Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016. Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016. Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde."— Præsentationens transcript:

1 Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016

2 Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde Frokost  Kort- og langsigtede virkninger  Antagelser

3 Baggrund for Doku:SEN  2013 februar: Møde omkring statistikken  2013 august: EVA workshop om indsatsteori Arbejdsgruppe oprettes  2014 januar: Opstartsworkshop i pilotprojektet  2015 januar: Slutevaluering af pilotprojekt  2015 marts: Første hold via Doku:SENtorium

4 Konceptet Doku:SEN Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer = Spor 1 = Spor 2

5 Evaluering Definition  En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb  En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab  Indsatsteori

6 Narrativer Definition  Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber  Narrativ evaluering  Andre, eks. samtalesaloner

7 Processen i faser Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

8 Datoer for årshjul 2016/17 DatoArrangement Ons 16. marts 2016Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016)(KonferenSEN) Tirs 16. august 2016Doku:SENtorium Tors 10. november 2016Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017Doku:SENtorium Ons 5. april 2017Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017KonferenSEN

9 Krav for kursusbevis Du skal deltage i:  5 ud af 6 Doku:SENtorium  Deltage med workshop på KonferenSEN 2017  Aflevere en indsatsteori over den evaluerede aktivitet  Aflevere et slutskema

10 Slutprodukter  Eget produkt  Jeres behov  Eksempler  Analyse af evaluering af matematik hold  Ny model til undervisningsplan / fagbeskrivelse  MEN … Fremlæg og vise på KonferenSEN 2017  Produkt til USF  Opsummering af hvad aktivitetens målgruppe har fået ud af det  Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten  Der er et skema…

11 Mål med dagen  Introduceret til indsatsteori  Meningskabelse  Grov udkast til jeres egen indsatsteori

12 Intro til indsatsteori  En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål (virkning)  En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand.  En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger  En visuel fremstilling af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring

13 Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode

14 Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling

15 Brainstorm – Hvad vil I gerne vide?  Hvad vil I gerne vide noget om i jeres ungdomsskole?  Hvilke aktiviteter (indsatser) vil I gerne vide noget om? Plenum  Hvilke aktiviteter vil I gerne vide noget om?

16 Pause

17 Hvorfor?  Hvorfor vil du vide noget om aktiviteten / indsatsen? Hjælpe spørgsmål  Hvorfor har du valgt denne aktivitet?  Hvorfor vil du gerne vide noget om processen om aktiviteterne  Hvorfor er der en udfordring?  Hvorfor vil du gerne vide noget om resultaterne?  Hvorfor foretager I jer lige præcis de trin, som I gør?

18 Aktivitetskæde Fra formål til resultater beskrevet i aktiviteter  Beskriv jeres aktivitet fra start til slut  Start = aktivitetens formål  (Trin på vejen)  Slut = ønskede resultater

19 Indsatsteori i praksis  v/ Ronni Chrog Schønnemann

20 Spørgsmål?

21 Frokost

22 Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt?  Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen  Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!

23 Indsats i praksis - virkninger  v/ Ronni Chrog Schønnemann

24 Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g  Hvilke virkninger skal indsatsen fører til?  Hvilken forandring skal målgruppen opleve?  Hvilke virkninger vil I se opnås på langt sigt?  Hvad er realistisk at opnå på kortsigt?  Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være?

25 Antagelser  Hvorfor virker denne aktivitet (indsats)?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?

26 Eksempel - Antagelser  v/ Ronni Chrog Schønnemann

27 Formulering - find antagelser  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen?  Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger?  Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen?  Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g

28 Opsamling på dagen Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

29 Opsamling på dagen  Evaluering af i dag  Godt – mindre godt – hvad kunne forbedres?  Opgave til næste gang (tirsdag d. 26. april)  Renskriv jeres indsatsteori  Månedssamtaler  Spørgsmål

30 Opsamling på dagenDatoArrangement Ons 16. marts 2016 Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016 Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016 Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016) (KonferenSEN) Tirs 16. august 2016 Doku:SENtorium Tors 10. november 2016 Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017 Doku:SENtorium Ons 5. april 2017 Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017 KonferenSEN

31 Tak for i dag … og på gensyn d. 26. april 2016

32

33

34


Download ppt "Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016. Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google