Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp

2 Baggrund På neonatal afdelinger stilles der særlig store krav til kommunikationenPå neonatal afdelinger stilles der særlig store krav til kommunikationen Coaching er en metode, der styrker evnen til at skabe tillid, til at lytte og til at udtrykke forståelse og støttende adfærdCoaching er en metode, der styrker evnen til at skabe tillid, til at lytte og til at udtrykke forståelse og støttende adfærd

3 Vi ønskede at undersøge Om coachtræning kunne: Om coachtræning kunne: Forbedre plejepersonalets self-efficacy i forhold til at honorere de krav, der stilles til dem i dialogen med forældreneForbedre plejepersonalets self-efficacy i forhold til at honorere de krav, der stilles til dem i dialogen med forældrene Forbedre forældrenes oplevelse af kommunikationen og deres self-efficacy i forhold til at magte situationen som forældreForbedre forældrenes oplevelse af kommunikationen og deres self-efficacy i forhold til at magte situationen som forældre

4 Self-efficacy En persons vurdering af hans eller hendes mulighed for at udføre en specifik opgave succesfuldt ______________________________________________________ Bandura 1977

5 Træningen Samtlige plejepersonaler (51) deltog i Samtlige plejepersonaler (51) deltog i 1 temadag og i en 2-dages workshop arrangeret af ”What is Pink” 1 temadag og i en 2-dages workshop arrangeret af ”What is Pink”

6 Metode Til personalet Til personalet Papir spørgeskemaer før og efter kurset Papir spørgeskemaer før og efter kurset Til forældrene Til forældrene Elektroniske spørge- skemaer besvaret på infostandere 7. dag og ved udskrivelse Elektroniske spørge- skemaer besvaret på infostandere 7. dag og ved udskrivelse

7

8

9

10 Udvikling i self-efficacy Gennemsnitlige self-efficacy score Diff.P-værdi I forhold til mor 7,88,60,77<0,01 I forhold til far 7,38,41,08<0,01

11 Konklusion Før coach træningen havde personalet større tillid til, at de kunne håndtere mødrenes krav og behov end til, at de kunne håndtere fædrenes krav og behov Før coach træningen havde personalet større tillid til, at de kunne håndtere mødrenes krav og behov end til, at de kunne håndtere fædrenes krav og behov

12 Konklusion Personalets self-efficacy blev styrket både i forhold til at honorere de krav, der var for mødre og for fædre.Personalets self-efficacy blev styrket både i forhold til at honorere de krav, der var for mødre og for fædre. Imidlertid var forbedringen i forhold til fædrene signifikant større end i forhold til mødrene.Imidlertid var forbedringen i forhold til fædrene signifikant større end i forhold til mødrene.

13 Konklusion Vi har på nuværende tidspunkt ikke kunnet påvise nogen effekt i forhold til forældrenes tilfredshed, fordi Vi har på nuværende tidspunkt ikke kunnet påvise nogen effekt i forhold til forældrenes tilfredshed, fordi 1.Der har været en relativ stor udskiftning i personalegruppen 2.Patient materialet er begrænset 3.Tilfredsheden er generelt høj, hvorved forbedringer bliver sværere at påvise

14 Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp


Download ppt "Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google