Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?"— Præsentationens transcript:

1 Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?

2 Valg af speciale Findes drømmespecialet? Min liste over det, jeg IKKE skulle være: –ortopædkirurg –psykiater –børnelæge

3 Hvorfor så alligevel? God til at kommunikere med forældre og med børn Kommunikation er godt – men ikke alt… Bredt speciale – bredt interesserede læger Søde mennesker! Jeg befandt mig simpelt hen godt på børneafdelingen

4 Målrettethed? Mange specialer har en ”sandkasse”, man kan melde sig ind i – det er langt billigere end at blive medlem af specialeselskabet Yngre Dittendatten arrangerer ofte kurser for ”prækursister” Lægeforeningens kurser Søge introduktionsstilling umiddelbart efter turnus/KBU Fyld evt. ventetid ud med undervisning, forskning, sundhedsfremmer-arbejde

5 Sikker på specialet? Brug god tid på specialets hjemmeside – uanset hvor kedelig, den måtte være Find nogen (der kender nogen), du kender i specialet – spørg! Find specialets faglige profil (kan være nemmest på www.laegeuddannelsen.dk) og læs den grundigt – passer den på dig?www.laegeuddannelsen.dk

6 Ansøgningen Jeg brugte MEGET lang tid – mange timer spredt ud over en uge Svært at finde på noget originalt – prøv alligevel Følg den faglige profil for specialet Tydeliggør, at du har fundet det rigtige speciale og hvorfor – og hvorfor specialet har brug for dig Få to andre til at læse ansøgningen igennem – mindst én som ikke er læge

7 Forberedelse til samtalen Engagement i Yngre Lægers uddannelsesfora, lokalt og nationalt Medlem af Uddannelsesrådet for Pædiatri Deltagelse i temadag om MMI- samtaleformen Prøvede at forestille mig, hvad de kunne finde på at spørge om…

8 Samtalen - MMI Multiple Mini Interview Konceptet importeret fra England Vurderer ”blødere” kompetencer, specielt kommunikation, refleksion, overblik, indsigt i egne evner I første runde 2. dec. 2008: Fire poster, tre bedømmere på hver (fra tre forskellige ansættelsesregioner)

9 MMI Syv minutter pr. post, heraf ét til at læse og forstå opgaven Efter syv minutter bipper et ur, og man forlader lokalet Hver bedømmer skal give point individuelt – ”karakteren” bliver ikke diskuteret Formentlig mindre risiko for nepotisme end ved traditionelle ansættelsessamtaler

10 MMI De fire poster: Præsentation af sygehistorie – deltagere opfordret til at bruge Dagens Case- skabelon (på forhånd kendt opgave) Situation med arbejde under pres Forvagt i en børnemodtagelse, scenarie Kommunikation med en patient og hans mor/far

11 Tænk over Kan du lide de andre i specialet? Er arbejdsvilkårene noget for dig? Du får point for at være målrettet – ikke for at holde dig tilbage og vise ydmyghed (så opdager de dig bare ikke) – SØG det du gerne vil Få andre til at hjælpe dig, også ikke-læger


Download ppt "Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google