Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler."— Præsentationens transcript:

1

2 De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler blot om at træffe de rigtige valg… De unge anskuer i vid udtrækning sig selv gennem et individualistisk prisme Nutidens unge bebrejder sig selv, når de ikke kan håndtere ungdomslivets udfordringer Når det er svært at være ung i DK. CEFU (2011)

3 Tegningerne er af Allan Stockholm

4 fælles bearbejdelse i grupper fælles samfundsmæssige problemstillinger …..den føromtalte individualisering, som er et uomgængeligt vilkår, kan modsvares af fællesskabsoplevelser, fælles bearbejdelse i grupper, på hold eller i klasser og være med til at udvide unges forståelse af egne problemer som en del af fælles samfundsmæssige problemstillinger….. Illeris m.fl. (2009).: Ungdomsliv

5 Gruppevejledning er andet og mere end individuel vejledning i en gruppe – eller information i en gruppe ”de unge får udvidet deres verden - de får faktisk 10 hjælpere”- udnytter resurser og potentialer hos deltagerne de unge får betydning og giver hinanden betydning – ”a climate of mattering” (Norman Amundson) - aktiverer og ansvarliggør deltagerne at være lige som og at være forskellig fra - identifikation og rollemodeller de unge får nye vinkler på deres ”historier” de unge spejler sig i hinanden de unge giver hinanden feedback

6 Vejledning i grupper Vejleder skaber mulighed for deltagelse og refleksion i gruppen V Interview Refleksion Vejledte 1 2 3

7 Mål for gruppevejledningen Forberedelse, aktivitet inden ”samtalen” Gruppevejlednings- samtalen Arbejde med værdier ift. uddannelse og arbejde VærdispilHver ung interviewes ift hendes ”historie” – de andre unge bringes i spil med deres refleksioner Arbejde med unges selvopfattelse Styrkekort ” Hvem/ hvad har betydning for de valg, jeg træffer Rollemodeller Livslinie ” Mit liv og mine drømme -udfordringer og barrierer Mapping/ leverum Værdiskjold ” Sådan ser jeg mig selv og sådan ser andre mig Joharis vindue ”

8 Refleksionskort Da jeg hørte Sofie fortælle, lagde jeg mærke til … Når jeg hører Sofie fortælle, kan jeg genkende... Hvis jeg var Sofie, ville jeg måske… Mon Sofie har tænkt på… Da jeg hørte Sofie fortælle, kom jeg til at tænke på… Når jeg hører Sofie fortælle - synes jeg, hun viser, at hun er…. synes jeg, hun viser, at hun kan…

9 Referencer og inspiration Trine Harck (2011) Gruppevejledning i et systemisk perspektiv: didaktiske refleksioner. I Plant m.fl. (red): Vejledningsdidaktik. Studie og Erhverv/ Schultz Trine Harck (2004): Gruppevejledning set i et systemisk perspektiv. www.trineharck.dk www.trineharck.dk Birgisdottir, Björg m.fl.(2012): Watch. En brugsbog i gruppevejledning. Schultz Thomsen, Rie m.fl. (2013): At vejlede i fællesskaber og grupper. Schultz Westergaard, Jane (2012): Effektiv gruppevejledning af unge. Schultz Vejlederforum debat marts/ april 2014


Download ppt "De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google