Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan."— Præsentationens transcript:

1 Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan

2 Pædagogisk indgangsbøn Om IFF Om fremtidsforskning - man kan ikke spå

3 Pædagogisk indgangsbøn Om IFF Om fremtidsforskning - man kan ikke spå - og man kan ikke lade være Beslutninger skal træffes i dag - men virke i morgen

4 Om IFF Om fremtidsforskning - man kan ikke spå - og man kan ikke lade være Beslutninger skal træffes i dag - men virke i morgen Fremtidsforskeren som evig amatør

5 Basics Udviklingens accelererende hast - rådgivningssamfundets forudsætning

6

7 Basics Udviklingens accelererende hast - rådgivningssamfundets forudsætning Den økonomiske vækst og menneskets ubodelige utaknemmelighed

8 Privat forbrug 1844-1995. Mængdeindeks Indeks 1844=100 1995

9 Maslows behovshieraki Traditionel udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

10 Forbrugets udvikling

11 Basics Udviklingens accelererende hast - rådgivningssamfundets forudsætning Den økonomiske vækst og menneskets ubodelige utaknemmelighed Monopoler – forudsætter en stærk karakter - fortsætter de?

12 Basics Udviklingens accelererende hast - rådgivningssamfundets forudsætning Den økonomiske vækst og menneskets ubodelige utaknemmelighed Monopoler – forudsætter en stærk karakter - fortsætter de? Digitalisering - kan forudsættes og vil blive krævet

13 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 1. At være fri for arbejdsulykker! - kommet langt – et stykke vej endnu

14 Ansvar for sundhed Gener Miljø Sundhedssystem Individ AIDS Hjerte-kar Kræft Depression Tuberkulose Alzheimers Diabetes type1 Ryglidelser Ulykker Allergi Diabetes type 2 Cystisk fibrose Knogleskørhed

15 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 1. At være fri for arbejdsulykker! - kommet langt – et stykke vej endnu 2. At mulighederne for ’0-stilling’ bliver endnu bedre - en medicoteknisk udfordring

16 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 1. At være fri for arbejdsulykker! - kommet langt – et stykke vej endnu 2. At mulighederne for ’0-stilling’ bliver endnu bedre - en medicoteknisk udfordring 3. At møde forståelse for det usynlige - arbejdsskaders vej op gennem kroppen - individualister ved selv bedst

17 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 4. Ikke at vente - kommet langt – et stykke vej endnu

18 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 4. Ikke at vente - kommet langt – et stykke vej endnu 5. At kunne få en ’second opnion’ - autoriteter er ikke hvad de har været

19 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 4. Ikke at vente - kommet langt – et stykke vej endnu 5. At kunne få en ’second opnion’ - autoriteter er ikke hvad de har været 6. At blive betragtet som tænkende væsen - ikke altid lige nemt, men se det positive: gør-det- selv og kommunikation

20 Befolkningens højeste fuldførte uddannelse Aldersfordelt, 2001 Kilde: Danmarks Statistik, 2002

21 Mænd og kvinders højeste fuldførte uddannelse Aldersfordelt, 2001 30-39 årige 40-49 årige50-59 årige60-69 årige Kilde: Danmarks Statistik, 2002

22 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 7. At tingene er forståelige og gennemsigtige - ikke forsikringsområdets stærke side

23 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 7. At tingene er forståelige og gennemsigtige - ikke forsikringsområdets stærke side 8. At få tidssvarende erstatninger - halter nødvendigvis altid bagefter

24 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 7. At tingene er forståelige og gennemsigtige - ikke forsikringsområdets stærke side 8. At få tidssvarende erstatninger - halter nødvendigvis altid bagefter 9. At de digitale muligheder erkendes - 24-timers offentlig sektor

25 Borgernes krav – de 10 bud: Vi kræver 7. At tingene er forståelige og gennemsigtige - ikke forsikringsområdets stærke side 8. At få tidssvarende erstatninger - halter nødvendigvis altid bagefter 9. At de digitale muligheder erkendes - 24-timers offentlig sektor 10. At blive ’kompenseret’ i bredeste forstand - terapisamfundet er kommet

26 Arbejdet og arbejdsskader i fremtiden Samfundets interesse: evidente Individets interesse: ?

27 Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt 18-59 årige

28 Kilde: Danskernes værdier 1981-1999 (2002) 51% 39%

29 Arbejdet og arbejdsskader i fremtiden Samfundets interesse: evidente Individets interesse: ? Forebyggelsesmuligheder? - kun fantasien sætter grænser


Download ppt "Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google