Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue."— Præsentationens transcript:

1 Historie.gyldendal.dk …en rundvisning

2 Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue på portalen og herefter nedslag i udvalgte forløb. Fokus på værktøjer på portalen. Pejlemærker: Hvordan har jeg arbejdet med portalen, og hvordan kunne jeg forestille mig at arbejde med den? Only one step ahead…

3 Dagens indgangsbøn Ethvert undervisningsmateriale er et oplæg til forhandling, fordi… -vi kan noget forskelligt (redskaber) -vi ved noget forskelligt (forhåndsviden) -vi har nogle forskellige elever

4 Overordnet gennemgang af sitet

5 Et kort forløb: ”Historiebrug – reklamer” Vi skal lige over og se på portalen… klik Opstart: Fx med denne her… Herefter fælles brainstorm på mulige historiske personer, perioder, begivenheder osv., som kunne være brugt i reklamer. Det kunne fx være Christian 4., vikinger, guldhornene m.fl.

6 OPGAVE PÅ PORTALEN: Eleverne arbejder på baggrund forudgående brainstorm med at finde reklamer, der indeholder referencer til historien… -På nettet -I aviser og blade -I tv-reklamer -I byrummet Præsentation og opsamling til sidst….

7 Et kort forløb – fortsat… NÆSTE OPGAVE PÅ PORTALEN: Lav en reklame, hvor du skal sælge et kendt produkt med historien som makker. -Find et produkt -Find en begivenhed, person el.lign. fra historien. Søg bredt i hele portalen. Du har en kongelig øl Du har kongens livlæge Struensee Så får du denne reklame (Knecht Ruprecht) Et illustrativt eksempel:

8 Et kort forløb: ”Historiebrug – reklamer” Afrunding Eleverne læser bladrebogen under kanonpunktet ”Ophævelse af slavehandel” – som forberedelse (hurtig indføring i eller brush-up på Danmark og slaveriet).

9 Overvejelser og muligheder -At eleverne erfarer, at historie rent faktisk bruges… -Afsæt i elevernes egen verden = reklamegenren -Skal eleverne finde reklamerne eller skal jeg? -Skal eleverne have tid (hjemme) til at finde reklamerne? -Samarbejde med danskfaget? -CL-strukturer: Værdilinjen eller Klasseparlamentet?

10 Et langt forløb Brug af I-ark – et eksempel fra forløbet om 1. verdenskrig Brug af TikiToki – et eksempel fra forløbet om 1. verdenskrig Overordnet struktur og opbygning Et eksempel på en mere autonom brug af portalen: 1. verdenskrig (se powerpoint…)

11 Årsplaner og brug af portalen Forsøg på opbygning af en systematik, så mange aspekter af faget tilgodeses: Vekslen mellem periode og tema Det handler om udvikling og forandring Eleverne finder ud af, at faget har nogle redskaber Skabe mening og sammenhæng i elevernes hoveder Historiefaget er både fakta og tolkning Variation i tilgangen (WORD-dokument…!)

12 Årsplaner og de korte forløb Uge XX: TEMA: Tid Hvad er tid? Måling af tid: fx kalendre, årringe, tidszoner, ure mm. Uge XX-XX: 1. verdenskrig Årsager Optakt Freden Eftertiden Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Magtens billeder Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: Mellemkrigstiden Diktaturer Økonomisk krise Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Kontrafaktisk historie Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: 2. verdenskrig Årsager Optakt Jødeforfølgelse Freden Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Mentalitetshistorie Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: Den kolde krig A-bomben Jerntæppet Marshallplan Berlin Cubakrisen Osv.

13 Årsplaner og de korte forløb FLERE MULIGHEDER: Uge XX: TEMA: Opfindelser XXXX Uge XX-XX: XXXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Kildekursus Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: XXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Tro og tanker XXXX Uge XX-XX: XXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Fortid, nutid og fremtid Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: XXX Uge XX: TEMA: Modsætninger Øst-vest Rig-fattig Sort-hvid Uge XX-XX: XXX Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Årsag - virkning Fordi…så…-øvelser

14 Redskaber på portalen Hotspot: Industrialisering/Livet i byen/BoligforholdBoligforhold I-ark: 1. og 2. verdenskrig/Tema 6: Kilder til 1914- 45/Wilhelm d. 2. om krigenWilhelm d. 2. om krigen I-bøger: 1. og 2. verdenskrig/1. og 2. verdenskrig Skoletube: fx Thinglink: Industrialisering/Industrien kommer til byen/FabrikslivFabriksliv Notesbog: Tilgængelig hele tiden HistorieLex: Tilgængelig hele tiden. Tidslinjen ”Danmarks historie” linker direkte til dette opslagsværk.”Danmarks historie”

15 Kanon Udgangspunkt må være, at kanonpunkterne behandles undervejs i undervisningsforløbene. MULIGHEDER: Bladrebog Brush-up i forhold til nyt undervisningsforløb (Kanslergade før efterkrigstidens velfærdssamfund…) Ugens/månedens kanonpunkt (som fx “Ugens aktuelle nyhed” i samfundsfag…)

16 Kildekursus Kort kursus i de faglige begreber (fælles sprog…) …eksemplificeret af læreren… Skriftlige kilder: fx Wilhelm d. 2. og John Pilger Omgivelser som kilder: fx genstande: Mormor Dittes telefon… OPGAVE PÅ PORTALEN: Alle elever tager en genstand med, som er min. 30 år gammel. Genstandene byttes i klassen og eleverne arbejder to og to med at besvare kildekritikspørgsmålene på portalen. OPGAVE: Hvad vi finder i skraldespanden…

17


Download ppt "Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google