Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring."— Præsentationens transcript:

1 ”Performance management”

2 Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring og medarbejderkompetencer

3 Mål er en tilstand, som vi ønsker at realisere i fremtiden Hvad er et ”Mål”?

4 Overvejelser ved målstyring Ønsker vi en kultur der er resultatorienteret? Skal mål være så konkrete og målbare for at de giver mening? Giver det at arbejde efter mål en skævvridning i forhold til den mere bløde kultur? Giver det for kraftigt fokus på de områder vi måler på? Mindsker målstyring kreativiteten? Vil målstyring virke for kontrollerende?

5 Overvejelser ved målstyring Skal vi arbejde med resultatmål, indsatsmål eller begge dele Skal vi arbejde med fælles mål, individuelle mål eller begge dele? Risikerer vi at fjerne helhedsbilledet og dermed samarbejdet i organisationen? Bliver vi ufleksible og måske endda handlings- lammet?

6 Overvejelser ved målstyring Er vi i stand til at opstille mål der er målbare? Har vi indblik i, hvilke ressourcer det kræver at indfri de opstillede mål? Vil de mål vi opstiller give os det rette fokus? Hvor mange mål kan vi overskue og forfølge? Vil tydelige mål øge risikoen for følelse af fiasko, hvis ikke de nås?

7 Overvejelser ved målstyring Vil alt nu gå op i mål/middel diskussioner? Kan vi forenkle og prioritere målene, så vi ikke ende med et virvar af mål Kan vi nå at følge op på målene?

8 Min oplevelse Gode mål giver fokus og retning Mål hjælper os til at prioritere Et målbart mål giver mulighed for succesfølelse At forfølge et mål giver læring Accepterede mål, hvor der er ejerskab fra de involverede, giver den adfærd der kræves Ambitiøse mål presser os til at tænke nyt og anderledes

9 Men mål må ikke være det eneste vi vurderer på

10 Overordnede mål Økonomi Kunder og markedet Forretningsprocesser Medarbejdere

11 Hvilke økonomi kræver vores forretning?

12 Hvilke kunder vil vi gerne have på vores apotek?

13 Hvordan får vi den den bedste ”maskine” ?

14 Hvordan får vi det bedste team?

15 Et team er en gruppe af personer, der har fælles mål, og som er afhængige af hinandens ressourcer og kompetencer for at målet kan nås Hvad er et team?

16 Resultatkrav/succeskriterier Hvordan måler du om dine medarbejdere leverer det de skal? Hvordan ved medarbejderen om de er en succes

17 Resultater skabes ikke af tilfældigheder F ærdigheder x I ndsatser = R esultater

18 Resultatmål Salg pr. kunde/ totalt/ produkt/ målgruppe Dækningsgrad/dækningsbidrag Antal kunder pr. time/dag/uge/måned Markedsandel segment/ produkt Tid der må anvendes på en opgave

19 Indsatsmål Antal ekspeditioner Antal ekspeditioner hvor der er forsøgt mersalg Antal ekspeditioner med TPI Tid på at uddannelse/lagerlægning/ Tid på administrativt arbejde

20 Færdighedsmål Produktkendskab Markedsinformation Konkurrentviden Salgstekniske færdigheder f.eks. spørgeteknik Administrative færdigheder f.eks. brug af PC

21 Forretningsmål - kritiske succesfaktorer Strategier Handleplaner Opgaver og resultatkrav Mission/vision/værdier Kritiske kompetencer Fra strategiske mål til en job- og kompetenceprofil?


Download ppt "”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google