Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

20. FEBRUAR 2007. METODE Hvad var filosofien bag? Hvordan bar vi os ad? Hvad er grundlaget for tildelingen af priserne?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "20. FEBRUAR 2007. METODE Hvad var filosofien bag? Hvordan bar vi os ad? Hvad er grundlaget for tildelingen af priserne?"— Præsentationens transcript:

1 20. FEBRUAR 2007

2 METODE Hvad var filosofien bag? Hvordan bar vi os ad? Hvad er grundlaget for tildelingen af priserne?

3 FILOSOFI Kan gøres på mange måder –Bedst På Nettet –Webby Awards –Det Gyldne @...... fokus på websites Vores filosofi –Fokus på websites og designerne bag –Brugernes og experternes opfattelse –Websites i en helhed: organisation, brug,.... –Fungere i nutiden og pege fremad

4 INGREDIENSER Forslag til websites Userneeds Danmarkspanel Dommere Kategorier og kriterier Empiriske data om design Empiriske data om brug Sara Buhl Tine Stevnhoved Aisha Ikram

5 KATEGORIER & KRITERIER Hvordan skæres? –Offentlig / privat –Brancher: Håndværk, serviceydelser,.... –Genrer: Portaler, e-handel,..... Løsning: fundamentale aspekter af dagens web –Navigation - finde rundt? –Forståelighed - forståeligt? –Dialog - kontakt med organisationen? –E-handel - trygt, nemt? –Produktpræsentation - vises produktet? Særpris: Nytænkning

6 EKSEMPEL: DIALOG Give ris og ros, etablere kontakt med sitet og organisationen bag Formulering til brugerne i Danmarkspanelet –Hvis du kender til en hjemmeside, hvor selskabet gør det let at komme i kontakt med de rette folk, så må du meget gerne skrive hjemmesidens adresse i boksen nedenfor. –Som inspiration kan vi nævne, at dialogen kan gøres særligt god ved at have udførlige beskrivelser af de ansattes kompetencer, direkte telefonnumre, gode kontaktformularer osv.

7 DOMMERE Bredde og kompetance –Jura og e-handel –Æstetik –Innovation –Usability, brugerinddragelse –Web-kommunikation Dommerne –Morten Kamper FDIH –Lisbeth Thorlacius RUC –Peder Burgaard Innovation Lab –Thomas Snitker Snitker & Co

8 WEBSITES Indhentede forslag fra UserNeeds Danmarkspanel i de fem kategorier Overvældende response –2200 forslag –mellem 330 og 650 forslag i hver kategori –op til 60 forslag om samme site –meget lang hale Udvælgelse: de 15 hyppigste i hver kategori Dommerne valgte de tre bedste i hver kategori Resultat –3 nominerede i hver kategori

9 STATUS Nu havde vi –15 nominerede websites –Dommere –Kategorier og kriterier Vi manglede –Empiriske data om design –Empiriske data om brug

10 EMPIRISKE DATA OM DESIGN Interviews med designerne bag de 15 sites –Designchef, kanalchef, informationschef, brand manager, webmaster, webansvarlig, markedschef, salgsdirektør Fokus på –Organisationen, processer og teamwork –Designernes erfaring og inspirationskilder –Opfattelse af godt webdesign –Brugerinddragelse –Analyser af brugertilfredshed Resultat –15 bearbejdede interviews Sara Buhl Aisha Ikram

11 EMPIRISKE DATA OM BRUG Opgaver på de nominerede websites To opgaver pr. site Eksempler –Navigation "Hvornår sender DR programmet 'Hjerteflimmer'" –Dialog "Hvad er telefonnummeret til kundebogholderiet?" Hver opgave løst af ca. 700 folk fra DK-panelet Målte: korrekthed og oplevet sværhedsgrad Resultat –korrekthed og sværhedsgrad

12 SÆRPRIS Nytænkning: teknisk, æstetisk eller kulturelt Demonstrerer et fremtidigt succeskriterium på nettet Kandidater internt i projektet: 10 stk Udvælgelse - resultat –3 nominerede Tine Stevnhoved

13 KLAR TIL VOTERING De fem kategorier –15 nominerede sites –Interviews med designerne –Løsning af opgaverne –Egen brug Særprisen –3 nominerede sites Resultat –vinder i hver af de fem kategorier –samlet vinder –vinder af særprisen

14 HVEM VAR DE BEDSTE ?

15 20. FEBRUAR 2007

16 Prisuddeling Webchamp 2007

17 Kategori: Forståelighed De nomineredes websites: Netdoktor.dk Sundhed.dk Tivoli.dk

18

19 Netdoktor.dk

20 Legoland.dk

21 Vinderne er: Christel Laugen & Rikke Esbjerg Fra Netdoktor

22 Kategori: E-handel De nomineredes websites: CDon.com Interflora.dk Telmore.dk

23 CDon.com

24 Interflora.dk

25 Telmore.dk

26 Vinderen er: Charlotte Munk Thalund Fra Telmore

27 Kategori: Produktpræsentation De nomineredes websites: Interflora.dk Ikea.dk Chanti.dk

28 Interflora.dk

29 Ikea.dk

30 Chanti.dk

31 Vinderen er: Jan Oppermann Fra Interflora

32 Kategori: Dialog De nomineredes websites: Telmore.dk Sundhed.dk Um.dk

33 Telmore.dk

34 Sundhed.dk

35 Um.dk

36 Vinderen er: Charlotte Munk Thalund Fra Telmore

37 Kategori: Navigation De nomineredes websites: Dmi.dk Dba.dk Dr.dk

38 Dmi.dk

39 Dba.dk

40 Dr.dk

41 Vinderen er: Jakob Thorsdal Fra Den Blå Avis

42 Kategori: Særprisen De nominerede websites: Mitkbh.dk Findvej.dk/smiley Dorphpasternak.dk/blog

43 Mitkbh.dk

44 Findvej.dk/smiley

45 Gaffa.dk/pedia

46 Dorphpasternak.dk/blog

47 Vinderne er: Morten Gade Julius Thy Fra Mitkbh.dk

48 Samlet vinder De nomineredes websites: Cdon Chanti Den Blå Avis DMI DR IKEA Interflora Legoland Netdoktor Sundhed.dk Telmore Tivoli Udenrigsministeriet

49 Webchamp 2007 Charlotte Munk Thalund Fra Telmore


Download ppt "20. FEBRUAR 2007. METODE Hvad var filosofien bag? Hvordan bar vi os ad? Hvad er grundlaget for tildelingen af priserne?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google