Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015

2 Oplægget i dag Besvare fire spørgsmål:  Hvad er et VC2?  Hvordan foregår virksomhedssamarbejdet?  Hvad kræver det af jobcentret/kommunen?  Hvordan sikres kvaliteten? 2

3 Hvad er et virksomhedscenter?  En struktureret samarbejdsform mellem jobcenter og virksomhed  Virksomheden kan være privat eller offentlig  Der indgås en kontrakt om et antal pladser  Virksomheden får en fast kontakt i jobcentret  Virksomheden stiller en eller flere mentorer til rådighed  Jobcentret sikrer uddannelse og opkvalificering af virksomhedsmentorerne  Samarbejdet er tæt og kontinuerligt  Virksomheden aflønnes eventuelt for mentoropgaven 3

4 Virksomhedscenter generation 2  Projekt fra STAR  Start januar 2014 – løber i 2 år  25 jobcentre indgår kontrakter med 5-600 virksomheder  Min. 2.500 kandidater i praktik  For borgere i ressourceforløb og  borgere på kontanthjælp m. komplekse problemer (2 år KT)  Status 1.100 borgere i praktik i 700 virksomheder (dec. 2014) 4

5 Formål: at sikre beskæftigelsessporet  I ressourceforløb – p.t.  sundhedsindsats i alle rehabiliteringsplaner  socialindsats i ca. 2/3 af planerne  beskæftigelsesindsats i 1/3- 1/2 (ofte senere)  For kontanthjælpsmodtagere i risiko for at skulle i ressourceforløb (min 2 år på KT)  Nyt: der arbejdes struktureret med delmål i praktikken (via en arbejdsaftale) og med progression (et webværktøj)

6 Afsæt for VC2  Praktik i virksomhedscentre generation 2 – trædesten på vej mod job eller uddannelse  Virksomhedscentre generation 2 – systematik, volumen og kvalitet  Almindelige arbejdsopgaver blandt almindelige kolleger i almindelige virksomheder - VC1 gav gode resultater 6

7 Hvordan gribes opgaven an?  5-10 af de nuværende virksomhedscentre udvælges til VC2  Plus aftaler med nye virksomheder (målgrupper, geografi, klynger)  Jobcentret udvikler og udbyder mentorkursus for VC2 – fx også deltagelse af jobkonsulenter, koo. sagsbehandlere o.a.  De interne linjer gøres klar o visitation (stor udfordring) o samarbejde om/med borgeren mellem koo. sagsbehandler, jobkonsulent, mentor (o.a. misbrug, sociale indsatser …)  Der informeres grundigt internt - REHAB, sagsbehandlere o.a.  VC2 ses som træningsbaner og afsæt for andre praktikforløb

8 Hvilke virksomheder er VC2?  Primært private – især mindre virksomheder fx:  Detailbutikker  Servicevirksomheder (hotel, kantine m.m.)  Produktionsvirksomheder  Også offentlige fx:  Plejecentre  Kirkegårde  Børnehaver

9 Hvad kendetegner virksomhederne?  Plads til individuelle og længerevarende løsninger  Bred vifte af opgaver (plads til progression), nye arbejdsopgaver  Indstillet på at justere i opgaveplanlægning, fx ved hyppigt fravær  Positive over for arbejdstid på få timer per uge (start 1 time)  Mentorerne er parate til nye udfordringer - og at blive klædt på  Ser gode perspektiver i længerevarende (ressource)forløb  Indstillet på andre vigtige indsatser samtidig med praktik  Enkelte skeptiske mht. ny målgruppe  Fortsat ønske om ’én indgang’ til kommunen

10 Hvad siger virksomhederne? Om arbejdet med delmål og progression ’For os er det vigtigt, at den enkeltes udvikling går mod stadigt større ansvar og kontakt til vores kunder. Hvis jeg ser, at vi kan tænde en gnist hos kandidaten, så begynder vi dér, hvor personen er. Også hvis vi skal opfinde nye opgaver, som vi gjorde til en af vores ret skrøbelige kandidater’. Servicechef i Føtex Om tværfagligt samarbejde ’Det bliver spændende med længere forløb, hvor vi også i større grad kan være med til at komme hele vejen rundt. Vores mentorer bliver kompetenceudviklet, så de kan følge op på mål og delmål. Vi er indforstået med, at der udover vores faste jobkonsulent vil være flere tilknyttet såsom distriktssygeplejersker, støtte-kontaktpersoner, sociale mentorer o.l. Leder af plejecenter 10

11 Hvad er der brug for i jobcentret?  Ledelsesfokus  Virksomhedsstrategi ift. behov hos målgruppen  Intern organisering – stram samarbejdskæde  Tæt virksomhedskontakt – partnerskab/aftale  Opkvalificering af virksomhedsmentorer  Holdningspåvirkning internt (prioritering)  Løbende fokus på visitation  Dedikerede tovholdere (med ledelsesopbakning)  Motivations/relationsarbejde med borgerne / 11

12 Hvad er kvalitet i indsatsen? Borgeren oplever sig som ’hovedperson’ - ved roret Borgeren oplever sammenhæng i indsatsen Borgeren oplever ’mening’ med hver delindsats – retning mod mål Borgeren oplever ’succes’ – øger sit selvværd Borgeren kommer (tættere på) job eller uddannelse Virksomheden oplever ’mening’ – retning mod mål Jobcentermedarbejderne oplever ’mening’ – retning mod mål Gode resultater – selvforsørgelse (på vej mod …) 12

13 Diskussion i grupper - og plenum  Hvad er jeres erfaring med virksomhedsindsats for aktivitetsparate borgere?  Hvornår er et virksomhedsrettet forløb godt, set fra jeres stol? (kvalitet)  Hvordan arbejder I med at kvalificere jeres virksomhedsrettede indsats? In-put, ideer og nye initiativer 13


Download ppt "Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google