Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål."— Præsentationens transcript:

1

2 Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål

3 Forældreinterview Øget forældresamarbejde – hvorfor? Efterskoleforeningen Integreret vejledning En del af skolens årsplan Distance geografisk, mentalt & tidsmæssigt

4 Forældreinterview Formålet Få forældrene mere aktivt med i valget Få bevidstgjort elever og især forældre om at der flere veje frem til det enkelte erhverv Ovenstående kan skabe en øget refleksion, og derved højne samtalen i hjemmet Få øget kontaktlærerens opmærksomhed på UPV

5 Forældreinterview Den praktiske ramme En del af UPV-processen Gives til elever og forældre (Intra) her i september Fortælles på et kontaktgruppemøde i oktober Efterfølgende lærermøde med 1. UPV-”dom”

6 Forældreinterview Selve interviewet – del 1 Interview-arket til udlevering til forældrene I forbindelse med vejledningen på Viby Efterskole, vil vi gerne have eleverne til at interviewe deres forældre. Dette er et forsøg at få jer forældre mere med i jeres ”barns” valg af uddannelse, da det kan være svært, når de er på efterskolen og I er derhjemme. Resultatet af ovenstående ”undersøgelse” tages med på kontaktgruppemødet ”Min fremtid 1”, hvor eleverne har mulighed for at fortælle for hinanden og deres kontaktlærer. 8. oktober kl. 12.45-13.45. Dette kan være med til at bevidstgøre eleverne om, at der kan være mange veje til forskellige erhverv. Det er naturligvis frivilligt at deltage, ligesom det er frivilligt om eleven vil fremlægge det for kontaktgruppen

7 Forældreinterview Selve interviewet – del 2 Spørgsmål 1: Hvilken (ungdoms)uddannelse tog du lige efter grundskolen? Og var det også den du fuldførte? Spørgsmål 2: Hvilken uddannelse har du taget (hvis nogen) efter din ungdomsuddannelse? Spørgsmål 3: Hvad arbejder du med nu og beskriv din vej hertil – (videre)uddannelse og arbejde? Spørgsmål 4: Hvordan er din vej hertil i forhold til hvordan du havde tænkt det, da du var ung?

8 Forældreinterview Selve interviewet – del 3 Spørgsmål 5: Hvis du skiftede retning – hvad var så grunden/udslagsgivende? Til dette spørgsmål kan du bruge nedenstående tidslinje. Tidslinie:______________________________________________________________________ Sæt milepæle på ovenstående tidslinje. Hvad har betydet noget for dig i forhold til hvor du er nu i din karriere (vigtige personer, begivenheder, uddannelse, jobs, hændelser, tilfældigheder, ….?) Spørgsmål 6: Søges besvaret af dig og dine forældre i samråd: Hvad skal du (elev) til næste år: Hvad er dit endelig slutmål, når du tænker uddannelse og karriere - eller sagt på almindelig dansk: hvad vil du være når du bliver voksen ;)

9 Forældreinterview Din egen skole…… Kan du/I bruge spørgsmålene som de er eller……. Hvordan kan du få hele forløbet puttet ind i jeres årsplan (altså hvis du vil…) ”Sælg” det gerne som en styrket UPV, der er en skoleopgave og ikke som ”mere vejledning” Se mere på stationen ”UPV-fra dom til proces” her på det grønne spor kl. 15.15


Download ppt "Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google