Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015."— Præsentationens transcript:

1 Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015

2 Dagens program 9.30-9.50 9.50-10.00 10.00-10.50 10.50-11.00 11.00-12.00 12.00-12.40 12.40-12.50 12.50-13.50 13.50-14.00 14.00-14.45 14.45-15.15 15.15-15.30 Ankomst og morgenmad Velkommen og introduktion til dagen Fokus på resultater -Er I gode til at skabe progression på afgørende parametre? Pause Eksempler fra jobcentrene på udviklede værktøjer -Oplæg fra JC Horsens, JC Rebild og JC Sønderborg Frokost Introduktion til SUMO-analysen og workshoparbejde Workshop: SUMO-analyse -Gruppearbejde ved bordene Pause med kaffe og kage Fremlæggelser fra workshop Hvordan booste motivation for BIP? Opsamling og tak for i dag!

3 Fokus på resultater Er I gode til at skabe progression på afgørende parametre? Hvilke interessante tendenser er der i data? Hvordan kan I bruge viden som denne i den daglige drift og ledelse? Og hvor finder I selv disse data?

4 Ordinær beskæftigelse 5% af BIP-borgerne er i ordinært job efter 1 år 7% af BIP-borgerne er i ordinært job efter 2 år 7% af BIP-borgerne er eller har været i job efter 1 år 14% af BIP-borgerne er eller har været i job efter 2 år – Gennemsnitligt været beskæftiget i 30 uger – 20% har fastholdt jobbet i et år eller mere – 20% har fastholdt jobbet i en måned eller mindre

5 BIP-borgere i beskæftigelse DREAM-data på BIP-borgere. Perioden uge 26, 2013 - uge 26, 2015 Er eller har været i ordinær beskæftigelse (%) Ordinær beskæftigelsesgrad (%) Er eller har været i fleksjob (%) Beskæftigelsesgrad i fleksjob (%) Alle11,5552,997 Kvinder8,4552,997 Mænd15,3553,096

6 Sammenhæng mellem beskæftigelse og aktivitet Andel som har deltaget blandt de der har fundet beskæftigelse, % Andel som har deltaget blandt de der ikke har fundet beskæftigelse, % Virksomhedspraktik5846 Løntilskud233 Vejledning og opkvalificering5871 Ordinær uddannelse1410 Nyttejob20 Ingen aktivering1316 DREAM-data på BIP-borgere

7 Job og jobsøgning Klar sammenhæng mellem job og jobsøgning – jobsøgning øger sandsynligheden for job. 64% af borgerne søger ikke job; 27% er søgeaktive.

8 Hvilke søgekanaler virker? Søgning via aviser, internettet eller netværk øger IKKE sandsynligheden for at komme i job Følgende jobsøgningskanaler øger sandsynligheden for at komme i job: Uopfordrede ansøgninger (bruges af 14%) Søgning via praktikvirksomhed (7%) Søgning via vikar/rekrutteringsbureau (4%)

9 Adgang til virksomme kanaler Ca. 22% af borgerne har deltaget i ekstern praktik inden for de sidste 3 måneder Under 1% af borgerne har deltaget i vikartimer Borgere med høje scorer på indikatorerne eller progression på indikatorerne er mere tilbøjelige til at have deltaget i ekstern praktik

10 Hvad fremmer job og jobsøgning? Følgende indikatorer har størst forklaringskraft ift. at forudsige jobsøgningsaktivitet og jobsandsynlighed: At borgeren kan mestre helbredsudfordringer At borgeren har viden om, hvordan han kan forbedre sine muligheder for at få job At borgeren tror på, at han kan klare et arbejde At borgeren har en realistisk forståelse af muligt lønniveau At sagsbehandleren mener, at borgeren handler målrettet ift. at få et job At sagsbehandleren tror på, at borgeren kan få et job

11 Gennemsnitlig score

12 Niveau på indikatorerne Borgernes gennemsnitlige score på de mest virksomme indikatorer er 2,8 ud af 5. Den gennemsnitlige score på de øvrige indikatorer er 3,3. Dvs. borgerne klarer sig gennemsnitligt dårligere på de indikatorer, der har størst betydning for øget jobsøgning og dermed øget jobsandsynlighed. Helbred Viden om muligheder Klare et arbejde Målrettethed Jobchance Hvordan klarer borgerne sig på disse afgørende indikatorer?

13 Progression på indikatorerne Mest virksomme indikatorer Øvrige indikatorer Lidt mere fremgang og lidt mindre stilstand på de indikatorer, der har størst betydning for øget jobsøgning og dermed øget jobsandsynlighed.

14 Indsatser De hyppigst brugte indsatser er: Ekstern praktik (22%) Udredning (21%) Social mentor (14%) Almen faglig opkvalificering (12%) Social/personlig opkvalificering (10%) Kost og motion (9%) Intern træning (9%) 22% af borgerne deltager IKKE i nogen aktivitet.

15 Hvilke indsatser virker bedst? Følgende indsatser har sammenhæng med progression på de mest virksomme indikatorer: Ekstern praktik (iværksættes for ca. 22%) Løntilskud (iværksættes for ca. 1 %) Vikartimer (iværksættes for under 1%) Helbredsmestring (iværksættes for ca. 5%) Udredning (iværksættes for ca. 21%) Fag-faglig opkvalificering (iværksættes for ca. 3%)

16 16 Borger-indikatorer Reservationsløn Borger-indikatorer Helbredsmestring Klare et arbejde Viden om muligheder Reservationsløn Idé om arbejde Hverdagsmestring Samarbejde Sagsbehandler-indikatorer Målrettethed Vurderet jobchance Initiativ Sagsbehandler-indikatorer Vurderet jobchance Realisme Jobsøgning Praktikvirksomhed Uopfordret ansøgning Vikarbureau JOB Indsatser Ekstern træning Løntilskud Vikartimer Helbredsmestring Udredning Fag-faglig opkval. Virksomme indsatser, indikatorer og søgekanaler


Download ppt "Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google