Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmil Danielsen Redigeret for ca. et år siden
1
Faglig læsning 1
2
Oversigt Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning? Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning? Hvad er en god læser, eller hvad gør en god læser? Hvad er faglærerens opgave / udfordring? 2
3
Læsning – en grundlæggende kompetence At være i stand til at forstå, anvende og reflektere over skrevne tekster for gennem dette at opnå sine mål, udvikle sine kundskaber og sine muligheder, og være i stand til at deltage i samfundslivet (OECD) 3
4
Læsning er også at føle sig hjemme i en skriftkultur og være oplyst borger i samfundet et langt livsperspektiv, en mulighed for livslang læring en tværgående kompetence 4
5
Hvorfor læsning i fagene? Det er nødvendigt at skelne mellem at læse for at lære at læse (især dansklæreren) at læse for at tilegne sig viden (alle lærere) 5
6
Faglig læsning Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekster i faget. Undervisning i faglig læsning har ét formål, nemlig at styrke elevernes faglige viden og indsigt. Læsning i fagene handler om de læse- og skriveaktiviteter, som eleverne arbejder med i fagundervisningen. 6
7
At læse for at lære En udfordring – når eleven støder hovedet imod fagsprogsmuren En opgave – for læreren at bygge bro mellem hverdagssprog og fagsprog Fokus på læseforståelse og forståelsesmetodik 7
8
Fiktiv > < faktiv Fiktive tekster Oplevelse, indlevelse, sprogudvikling, viden, indsigt i mulige måder at fortolke verden på Identifikation med figurer Opdigtet univers, fortæller At læse med fordobling 8
9
Fiktiv > < faktiv Faktiske tekster Viden, information, forklaringer, kommunikation Identifikation med emne Ikke opdigtet univers, direkte reference til virkeligheden, afsender At læse uden fordobling – men med inferens 9
10
Inferens Inferens er læserens følgeslutning(er) – og kræver aktiv læseindstilling og en relevant baggrundsviden. Inferens er en af flere forudsætninger for forståelse af sammenhænge mellem sætninger og dermed forståelse for teksters helhed 10
11
På, mellem og bag linjerne På linjerne: At skabe et relevant indre forestillingsbillede af det ordene og sætningerne direkte betegner. Mellem linjerne: Der er en sproglig og dermed kognitiv sammenhæng (kohærens) mellem udsagnene, selv om den ikke vises med tydelige sproglige markører. Bag linjerne: Eksempelvis tekstens udsagn, tekstens holdning og værdigrundlag 11
12
Læsning og skrivning Læsning og skrivning er komplementære skriftsproglige handlinger: Læsning er en receptiv anvendelse af sprog, hvor læseren omkoder skriften over udtale til forståelse af ord(forbindelserne). Skrivning er en produktiv anvendelse af sprog, hvor skriveren går fra begrebet over det tilsvarende ords udtale til dets indkodning til skriftsprog. 12
13
Skrivning i fagene Skrivning i fagene har mindst to funktioner: at fremstille (forståelsen) af sagsforhold, fx en matematikaflevering eller en novelleanalyse, altså skrivning af et produkt, der læses og evalueres af andre. at anvende skrivning som hjælp til at tilegne sig den viden, man møder i læsning og lytning, fx at skrive noter og reformulering af en anden repræsentationsform (fx et søjlediagram), altså skrivning i en proces, hvor opmærksomhed, hukommelse og dermed tilegnelse støttes. 13
14
Hvorfor dette fokus? Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning? fordi sproget ikke altid er gennemsigtigt for eleven! at hjælpe til at sproget ikke spærrer for elevens adgang til fagenes begreber og sammenhænge alle fag er læse- og skrivefag alle faglærere er derfor læse- og skrivelærere 14
15
Faglæreren er en nøgleperson Faglæreren er inde i fagets sprog og dets kernestof. Faglæreren kan hjælpe eleverne med at fastsætte et fagligt relevant læseformål. Faglæreren kan hjælpe eleverne med at skabe sammenhæng mellem deres baggrundsviden og den måde, faget beskæftiger sig med et emne på. 15
16
