Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBjarne Bertelsen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop Fremmedsprog
2
Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse til to forskellige målgrupper: Faglig specifik kommunikation og kommunikation om faget til ikke-faglige personer. Målet er opnåelse af et fagligt ordforråd på såvel dansk som på fremmedsproget om materialer og arbejdsprocesser Fremstillingsbeskrivelse af bordgrill
3
Tværfaglighed som metode understøtter helhedsorienteringen Opgaven er tværfaglig, idet faget – både fremmedsproget og det fagspecifikke fag - ikke blot er målet men også midlet: Fagligt ordforråd bringes fra faget til fremmedsproget og fra fremmedsproget til faget – man kan faktisk øge sit faglige ordforråd på dansk gennem fremmedsproget! Faglig kommunikation er målet Tværfaglighed
4
Undervisningen skal rette mod en helhed ved at Tage udgangspunkt i helheder, som eleverne kender Peger frem mod helheder, som eleverne skal lære at kende Eleverne skal altså stå på en kendt platform og udvide helheden derfra Helhedsorientering
5
Grillen i alle dens faser er helheden Motivation: Opgaven giver mening for eleverne, da den tager udgangspunkt i en konkret opgave fra deres fagspecifikke fag Mening: Det, de skal lære, peger tydeligt frem mod en opgave i deres fag = helheden Behov for at kunne: Opgaven bibringer eleverne relevant ordforråd på såvel dansk som fremmedsproget Opgaven er helhedsorienteret
6
Opgaven kvalificerer til erhverv = helhedsskabende Opgaven bibringer kompetencer: Viden (om), færdigheder i at anvende. Dette er lærervalgte dele, som opgaven skal bringe ind i en helhed.
7
Opgaven har nogle klare, beskrevne mål: Kompetencemål: F.eks. anvende et præcist og afgrænset ordforråd, klar udtale, skrive og tale så grundlæggende regler om opbygning af tekster overholdes Videns- og færdighedsmål: Viden om, hvad der kendetegner faglig og almen sprogbrug og kan bruge denne i situationen Eleven har viden om ITs muligheder i informationssøgnings- og formidlingsproces og kan anvende disse Mål
8
Efter opgaven kan eleven: Anvende såvel faglig som almen sprogbrug til formidling mod forskellige målgrupper Anvende en hensigtsmæssig struktur i sin formidling Anvende IT til søgning af information, fremstilling af skriftlig opgave og præsentation af opgave Læringsmål
9
Løbende evaluering: Læreren sparrer løbende i processen med eleven om ordforråd, stavning, struktur mm. Feedback og feedforward er her centrale begreber. Slutevaluering Eleverne skal aflevere en skriftlig opgave Eleven skal mundtligt præsentere sin opgave for to forskellige målgrupper – her kan lærer fra fagspecifikt fag være fagpersonen. Summativ evaluering: Læreren retter elevens opgave og vurderer efter 7-trin skalaen. Her vurderes modtagerbevidsthed, fagligt og alment ordforråd Evaluering
10
Eleven anvender fagligt som alment ordforråd i såvel den skriftlige som den mundtlige dokumentation Eleven demonstrerer en logisk rækkefølge Eleven demonstrerer viden om forskellen på fagligt og alment ordforråd Eleven har anvendt IT til informationssøgning, skriftlig fremstilling og præsentation. Tegn på målopfyldelse
11
Der kan differentieres på omfang og indhold, f.eks. antallet af nye, faglige ord kan sættes til 10 – eller kravene kan øges Ved den mundtlige fremstilling kan læreren støtte den svage elev ved at ”forære” ord, hvor den stærke elev kan udfordres med uddybende spørgsmål Indhold i PowerPoint præsentationen – krav om enkeltord og billeder til den svage elev – mere fagsprog og flere refleksioner fra den stærke elev Differentiering
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.