Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014."— Præsentationens transcript:

1 Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014

2 www.trafikstyrelsen.dk Diana Rose Jørgensen Fuldmægtig i Trafikstyrelsen Arbejdet med CSM-RA i 3 år. Særligt med signifikansvurderinger på infrastrukturområdet. Siddet i arbejdsgruppen i jernbaneagenturet i forbindelse med arbejdet med den nye udgave af CSM-RA.

3 www.trafikstyrelsen.dk Om emnet 1.Et område, som stadig er under udarbejdelse. 2.Struktur på oplæg: 1.Lovkrav til ændringer i drift og organisation 2.Præsentation af ny sammentænkning af lovkrav 3.Råd og ideer til systemdefinitionen Afbryd endelig med spørgsmål!

4 www.trafikstyrelsen.dk Eksempler på drifts- og/eller organisationsændringer 1.En jernbanevirksomhed ønsker at køre med farligt gods. 2.En jernbanevirksomhed ønsker at køre i storebæltstunnellen 3.En jernbanevirksomhed ønsker at køre enmandsbetjent 4.En jernbanevirksomhed ønsker at ændre i vedligeholdelsesintervallerne for et køretøj 5.En infrastrukturforvalter ønsker, at der køres hurtigere på en strækning 6.En infrastrukturforvalter ønsker, at der ændres i trafikomfanget på en strækning. 7.En infrastrukturforvalter ønsker at ændre i vedligeholdsintervallerne for en bestemt type sporskifter. 8.En infrastrukturforvalter ønsker at udskille vedligehold i en selvstændig virksomhed.

5 www.trafikstyrelsen.dk Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Sikkerhedsgodkendelse /sikkerhedscertifikat Ændring omfattet af (CSM-RA)

6 www.trafikstyrelsen.dk Hvilke ændringer? Sikkerhedsdirektivets §10 og 11: - JV: Når karakteren eller omfanget af drift ændres væsentligt - IF: Når infrastruktur, energiforsyning eller principperne for deres drift og vedligeholdelse ændres væsentligt. CSM-RA § 2 og 4: - Ændringer, som har betydning for sikkerheden (CSM-RA §4 (2)) - Ændringer af teknisk, driftsmæssig og organisatorisk art (CSM- RA §2 (1)) - Dog kun organisatoriske ændringer, som kan få indflydelse på drifts- eller vedligeholdelsesprocesser ne (CSM-RA §2 (1) Ændringer i drift og organisation Hvor stort er sammenfaldet?

7 www.trafikstyrelsen.dk Screening af ændringer i drift og organisation Ændring i sikkerhedsgodkendelsen /sikkerhedscertifikatet Ændring skal følge risikovurderingsprocessen i (CSM-RA). Der skal assessor på! Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Sikkerhedsgodkendelse /sikkerhedscertifikat Væsentlig ændringSignifikant ændring Ændring omfattet af (CSM-RA)

8 www.trafikstyrelsen.dk Signifikans ­Akkumulation ­Konsekvens af svigt ­Nyskabelse ­Kompleksitet ­Overvågning ­Reversibilitet Væsentlighed ? ”A major factor to consider is whether the change will either significantly increase risk or introduce significant new risk to the railway company’s operation.” (Issuing a safety certificate or safety authorisation. A guide to the safety authorities. ERA. Juli 2014)

9 www.trafikstyrelsen.dk Sammenfald mellem signifikante og væsentlige ændringer? Sikkerheds- ledelsessystem Jernbane- systemet Ændringer i drift og organisation Signifikant ændring Ajourføring af sikkerhedscertifikat/ sikkerhedsgodkendelse Følg risikovurderingsprocessen i CSM-RA. Husk assessor! Væsentlig ændring

10 www.trafikstyrelsen.dk Om brug af assessor på ændringer i drift og organisation ­I dag er det ikke et krav, at Trafikstyrelsen skal godkende de assessorer, som anvendes på rene drift og organisationsændringer. ­Med den nye godkendelsesordning for assessorer skal disse assessorer nu godkendes i Trafikstyrelsen. ­Den nye godkendelsesordning forventes sendt i høring i december eller januar. ­Ordningen forventes at træde i kraft i foråret.

11 www.trafikstyrelsen.dk Systemdefinition

12 www.trafikstyrelsen.dk Systemdefinition Fareidentifikation og -klassifikation Risikoevaluering og -accept Sikkerhedskrav Sikkerhedskrav, når de er besluttet Systemdefinitionen er starten på fareidentifikationen

13 www.trafikstyrelsen.dk Systemdefinition Systemdefinitionen skal som minimum omhandle følgende områder: a)En systemmålsætning (det tilsigtede formål) b)Systemfunktioner og –elementer, når det er relevant (herunder menneskelige, tekniske og operationelle elementer) c)Systemafgrænsning, herunder vekselvirkninger med det omgivende miljø d)Fysiske (vekselvirkende systemer) og funktionelle (funktionelt input og output) grænseflader e)Systemmiljøet (f.eks. Energi- og varmestrømme, stød, vibrationer, elektromagnetisk interferens, operationel anvendelse) f)Eksisterende sikkerhedsforanstaltninger og, efter de nødvendige relevante iterationer, definition af de sikkerhedskrav, der er identificeret i forbindelse med risikovurderingsprocessen g)Antagelser med henblik på at afgrænse risikovurderingen (CSM-RA, bilag 1, 2.1.2)

14 www.trafikstyrelsen.dk Hvordan afgrænses en ændring? ­Er ændringen afledt af en teknisk ændring? ­Påvirker ændringen en eksisterende ibrugtagningstilladelse?

15 www.trafikstyrelsen.dk Systemdefinition Systemdefinitionen skal som minimum omhandle følgende områder: a)Systemmålsætning b)Systemfunktioner og –elementer c)Systemafgrænsning d)Grænseflader e)Systemmiljøet f)Eksisterende sikkerhedsforanstaltninger + nye sikkerhedskrav g)Antagelser (CSM-RA, bilag 1, 2.1.2)

16 www.trafikstyrelsen.dk Systemelementer – forslag til struktur, når en proces beskrives Igangsættelse - Kørsel - Standsning -

17 www.trafikstyrelsen.dk Pointer 1.Systemdefinitionen er en analyse ikke blot en beskrivelse 2.Tag udgangspunkt i Interoperabilitetsdirektivets opdeling i delsystemer, men anvend også – hvor det er relevant – en yderligere opdeling 3.Afgrænsningen er helt central. Udelades dele, som påvirkes af ændringen, så kan man ikke lave fareidentifikationen 4.Anvend systemdefinitionen (opdateret) som dokumentation for ændringen

18 www.trafikstyrelsen.dk -slut-


Download ppt "Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google