Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,"— Præsentationens transcript:

1 De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

2 10’ernes polarisering - Der produceres ’vindere’ og ’tabere’ som aldrig før Et par ydereksempler: Den 26 årige skatteminister Den 17 årige arbejdsløse, som oplever at være hægtet af al uddannelse og arbejde Men også mange imellem! Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

3 Nuværende løsninger Uddannelsesparathedsvurderinger Særlige tiltag overfor særlige unge (særlige ordninger: (mentorer, streetworkers, coaches…, særlige forløb – knopskydninger på grundydelsen) Niveaudeling (grundforløb, introforløb…) Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

4 Vigtigt for valget af eud

5 Hvornår besluttede du at starte på din uddannelse?”. Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

6 Elever der er i tvivl om deres valg

7 Det første møde… Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

8 Elevprofiler De top motiverede (41 %) De kritiske (40 %) De fraværende (11 %) De usikre (9%)

9 Noemi Katznelson, nka@dpu.dk Hvad er svært på uddannelsen?

10 Hvad motiverer de unge til at tage en erhvervsuddannelse? Udsigten til en praktikplads At man kan mærke, smage eller sanse faget – den konkrete viden (ikke abstrakte) At man opbygger og får en fagidentitet – stolthed Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

11 Faglig formidling Noemi Katznelson, nka@dpu.dk Brian (BA): ”De kører bare derudad. Man kan dårligt nok få et ord indført nogle gange”. Tue: ”Ja, de når lige at køre det igennem, og så er de gået. Før du kan nå at åbne munden, så er de faktisk allerede videre, henne ved det næste hold [ler lidt]”. Tue (BA): ”Jeg kan godt lide, når de viser det for en. Men kommer der et fagudtryk, så står du og tænker lidt: 'hvad var det? - og så hørte du ikke resten. Når de viser det og samtidig bruger fagudtryk og viser, hvad fagudtrykket er, føler jeg, det er lidt bedre”

12 Organisering - selvforvaltning Mathilde (BA): Der er meget friarbejde, hvor vi render rundt. Så hvis du vælger at sige, jeg går ned og ryger min tid væk og tager alle de pauser. Du bliver nødt til at hanke op i dig selv, for at du ikke skal komme bagud og blive forlænget hele tiden. 8:31: Hans (lærer) kommer farende forbi. Elev: Hans!... Hans: Ikke nu! Jeg skal lige… (farer videre) Eleven: Nå ok (tydelig skuffet – skal nu fortsætte med at vente). 2 min. senere kommer Hans dog og hjælper. Det viser sig, at den plade, eleven skulle til at bruge, var bestemt til et andet formål. Hans: Den har jeg sgu lige stået og skåret ud til en kunde! De går begge med pladen. 8:40: Ingen lærer til stede nu. 9:15: Stadig ingen lærer til stede. Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

13 Det fagligt sociale Differentiering – de motiverede og de ikke-motiverede Brian: Det er da også et problem, at vi er så langt fra hinanden. Tue: Jamen, eksempelvis dem, som har læreplads, de kan jo ikke bare stå og vente på, at dem, der ikke gider og er dovne, de kommer op og indhenter dem. Så på den måde må lærerne også affinde sig med, at der er nogen, der har mere lyst til det end andre. _______________________________________________________________ Det er nok os bagi, vi har sådan lidt bedre sammenhold…dem foran, det er sådan mere enspænderne eller dengser Noemi Katznelson, nka@dpu.dk

14 Hvad skal der til på uddannelserne? En mere aktiv lærerrolle – der tager medansvar for de unges uddannelsesforløb ifm: Mødet med uddannelsen og uddannelsestarten I hverdagen – hvor lærer/fag/elev mødes Reducere oplevelsen af ventetid Den faglige kommunikation Det sociale klister – push out mekanismer Praktikpladssøgning Erkendelse af søgende valgprocesser


Download ppt "De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google