Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1."— Præsentationens transcript:

1 Biologi – matematik - samarbejde

2 Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1

3 Materialer Stepbænk Pulsur Metronom Stopur Målebånd Badevægt VEJLEDNING

4 Udgangspunkt E pot = m∙g∙h Konstant: g Variable: m og h Andre konstanter: Nyttevirkning ( 20 %) Nedstigningsarbejde 1,15 Iltens kaloriske værdi: 20,5 kJ∙l -1 Maksimalpuls 220-alder

5 Pulskurve Effekten aflæses ved puls 220-alder og omregnes til liter ilt

6 Diskussionsmomenter I E pot = m∙g∙h Variable: m og h Massen kan ændres ved at have bære forskellige ting således at man ændrer sin masse Højden kan ændres ved at ændre stepbænkens højde Frekvensen hvormed man stiger op kan ændres (enten svarer det til en masse- eller en højdeændring alt efter, hvordan man ser på det)

7 Diskussionsmomenter II Det er nemmere at få langt mellem målepunkterne ved at ændre højden på stepbænken. En fordobling (ca.) er mulig Det er lidt sværere at ændre frekvensen af opstigningerne; en forøgelse på ca. 30% er mulig Det er sværest at ændre massen; op til 20% er muligt

8 Modellens sikkerhed Ændring af masse

9 Modellens sikkerhed Ændring af stephøjde og frekvens

10 Rhymings steptest

11 Afsluttende opgave Følgende opgaver skal besvares, men muligvis er det mere hensigtsmæssigt at bytte rundt eller svare på flere spørgsmål ad gangen. Indledende Redegør for den teoretisk funderede model, I har udregnet, for at beregne konditallet. Redegør for jeres forsøgsdesign. Redegør for usikkerhedsmomenterne ved forsøget. Forklar begrebet nytteværdi. Definer konditallet. Standardtest I standardforsøget ”Rhymmings Steptest” udregnes konditallet ved hjælp af pulsen ved steady state og brug af et nomogram til bestemmelse af konditallet. Nomogrammet repræsenterer en empirisk model (erfaringsbaseret). Redegør ved analyse af nomogrammet for den empiriske model der ligger bag Rhymmings Steptest. Forklar begrebet steady state, iltgæld, aerobt og anaerobt arbejde. Det udregnede kondital Forklar hvorledes I har udregnet konditallet. Vurder konditallets størrelse i den teoretiske model og sammenlign den med Rhymmings Steptest. Perspektiverende Hvorfor er det vigtigt at have et højt kondital? Hvad kan man gøre for at forbedre sit kondital? Konklusioner Hvor god er jeres model til at sige noget om personers kondital. Hvilke ændringer i forsøgsdesign kunne i forestille jer kunne forbedre forsøget?

12 Evaluering (elever) Positivt Spændende at designe sin egen steptest og sammenligne denne med en "anerkendt" steptest. Interessant at gøre sig tanker om hvilke faktorer der har indflydelse på en steptests design og en persons kondital / fysiologi. Skægt at mærke et forsøg på "egen krop". At belastningen fx øges ved at øge stepbænkens højde bliver ikke blot en tanke, men konstatering...! Negativt Projektets biologi-del er langt mere omfattende end matematik-delen. Antallet af stepbænke og metronomer var ikke optimalt, hvilket medførte en del spildtid. Arket med spørgsmål i forbindelse med steptestens modellering var lidt uoverskueligt Strakte sig over for lang tid

13 Lærerevaluering Godt emne med fine forsøg God elevdeltagelse Kunne være koordineret bedre Mere uddybelse om ret linje Tager ca. 2-3 uger i alt Anvendelse af værktøjer Simpel moddellering


Download ppt "Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google