Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSimone Ipsen Redigeret for ca. et år siden
1
Pilottest Design og Setup
2
Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
3
Pilottestens formål : Teste konceptet for en kvalitetsmodel og samle erfaringer mhp anbefalinger til implementering. Kvalitetscirklen: Do Plan Study Act De 4 trin: 1: Retningslinjer 2: Implementere og anvende 3: Registrere og monitorere f.eks. via audits, indikatorer, databaser, logbøger 4: Resultater – hvordan gik det så ? Er der noget vi skal ændre ?
4
Målsætning: 70% deltagende dermatologer Et realistisk testsæt med; - organisatoriske standarder - patientforløbsstandarder - sygdomsspecifikke standarder (IT) Registrering og audit Evaluering af proces NB: Projektperiode: sept 2010 – juni 2011 !
5
Det forberedende arbejde: Det betød, at der skulle udarbejdes: 2 kliniske vejledninger (hudcancer) Udarbejdes 13 kvalitetsstandarder – samt eksempler på praksisinstrukser Få datafangst (IT) til at spille sammen med 3 praksissystemer, 1 klinisk database samt cancerregistret Udarbejde auditkoncept Udarbejde evalueringskoncept Få dermatologerne til at tilmelde sig NB: sept. – dec. 2010.
6
Skitsering af test-faserne FASE 1 1. Instrukser Dermatologerne skal udarbejde praksisnære instrukser på baggrund af de 13 kvalitetsstandarder, der indgår i materialemappen. FASE 2 2. Registrering Dermatologerne bruger datafangst til indrapportering og får feedback. En af følgende diagnosekoderindtastes i lægesystemet: DC44/C44, DD23 eller DD04. Der indberettes direkte fra skemaet på skærmen. Fra midt i marts er der feedback hver uge. FASE 3 3. Audit og evaluering Dermatologerne udfylder og indsender et auditskema og beskriver resultater og erfaringer med kvalitetsstandarderne og datafangstmodulet. Disse vurderinger giver input til evalueringsmødet i 4. fase. FASE 4 4. Evalueringsmøde Dermatologerne deltager i et plenummøde, hvor resultaterne fra pilot- testen præsenteres. Anvendelighed af kvalitetsstandarder og feedback drøftes og pilottestens forløb evalueres. 31/1 – 13/214/2 – 13/514/5 – 19/58. juni 2011 ------------- Information og rådgivning i alle faser -------------
7
Fase 1 – omsætte standarder til egne instrukser: 13 kvalitetsstandarder: 4 organisatoriske 7 rettet mod generelle patientforløb 2 sygdomsspecifikke (hudcancer) NB: Hjælp til instrukser i infomappen
8
Fase 1 Hvad betyder standarderne for mig?
9
Rammen
10
Fase 1 Hvad betyder standarderne for mig? formål Hvem gør hvad? Revision / refleksion
11
Hvordan virker datafangst (2): NMSC database Dermatologisk speciallægepraksis DAK-E ICD10-koder udløser pop-up med registreringsskema Cancerreg. Registrerede data sendes via sikker forbindelse Individuel feedback i form af kvalitetsrapport Datafangst og support Sentinel
12
Fase 2 Supportmuligheder: Konsulenthjælp til registrering Webundervisning i registrering Teknisk hotline – DAK-E 4 superbrugere – faglig sparring Meget tæt dialog mellem NMSC, DAK-E og systemhusene.
13
Fase 3 – audit Journalaudit med en før-måling på 20 journaler fra 2010 Journalaudit med en efter-måling på 20 journaler fra 2011 i pilottestperioden Audit på data fra arbejdet med dokumentationsmetoder jf. praksisnære instrukser.
14
Fase 3 - audit Eks audit – journal og egenkontrol Eks på auditskema
15
Fase 3 - audit Der var hjælpe at hente
16
Fase 4 – evalueringsmøde juni 2011 Præsentation af resultater Fælles refleksion Hvad tager vi med videre ?
17
5 læringspointer fra pilottesten Det giver mening at arbejde med en samlet model for kvalitetsudvikling. Sæt strøm til – og samarbejd med de kliniske databaser – og giv individuel feedback. Det faglige engagement skal være drivkraften. Det skal være ukompliceret og give mening at arbejde med kvalitetsudvikling. Der skal være relevant sparring i alle faser.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.