af bygningsansvarlig


Download ppt "C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete..."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google