Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOscar Jonas Marcussen Redigeret for ca. et år siden
1
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre Grænser Pausetræning Træningspunkt
2
Bevidst brug af Skalaen fra 0-10 0-4 Ro i nervesystemet 5-7 Uro/Parathed 8-10 Alarmhjerne
3
Hvordan er vi sammen ? I kommer med bidrag fra jeres praksis Vi tager ledelse af proces Vi / I kommer med fagligt input Læringsdagene/kursusdagene er en parallelproces.
4
Byg et trygt sted Byg en model der hvor dit trygge sted er. Byggetid: 5 minutter
5
PTSD Voldtægtsofre Soldater i krig Overfald Ulykker Udviklingstraume 50% af voldtægtsofre 10-18% af udsendte soldater
6
Traume eller ej? Selve begivenheden Livsomstændigheder i det øjeblik begivenheden indtræffer Fysiske og personlighedsmæssige forudsætninger bl.a. alder Måden at møde overvældende erfaringer/personlig kapacitet til at imødegå fare Tillærte færdigheder Forhistorie af succesfulde og traumatiske erfaringer Omgivelsernes reaktion Personlig (fx voldtægt) eller upersonlig (fx jordskælv)
7
Forudsætninger forandrer sig gennem livet
8
Konsekvenser af traume/PTSD Skam, skyld, angst, aggression og sorg Koncentrationsbesvær Undgåelsesadfærd (Genoplevelse – flashback, billeder, tanker, mareridt) Isolation
9
Tid, arousal og læring
10
Neurologisk og psykologisk Desorganiseret og urolig adfærd Impulsivitet Motorisk hyperaktivitet Tvangsprægede, gentagne handlinger Stærke kropsspændinger Søvnproblemer og mareridt Nedsat motivation for at deltage i aktiviteter Mindsket tillid til sig selv og andre Begrænset fremtidssyn Dissociation
11
Film I og II Hvad lægger du særligt mærke til? Hvordan kan du bruge den i dit møde med traumatiserede unge?
12
Psykiatrifonden http://www.psykiatrifonden.dk/aktiviteter/vores -projekter/snak-om-det/snak-om-det-ptsd.aspx
13
Traumer og PTSD https://www.youtube.com/watch?v=tonkd5hXuDw
14
3 og 3 snak Hvad gjorde indtryk? Er det noget jeg kan bruge?
15
Snakkekort Hvordan påvirker oplevelserne farens tanker, følelser, krop og handlinger Fordele og ulemper ved at læreren/venner ved det Hvad kan gøres for at skabe åbenhed i gruppen Rollespil om hvordan man kan støtte Ali fx på mobil Enig/uenig fx ked af det, bedst at holde det for sig selv? Tillidslege
16
Pause
17
Reason Relate Regulate
18
Grænser – 4 lag - alle grænser sanses gennem kroppen
19
1.Lag - huden, den fysiske grænse allerede i livmoderen, igen ved fødslen, ved berøring. Helt basal. Hvor går min krop til og hvor begynder mine omgivelser. 2. Lag – det personlig rum Luftrummet omkring mig dannes i de to første leveår. Barnet lærer at adskille sig fra nærtstående voksne. 3. Lag – social grænse Hvad er dit og mit? 4. Lag – territoriale grænse Fx faste pladser.
20
Alle 4 lag giver kropslige reaktioner for at beskytte os. Jo mere den voksne er opmærksom på egne grænser, jo bedre kan haun passe på sig selv. - Og jo større bevidsthed om grænser hos den voksne, jo bedre bliver haun til at hjælpe barnet med at etablere sunde grænser
21
Øvelse 1 – Hvad er klokken? 2 og 2 A. Står ved busstoppestedet B. fremmed kommer hen og spørger undskyld kan du sige hvad klokken er i normal afstand for B Derefter vælger B at stoppe for tæt på og for langt væk A hvordan mærkes det fysisk i kroppen sæt ord på B hvordan mærkes det hvordan var det Byt roller
22
Øvelse 2: Jeg skal huske… 2 og 2 A skubber B, og samtid med at B tænker på indkøbssedlen eller noget lign. Derefter trækker A B stadig imens B tænker på det samme som før Snak hvordan var det Bytte Derefter gentag men nu mens B grounder og bygger kraft op ( centrering ) Snak hvordan var det var der forskel beskriv den fysisk Bytte
23
Pausetræning
24
Vælg et træningspunkt til næste gang Grounding Pausetræning Skalaen Trygt sted Grænser Triggere Brug af film på dansk eller engelsk Andet
25
1 ting jeg tager med fra i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.