Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University."— Præsentationens transcript:

1 Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University

2 Landsdækkende morgenaviser journalistikudvikling (korrespondenter + reportage/feature/new journ) de unge læsere (formidling = layout + ‘blocking’ + grafik) segmentering (kernesegmenter + nabosegmenter) den øst/vest danske opdeling

3 Provinspressen 1 fusioneringer (fx Vestkysten/Jyske Tidendende, Aarhus Stiftstidende/Randers Amtsavis/Djursland) udgiversamarbejde (fx Politiken/Fr.borg Amtsavis, JyllandsPosten/Midtjyllands Avis/Horsens Folkeblad/Vejle Amts Folkeblad)

4 Provinspressen 2 redaktionelt samarbejde (fx de tre stiftstidender) særlige magasintillæg ændret udgivelsestidspunkt annnoncesamarbejde opkøb af ugeaviser

5 Radio satellitradio - specialkanaler kabelradio - Radio 2 networking (nat + nyheder) lokalradioerne: (sendestyrke + nævnsområde + finansiering) digitalisering ‘den 4. radiokanal’

6 DRs kanalprofilering program 1: –kultur + debat program 2: – klassisk musik program 3: – full service for alle under 40 år program 4: – regional full service voksne over 35 år

7 Almene krav 2 Krav til programvirksomheden uafhængighed af økonomiske og politiske interesser alsidighed, kvalitet og mangfoldighed relevans, pålidelighed og upartiskhed i nyhedsformidlingen sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat sikre befolkningen adgang til national kunst og kultur bedste og billigste modtageforhold for hele befolkningen

8 Lokal tv stationer 19951998 kommercielle2316 almene1420 foreninger118 religiøse59 total5353

9 Lokalradiostationer 19941998 kommercielle8299 almene7667 foreninger 5334 religiøse4528 total 256228

10 Lokalradiolytning 98 P4lokal Nordjylland2251 Østjylland2636 Midt&vest3340 Vejle2637 Syd3936 Fyn24 25 Næstved2921 København3423

11 Lytning 98 Kbhn DR4lokal 12 - 19 år563 20 - 29 år848 30 - 39 år1723 40 - 49 år3121 50 - 59 år4717 60 - 69 år636 70 år +568

12 DRs fælles nyhedsredaktion 1 bedre udnyttelse af research og ideudvikling mulighed for større specialisering bedre tværmedial udnyttelse sammenhængende nyhedsflow på tværs DR som attraktiv arbejdsplads

13 DRs fælles nyhedsredaktion 2 TVA DR2’s nyhedsredaktion Radioavisen P1’s Orientering korrespondentnettet relevant teknik

14 DRs fælles nyhedsredaktion 3 Værdikæden: nyhedsindsamling nyhedsudvælgelse nyhedsbearbejdning –vinkling og formidlingsform nyhedsformidling


Download ppt "Nye tendenser i danske medier Bo Fibiger og Jørgen Bang Dept. of Information and Media Science Aarhus University."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google