Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening."— Præsentationens transcript:

1 Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening

2 Den tjenstlige samtale Den tjenstlige samtale er en samtale mellem en leder og en ansat med det formål at afdække, om lederen har grundlag for at gribe ind ansættelsesretsligt eller tjenestemandsretsligt 2Organisationsuddannelsen – modul 1

3 Hvad er en afgørelse? En afgørelse er en myndigheds udtalelse om, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde Uden for afgørelsesbegrebet f.eks. undervisning, rådgivning, vejledning almindelig daglig ledelsesudøvelse tilrettevisningssamtaler - uformelt 3Organisationsuddannelsen – modul 1

4 Eksempler på afgørelser Tjenstlig samtale (fører evt. frem til en afgørelse) -- ----------------------------------------- Påtale Advarsel Forflyttelse Afsked Tjenestemænd (bøde, irettesættelse, degration) NB! proportionalitetsprincippet 4Organisationsuddannelsen – modul 1

5 Tjenstlig samtale Kan vedrøre både tjenesteforseelser utilfredsstillende forhold, som ikke er tjenesteforseelser Er en del af en afgørelsessag, derfor forvaltningslovens bisidderbestemmelse forvaltningslovens partshøringsbestemmelse forvaltningslovens begrundelsespligt offentlighedslovens notatpligt 5Organisationsuddannelsen – modul 1

6 Partshøring Høres over faktiske forhold til ugunst for parten. Notatpligt En myndighed har notatpligt, hvis myndigheden vil bruge oplysningen. Begrundelse En skriftlig afgørelse skal altid begrundes. 6Organisationsuddannelsen – modul 1

7 Eksempel på retningslinier1 Disse retningslinier gælder for alle samtaler, hvor en leder vil udtrykke sin kritik af en ansat Lederen indkalder skriftligt til samtalen. Der skal stå i indkaldelsen, om der er tale om en tjenstlig samtale eller en anden form for samtale, f.eks. en tilrettevisningssamtale. Hvis baggrunden er, at lederen er blevet kontaktet skriftligt, vedlægges kopi af brevet. Hvis der har været tale om en mundtlig kontakt, vedlægges et notat herom 7Organisationsuddannelsen – modul 1

8 Eksempel på retningslinier2 Samtidig med, at den ansatte bliver indkaldt til samtalen, orienteres tillidsrepræsentanten. Lederen angiver kort, hvad indhold og formål med samtalen er Den ansatte skal have at vide, at han eller hun kan tage en bisidder med, f.eks. tillidsrepræsentanten Den ansatte skal have at vide, at tillidsrepræsentanten er orienteret om samtalen Hvis der er tale om en tjenstlig samtale, laves et referat af indhold og konklusioner. De, som deltager i samtalen, får en kopi af referatet. Den ansatte skal have at vide, at han eller hun kan vedlægge sine egne kommentarer 8Organisationsuddannelsen – modul 1

9 4 former for uansøgt afskedigelse Sygdom Diskretionært Disciplinært Arbejdsmangel 9Organisationsuddannelsen – modul 1

10 Afsked pga. sygdom Overenskomstansatte Partshøring og organisationshøring Tjenestemænd Helbredsnævnet Partshøring og organisationshøring 10Organisationsuddannelsen – modul 1

11 Sygdom Sygefraværssamtale inden 4 uger fra 1. sygefraværsdag (bør deltage) Mulighedserklæring – Rimeligt varsel (pligt til at deltage) Fastholdelsesplan (mere end 8 ugers fravær). Medarbejderen kan anmode herom Friattest 11Organisationsuddannelsen – modul 1

12 Diskretionær afsked Typiske årsager (sagligt skøn) ”Uegnethed” Alkoholproblemer Samarbejdsproblemer Hyppigt fravær 12Organisationsuddannelsen – modul 1

13 Disciplinære årsager Den ansattes tilsidesættelse af sine tjenestepligter, f.eks. Handlinger eller undladelser Regler, forskrifter, kutymer overtrædelse bevidst Uagtsomhed, herunder ukendskab til regler Tjenestemænd Ønsker arbejdsgiver at gøre et tjenstligt ansvar gældende, skal der en særlig procedure (tjenstlig undersøgelse) 13Organisationsuddannelsen – modul 1

14 Opsigelsesvarslet Opsigelsesvarslet (2 uger til 6 måneder) – afhængig af anciennitet Opsigelsesvarslet for tjenestemænd er 3 måneder 14Organisationsuddannelsen – modul 1


Download ppt "Den tjenstlige samtale Organisationsuddannelsen – modul 1 1 Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google