Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre."— Præsentationens transcript:

1 Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre Grænser Pausetræning Træningspunkt

2 Bevidst brug af Skalaen fra 0-10 0-4 Ro i nervesystemet 5-7 Uro/Parathed 8-10 Alarmhjerne

3 Hvordan er vi sammen ? I kommer med bidrag fra jeres praksis Vi tager ledelse af proces Vi / I kommer med fagligt input Læringsdagene/kursusdagene er en parallelproces.

4 Byg et trygt sted Byg en model der hvor dit trygge sted er. Byggetid: 5 minutter

5 PTSD Voldtægtsofre Soldater i krig Overfald Ulykker Udviklingstraume 50% af voldtægtsofre 10-18% af udsendte soldater

6 Traume eller ej? Selve begivenheden Livsomstændigheder i det øjeblik begivenheden indtræffer Fysiske og personlighedsmæssige forudsætninger bl.a. alder Måden at møde overvældende erfaringer/personlig kapacitet til at imødegå fare Tillærte færdigheder Forhistorie af succesfulde og traumatiske erfaringer Omgivelsernes reaktion Personlig (fx voldtægt) eller upersonlig (fx jordskælv)

7 Forudsætninger forandrer sig gennem livet

8 Konsekvenser af traume/PTSD Skam, skyld, angst, aggression og sorg Koncentrationsbesvær Undgåelsesadfærd (Genoplevelse – flashback, billeder, tanker, mareridt) Isolation

9 Tid, arousal og læring

10 Neurologisk og psykologisk Desorganiseret og urolig adfærd Impulsivitet Motorisk hyperaktivitet Tvangsprægede, gentagne handlinger Stærke kropsspændinger Søvnproblemer og mareridt Nedsat motivation for at deltage i aktiviteter Mindsket tillid til sig selv og andre Begrænset fremtidssyn Dissociation

11 Film I og II Hvad lægger du særligt mærke til? Hvordan kan du bruge den i dit møde med traumatiserede unge?

12 Psykiatrifonden http://www.psykiatrifonden.dk/aktiviteter/vores -projekter/snak-om-det/snak-om-det-ptsd.aspx

13 Traumer og PTSD https://www.youtube.com/watch?v=tonkd5hXuDw

14 3 og 3 snak Hvad gjorde indtryk? Er det noget jeg kan bruge?

15 Snakkekort Hvordan påvirker oplevelserne farens tanker, følelser, krop og handlinger Fordele og ulemper ved at læreren/venner ved det Hvad kan gøres for at skabe åbenhed i gruppen Rollespil om hvordan man kan støtte Ali fx på mobil Enig/uenig fx ked af det, bedst at holde det for sig selv? Tillidslege

16 Pause

17 Reason Relate Regulate

18 Grænser – 4 lag - alle grænser sanses gennem kroppen

19 1.Lag - huden, den fysiske grænse allerede i livmoderen, igen ved fødslen, ved berøring. Helt basal. Hvor går min krop til og hvor begynder mine omgivelser. 2. Lag – det personlig rum Luftrummet omkring mig dannes i de to første leveår. Barnet lærer at adskille sig fra nærtstående voksne. 3. Lag – social grænse Hvad er dit og mit? 4. Lag – territoriale grænse Fx faste pladser.

20 Alle 4 lag giver kropslige reaktioner for at beskytte os. Jo mere den voksne er opmærksom på egne grænser, jo bedre kan haun passe på sig selv. - Og jo større bevidsthed om grænser hos den voksne, jo bedre bliver haun til at hjælpe barnet med at etablere sunde grænser

21 Øvelse 1 – Hvad er klokken? 2 og 2 A. Står ved busstoppestedet B. fremmed kommer hen og spørger undskyld kan du sige hvad klokken er i normal afstand for B Derefter vælger B at stoppe for tæt på og for langt væk A hvordan mærkes det fysisk i kroppen sæt ord på B hvordan mærkes det hvordan var det Byt roller

22 Øvelse 2: Jeg skal huske… 2 og 2 A skubber B, og samtid med at B tænker på indkøbssedlen eller noget lign. Derefter trækker A B stadig imens B tænker på det samme som før Snak hvordan var det Bytte Derefter gentag men nu mens B grounder og bygger kraft op ( centrering ) Snak hvordan var det var der forskel beskriv den fysisk Bytte

23 Pausetræning

24 Vælg et træningspunkt til næste gang  Grounding  Pausetræning  Skalaen  Trygt sted  Grænser  Triggere  Brug af film på dansk eller engelsk  Andet

25 1 ting jeg tager med fra i dag


Download ppt "Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google