Faglæreren er en nøgleperson Faglæreren er i stand til at tydeliggøre for eleverne, hvilke ord og begreber der er centrale i den faglige fremstilling, og hvordan de skal forstås i den konkrete faglige sammenhæng. Faglæreren kan vurdere, hvad der er relevant at hæfte sig ved i de tekster, eleverne arbejder med. Faglæreren ved, hvilke spørgsmål der er relevante at stille, og hvilke svar der er relevante at få. 16
17
Hvert fag har sine begreber og vinkler: Jordens drejning, døgn, årstider Mennesket og solen, tiden, troen, kulturen Sunny poetry, warm, holiday, facts about the sun Udarbejde modeller, målinger af afstande, tid God morgen sol. Se nu stiger solen, lyse og mørke toner Solord, billedsprog, stemthed, tekster og billeder 17
18
En fagtekst fra teknisk-skole ’ Konstruktioner skal udformes, så deformationer og differenssætninger ikke fører til skadelige revnedannelser. Vær især opmærksom på deformationer fra svind svelning af fugtfølsomme materialer’ ’En konstruktion skal dimensioneres og udføres således, at den i den forventede levetid ved korrekt anvendelse med en given sikkerhed kan modstå de laster, den udsættes for. ’ 18
19
Læseforståelse Viden om sprog Viden om verden Viden om tekster Viden om egen forståelse Evne til at danne inferenser Evne til at danne forestillingesbilleder Bevidsthed om læseprocessen og formålet med læsning 19
20
Faglig læsning og læseren 20
21
Gode læsere Er opmærksomme på, hvad der sker før, under og efter læsningen 21
22
Læsestrategier – før læsning Gode og selvstændige læsere Svage og uselvstændige læsere Aktiverer tidligere viden Forstår formålet og hensigten med læsningen Vælger passende strategier Læser af interesse Begynder at læse uden at forberede sig Læser uden at vide hvorfor Læser uden at vide hvordan teksten skal gribes an Læse fordi de skal 22
23
Læsestrategier under læsning Gode og selvstændige læsereSvage og uselvstændige læsere Er fokuserede og opmærksomme Kommer med antagelse og forslag Bruger opklarende strategier når de ikke forstår Bruger sammenhængen i teksten til at forstå nye og begreber Organiserer og sammenholder ny information med tidligere information Overvåger egen forståelse Er bevidste om de forstår Bliver let distraherede Læser for at blive færdige Registrerer ikke når der er noget de ikke forstår Registrerer ikke hvilke ord og begreber der er vigtige Forstår ikke hvordan teksten er opbygget Er ikke klar over at de ikke forstår 23
24
Læsestrategier efter læsningen Gode læsereSvage læsere Reflekterer over det de har læst Opfatter succes som resultat af indsats Opsummerer det vigtigste Fremdrager information fra andre kilder Holder op med at tænke over indholdet når de er færdige Glemmer hurtigt indhold Opfatter succes som resultat af held 24
25
Læsestrategier ForegribeOpsummere OvervågeDiskutere Stille spørgsmålBrainstorm Finde sammenhængeMindmap Drage konklusionerStavelsesdeling AfklareMorfemer VisualisereOrdbog Tænke højtKontekst Læse selektivt Udvælge vigtig information Vurdere 25
26
Faglig læsning – processen Læreren introducerer til emne og strategier Læreren er model for og eleverne observerer, læreren demonstrerer og tænker højt Læreren støtter eleverne i mindre grupper Eleverne bruger strategien /selvstændigt arbejde 26
27
Udfordringer for faglæreren at identificere elever som har forskellige typer af vanskeligheder med læsning af fagtekster at vurdere fagtekstens indholdsmæssige sværhedsgrad at medtænke undervisning i læsestrategier og redskaber i fagundervisningen 27
28
Udfordringer for faglæreren at blive bevidst om egen læsemåde og egne forståelsesstrategier at modellere brugen af strategier at justere sin faglige identitet og uddannelsesbaserede fagforståelse 28
29
Spørgsmål Er I som faglærere klar til at tage udfordringen med ”faglig læsning” op? Hvilke overvejelser gør I jer om implementeringen af faglig læsning? Mål, proces og fokus? Hvilken støtte har I brug for i forløbet? Hvor har I oplevet det største behov? 29
30
Pause 30
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.