Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark."— Præsentationens transcript:

1 24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark Lars Dagnæs

2 Fokusområder for projektet 24T transport Distribution af dagligvarer ”Innovativ logistik” 2

3 Særlige karakteristika ved dagligvarelogistikken Karakteristika dagligvarelogistik Stort volumen Mange leveringer pr butik pr dag: Stort volumen pr butik pr dag Leadtime er kritisk Dagligvaredistribution udgør ca. 10 % af det samlede trafikarbejde med lastbiler over 6 ton totalvægt i Danmark (andelen i byerne er formentlig større) Mange butikker i bolignære områder Nærbutikker Butikker i bykerner og tæt på boligkarreer Byplanlæggere/kommuner forsøger i stigende grad at trække dagligvarebutikker ind i bykernen, bl.a. for at opretholde ”liv i byerne” De bolignære butikker indeholder potentielle konflikter Ved levering om natten: støj Ved levering om dagen: fremkommelighed og trafiksikkerhed 3

4 Forskellige problemstillinger vedr. omlægning fra dag til nat: Hensynet til naboer Støj og lysgener Lastbilerne væk fra lokalmiljøet i dagtimer, hvor der er lette trafikanter Lastbilerne væk fra arealerne omkring butikkerne i de timer, hvor kunderne færdes her Effektivisering Friske varer: levering i morgentimerne – fleksibilitet Udretning af ruter – ved miljøpåbud Fremkommelighed – trafiktæthed i dagtimer Miljøfordele Mere glidende kørsel Udretning af ruter / færre kilometer kørt Flere drop pr bil (fastholde dagligvarebutikker i nærområder = mindre kørsel i personbiler) 4

5 Forudsætninger for levering i aften /nattetimer: Udvikling af koncepter / teknologier som overholder støjkrav Varemodtager har faciliteter / organisering, som muliggør modtagelse af varer uden for butiksåbningstid Omlægning af distributionssystemerne Tilpasning af rammebetingelser, som sikrer enkel og gennemsigtig myndighedsbehandling Instruktion/uddannelse af medarbejdere hos transportør og i butikker/kæder 5

6 Indhold i projektet 24 T Projektet mål: Etablering af best practise case som grundlag for at inspirere butikker, kæder og transportvirksomheder til at arbejde med distribution uden for myldretiderne Guide og værktøj for virksomhedernes arbejde med 24 T transport Indspil til udvikling af rammebetingelserne: Tilpasning af vejledning fra Miljøstyrelsen (forslag til alt. regler for støjsvagt udstyr mm ved levering) Kommunernes arbejde med rammer for distribution i byområder CO 2 forbedringer hos de deltagende virksomheder Uddannelse 6

7 Projektets indhold: Fokus på distribution af dagligvarer Demonstrationsprojekter Blanding af fuldskala forsøg og business cases Udvikling af værktøj og indspil til myndighederne Business cases for at synliggøre potentialet Udvikling af uddannelse 7

8 Status for virksomhedscases Schulstad (demonstrations projekt / fuldskala) Alex Andersen /(business case – levering til butikker i Nr Aaby) (Problemet er ofte manglende adgang til butikken. Blomster og planter skal opbevares ved temperaturer over 12 o C. Business case på ubegrænset adgang ved levering om natten – ruteplanlægningssystem kan foretage den optimale planlægning) Lidl (fuldskala: levering før kl 7 + evt. demonstration af særlige løsninger / business case ved levering i centrale byområder) Rema 1000 (demonstrationsprojekt – ”støjsvage teknologier + bunde i distributionsbiler + evt. business case) Bo Sieg – suppleringskørsel for COOP – business case på omkostninger ved støjsvagt udstyr og mulighed for tidligere anløb 8

9 Schulstad – et fuldskala projekt Elementer i projektet: Ruteudretninger gennem levering på støjfølsomme adresser Afprøvning af forskellig teknologier og koncepter Borgerinddragelse Teknologier i forsøgsprojektet: Vognkasse Vognbund Små biler Særlige støjdæmpede elektriske palleløftere Bagklap med gummidæmpning Dynafleet i alle biler Bakkamera - i stedet for alarm 9

10 Sådan er fremgangsmåden i de enkelte forsøg: 1. Afdækning af potentialer / knaster i de enkelte ruter 2.Kontakt til kæder – deltagelse i forsøgsprojektet 3.Kontakt til kommuner / åbne op for at der kan gennemføres forsøg. Oversigt over evt. tidligere klager/påbud på adressen 4.Kontakt til butik 5.Kontakt til borgere, der har klaget over støj fra adressen 6.Start på forsøg: Afdækning af konkrete tiltag på ruten Information til borgerne Aftale med butik 10

11 Forsøg startede i Middelfart oktober 2012 11

12 Forskellige problemstillinger i forhold til myndighedsbehandlingen: Lokalplaner/miljøzoner Virksomhedspåbud Forskellig praksis fra kommune til kommune (dette illustrerer kompleksiteten i for virksomhederne ved at udvide distributionen uden for dagtimerne) 12

13 Det næste år: ”En håndfuld virksomhedscases”. Demonstrationsprojekter Blanding af fuldskalaforsøg / business cases / afprøvning af nye teknologier Med sigte på at kunne nå projektets samlede leverancer 13

14 Foreløbige erfaringer: Potentialet er der For de enkelte virksomheder er der i dag en række usikkerheder, som er en barriere for investeringer i denne type koncepter Påbud udstedes til virksomheden/butikken og bliver hermed et ”generelt” påbud, som gælder uanset om den enkelte distributør overskrider grænseværdierne 14

15 15


Download ppt "24T Transport - forsøg med varedistribution til byerne udenfor myldretid - Foreløbige erfaringer fra forsøgsprojektet 24T Transport i Region Syddanmark."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google