Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne."— Præsentationens transcript:

1 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne 2Emne 3Emne 4 Viden, sprog, holdninger, vaner og forestillinger Kendskab og adgang til evaluerings- og planlæg- ningsred- skaber Procedurer for og erfaring med udvæl- gelse og planlægning af nøgle- områder Procedurer for og erfaring med doku- mentation og opfølgning

2 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Model for gruppearbejdet

3 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 1 Stor forskel på skolerne og lærernes forudsætninger

4 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 2 Der er en betinget positiv holdning til 2005-reformens skærpede evalueringskrav blandt lærere og ledere

5 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 3 Lærerne ved, at de har adgang til mange evalueringsredskaber, men de har ikke tilstrækkelig fortrolighed med området, til at de formår at udnytte mulighederne

6 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 4 Mange lærere forestiller sig ikke, at den refleksive, formative evaluering handler om det faglige. måske pga. en fejlforståelse måske pga. mangel på viden

7 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 5 Grundmodellen for formativ evaluering er, at eleven udfylder et skema og derefter er der samtale. vanskeliggør integration af evaluering i undervisningen, idet både udfyldelsen af skemaet og samtalen tenderer til at ligge uden for undervisningen

8 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 6 Dokumentation af evalueringerne er tilfældig og opfølgninger af evalueringer er bundet til de felter, der evalueres

9 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 7 Der finder ikke en systematiseret deling af evalueringsresultater sted mellem lærerne

10 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 8 Der er en tendens til, at planlægningsredskaber til evalueringer forstås som: Elektroniske redskaber og tidsmæssig og en skemamæssig planlægning (hvor og hvornår) ikke som redskaber til strategisk, indholdsmæssig planlægning (hvem, hvad, hvordan og hvorfor)

11 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 9 Hverken lærere eller ledere har særlig stor opmærksomhed på udvælgelse af nøgleområder til evaluering.

12 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

13 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

14 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

15 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning forholder sig til det ydre ved aktiviteten, ikke det væsentlige (det faglige!) pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data løser nogle af aktivitetens (fx undervisningens) centrale opgaver EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

16 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning forholder sig til det ydre ved aktiviteten, ikke det væsentlige (det faglige!) dokumentation er alene afrapportering pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data løser nogle af aktivitetens (fx undervisningens) centrale opgaver dokumentation er en mulighed for at formulere og fastholde erfaringer EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

17 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Moderat udviklings- orientering Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

18 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

19 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Begrænse det nye til udvalgte dele Skabe balance mellem nyt og gammelt Formulere modstand Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

20 Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Begrænse det nye til udvalgte dele Skabe balance mellem nyt og gammelt Formulere modstand Status quo orientering Gennemføre det allermest nødvendige Bevare det gamle i det nye Gøre ingenting/ stilstand Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering


Download ppt "Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google