Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRebecca Pedersen Redigeret for ca. et år siden
1
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj 2008
2
2
3
3 Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater - Nye ledelsesformer (NPM ctr. fagprofessionelle) - Mere brugerstyring - Penge motiverer til ekstra indsats.....generel international tendens
4
4 Læreren har det professionelle ansvar for løsningen af den samlede undervisningsopgave og varetager selvstændigt denne opgave (jvf. professionsidealet). Det er lærerens ansvar, at undervisningen sigter mod at opfylde de fastlagte målsætninger og rummer en faglig progression. Inden for de fastlagte mål og rammer foretager den professionelle lærer valg af indhold og metode i undervisningen.
5
5
6
6
7
7 Det professionelle bureaukrati Offentligheden De indre linjer Angreb på arbejdstidsaftale … men via medierne ”Opgør med minuttyranni” ”Mere fleksibilitet” ”Bureaukratiske arbejdstidsaftaler” Sætte dagsorden…
8
8
9
9 DLF’s strategiske udgangspunkt Sikring af den kvalificerede arbejdskraft Styrkelse af fagligheden Styrkelse af den pædagogiske ledelse
10
10 _______________________________________________________________________________
11
11 Hovedtemaer i OK ’08 Mål: Et godt OK08 resultat Lærermangel 1 Foråret 2007 Bureaukrati blandt skoleledere Samarbejdsprojekt (dynamisk emne) Lærermangel 2 Vinter 2008 LP-sagen (dynamisk emne) Naturfagsundersøgelser som led i PISA Primo 2007Primo 2008 Rekruttering Faglighed Goodwill Pædagogisk ledelse Arbejdsmiljø Medio 2007
12
12 Undersøgelser sætter en stærk dagsorden … men vi skal også sætte ansigter på historierne
13
13
14
14 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen
15
15 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg
16
16 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op
17
17 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op Fokus er flyttet fra ”lærernes problem til ”skolens problem”
18
18 Momentum OK08 Andre gruppers store lønkrav flyttede fokus væk fra lærer-arbejdstidsaftalen Grundige – direkte – drøftelser mellem Danmarks Lærerforenings formand og formanden for kommunernes lønudvalg Lærermangel et etableret fakta – medierne tager selv emnet op Fokus er flyttet fra ”lærernes problem til ”skolens problem” Finansministeriet isoleret i medierne i forhold til lærernes arbejdstidsaftale
19
19 _______________________________________________________________________________ Tilbageblik – arbejsgiverkrav: Afskaffe centrale tillæg Udbygge lokal løndannelse Resultat: Ramme for 3-årig lønstigning: 12,8% Med nyt løntrin udbygges centralt lønsystem Effekt på livslønnen: 14,8% Lokallønsmidler fra OK ’05 bruges kollektivt Retning på lokalløn ’08 (væk fra individualisering)
20
20 Arbejdsgiverkrav om: - mere undervisning - mere ledelse - fjernelse af aftaleretten samt alle centrale og lokale aftaler om forberedelse Resultat: LL’s anerkendelse af at lærernes professionelle ansvar er afgørende
21
Arbejdstidsaftaler - historisk - 1993: Maksimalt ugentligt undervisningstimetal 1993-1999: U-F-Ø aftalen 1999-2008: Nuværende aftale (timepuljer + konkret opgørelse) 2008- : Central aftale om lokale aftaler med maksimalt årligt undervisningstimetal
22
Nuværende arbejdstidsaftale Lærernes arbejdstid: Individuel tid375 timer Klasselærere 75 timer Tildeles konkret, bl.a.: Ressource-tid: - Lærer/team-samarbejde - Udviklingsarbejder - Ekstra individuel tid Minimum155 timer Undervisningstimer Pauser Forældresamarbejde Samarbejdemed andre Lejrskoler/ekskursioner Skolebibliotek Lærermøder_________ Samlet årligt timetal1680 timer Ferie/søgne-heligdage 242 timer 1924 timer OBS: Mulighed for lokale aftaler!
23
Ny arbejdstidsaftale Usikkert datagrundlag for fastlæggelse af maksimum => ingen central aftale Enighed om en central aftale, der giver ramme for lokale aftaler pr. 1. august 2009 Pligt til forhandling – ikke pligt til aftale
24
Ny arbejdstidsaftale Enighed om mål og principper: Maksimum for undervisningstimetal Respekt for lærernes professionsansvar Den nødvendige tid til at løse opgaven
25
Ny arbejdstidsaftale Grundprincip: Max. undervisningstimetal + fast timepulje = fuldt årsværk Hermed afregnet for tiden til undervisningsopgaven Undervisningsopgaven = alle opgaver med direkte tilknytning til undervisningen (- afgangsprøver, lejrskoler, klasselærer) Andre opgaver (udover timepuljen) => mindre undervisning Undervisningen opgøres ud fra ”fagenes” timetal
26
Ny arbejdstidsaftale Grundprincip - eksempel på aftale Pligtigt undervisningstimetal (maksimum) 730 årlige timer Omregningsfaktor på 2,26. 2,26 arbejdstimer frigøres til andre opgaver, hvis reduceres med 1 undervisningstime
27
Ny arbejdstidsaftale Årsnorm 1924 Ferie 185,0 Søgnehelligdage 66,6 Netto norm 1672,4 Undervisning fuldt årsværk 730 Tilpasning pr time1/2,26 0,44 Tilpasning af U-tid 6. ferieuge 0 - Kursus 15 6,64 Klasselærer75 33,19 Tilpasning i alt 39,82 Maksimum for AB 690,18 Timepulje til alle - møder og arrangementer25
28
Ny arbejdstidsaftale Lærer AB Årlige timerUgl. Lektioner 2. ADansk 33011 2. AIdræt1204 2. AN/T301 2. BBilledkunst602 4. AEngelsk602 7. AEngelsk903 Undervisning i alt 69023 Rest 0
29
Ny arbejdstidsaftale Erfaringerne fra de indgåede lokalaftaler indgår i grundlaget for forhandlingerne i de næste overenskomstforhandlinger Aftaleretten fastholdes Fortrydelsesret - lægger pres på arbejdsgiverne for at det lykkes.
30
Ny arbejdstidsaftale Arbejdstidens placering og tilstedeværelse Ikke bureaukratiske regler – lærerne planlægger Tilstedeværelse skal give mening i forhold til opgaverne – de fysiske rammer skal være OK Tilstedeværelsesplan, hvis man synes det er en god idé Som udgangspunkt lærerne, der laver tilstedeværelsesplan – dialog med ledelsen
31
Ny arbejdstidsaftale Tillidsrepræsentantens rolle: Overordnede principper for arbejdstilrettelæggelsen – fx tilstedeværelse Aftale akkorder for andre opgaver Løbende samarbejde med lederen om Implementering af den lokal aftale Målsætningerne om øget engagement, professionalisme, fleksibilitet og mindre bureaukrati
32
Ny arbejdstidsaftale Danmarks Lærerforening og KL: Enige om: Understøtte implementeringen Introduktion, opfølgning og evaluering af tilfredshed blandt lærere og ledere Udarbejde redskaber til brug for de lokale forhandlinger Overenskomstprojekt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.