Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole."— Præsentationens transcript:

1 Det internationale område Synergi-skolerne

2 Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole Lemvig Handelsskole & Handelsgymnasium Lemvig Handelsskole & Handelsgymnasium Ribe Handelsskole Ribe Handelsskole Ringkøbing Handelsskole & Handelsgymnasium Ringkøbing Handelsskole & Handelsgymnasium Skanderborg-Odder Handelsskole Skanderborg-Odder Handelsskole Tønder Handelsskole Tønder Handelsskole Varde Handelsskole & Handelsgymnasium Varde Handelsskole & Handelsgymnasium Vestfyns Handelsskole, Assens Vestfyns Handelsskole, Assens Vestjydsk Handelsskole, Skjern Vestjydsk Handelsskole, Skjern

3 Fælles rejseprogram Fælles målsætning om at tilbyde eleverne mulighed for opnå øget kendskab til og forståelse for andre landes befolkning, sprog, kultur og levevis. Fælles målsætning om at tilbyde eleverne mulighed for opnå øget kendskab til og forståelse for andre landes befolkning, sprog, kultur og levevis. Tilbydes både HG og HH-elever Tilbydes både HG og HH-elever For HH3’erne tilbydes forlagt undervisning som en del af DIO. For HH3’erne tilbydes forlagt undervisning som en del af DIO. Indholdet af rejseprogrammerne er derfor ændret en del i forhold til tidligere Indholdet af rejseprogrammerne er derfor ændret en del i forhold til tidligere

4 Destinationer for HH3-eleverne Brisbane, Australien – 4 uger Brisbane, Australien – 4 uger Beijing, Kina - 3 uger Beijing, Kina - 3 uger Boston, USA- 4 uger Boston, USA- 4 uger Dublin, Irland- 2 uger Dublin, Irland- 2 uger Brighton, UK- 3 uger Brighton, UK- 3 uger München, Malaga, Edinburgh, Norwich München, Malaga, Edinburgh, Norwich Cambridge, London Cambridge, London Evt. Indien Evt. Indien Leonardo tilskud Leonardo tilskud

5 Undervisningsforløb og aktiviteter Tidsramme 1. ”Finpudsning af værktøjskassen” – Introduktion og forberedelse af projekt uge 40-41 Valg af fag til rapporten Valg af fag til rapporten 1½ blokdag i uge 38 Deadline for valg af fag – fredag kl. 12.00 2. Socioøkonomisk analyse af fokuslandet – ude eller hjemme – udarbejdelse af synopsis 2 ugers kurser i uge 40-41 Synopsis fremlægges på destinationerne 3. Efterbehandling af projekt uge 40-41, Fremlæggelse af synopsis i grupper. Valg af titel til rapport og arbejde med problemformulering – individuelt. Uge 44 – fremlæggelse af synopsis i grupper Blanket 1: Valg af titel på rapport. Blanket 2: Fag, titel og problemformulering (uge 45) 4. Rapportudarbejdelse 3 dage i uge 46 (mandag - onsdag) Eksamen uge 51

6 Finpudsning af værktøjskassen Uge 38 Formålet med dette forløb er, Formålet med dette forløb er, At få overblik over det internationale områdeAt få overblik over det internationale område At repetere teoriAt repetere teori At arbejde med en tværfaglig opgaveAt arbejde med en tværfaglig opgave Arbejde med portfolioArbejde med portfolio Valg af fag til rapporten (min. 2 fag)Valg af fag til rapporten (min. 2 fag)

7 Portfolio Det Internationale Område Relevante noter fra de enkelte fag Relevante noter fra de enkelte fag Modeller mm. Modeller mm. Elevbrochuren Elevbrochuren Relevante links Relevante links Refleksionsskemaer Refleksionsskemaer Evalueringer Evalueringer Engelsk miniordbog Engelsk miniordbog Tværfaglig opgave + præsentation Tværfaglig opgave + præsentation

8 Socio-økonomisk landeanalyse Uge 40 og 41 (hjemme eller i udlandet) Uge 40 og 41 (hjemme eller i udlandet) Indsamle en række informationer vedrørende destinationslandet eller fokuslandet inden for følgende områder: Indsamle en række informationer vedrørende destinationslandet eller fokuslandet inden for følgende områder: MakroøkonomiMakroøkonomi Det politiske systemDet politiske system Kulturelle forholdKulturelle forhold Landets placering i det internationale samfundLandets placering i det internationale samfund Dette gøres gennem undervisning, besøg mm. Eleverne skal på baggrund af dette kunne give et bud, hvor landet er i en globaliseret verden målt på:Eleverne skal på baggrund af dette kunne give et bud, hvor landet er i en globaliseret verden målt på: Økonomiske kriterier, Kulturel indflydelse og politisk indflydelseØkonomiske kriterier, Kulturel indflydelse og politisk indflydelse Produkt: Synopsis som udarbejdes i grupper og som fremlægges mundtligt gruppevis

9 Synopsis En karakteristik af fokuslandet (destinationsland) En karakteristik af fokuslandet (destinationsland) Centrale problemstillinger (3 – 4 udvalgte) Centrale problemstillinger (3 – 4 udvalgte) Løsningsforslag til de udvalgte problemstillinger Løsningsforslag til de udvalgte problemstillinger Vurdering af løsningsforslagene Vurdering af løsningsforslagene Synopsen skal være på 3 sider, excl. et begrænset antal bilag. Forside, noter, litteraturliste og kildeangivelser tæller ikke med i de 3 sider. Synopsen er styrende for, hvad eleverne vælger at inddrage ved det mundtlige oplæg. Eleverne får en skriftlig evaluering. Tæller med i årskarakteren. Synopsen er styrende for, hvad eleverne vælger at inddrage ved det mundtlige oplæg. Eleverne får en skriftlig evaluering. Tæller med i årskarakteren. Skal indgå i elevernes portfolio

10 Efterbehandling i uge 44-45 Gruppefremlæggelse af Synopsis (hjemme) Gruppefremlæggelse af Synopsis (hjemme) Få styr på noter, kilder, referater, opgaver mm. Få styr på noter, kilder, referater, opgaver mm. Refleksion i relation til teorier/modeller Refleksion i relation til teorier/modeller Informationssøgning Informationssøgning 1. blanket: Valg af titel (uge 44) 1. blanket: Valg af titel (uge 44) 2. blanket: Den endelige problemformulering skal afleveres og godkendes (uge 45) 2. blanket: Den endelige problemformulering skal afleveres og godkendes (uge 45) Eleverne skal selv være opsøgende i forhold til at få vejledning fra deres faglærere. Eleverne skal selv være opsøgende i forhold til at få vejledning fra deres faglærere.

11 Rapportudarbejdelse Uge 46 Uge 46 Mandag til onsdag: Skemafri Eleverne arbejder med deres rapporter Uge 51 Uge 51 Eksamen for de elever der udtrækkes til eksamen Eksamen for de elever der udtrækkes til eksamen Ingen intern eksamen for resten Ingen intern eksamen for resten

12 Fælles elevbrochure Studieområdet 2. del Studieområdet 2. del Tidsplan + Forklaring til tidsplanen Tidsplan + Forklaring til tidsplanen Anbefalinger til opbygning af portfolio Anbefalinger til opbygning af portfolio Krav til rapporten Krav til rapporten Rapportskrivning i praksis + Formalia Rapportskrivning i praksis + Formalia Hjælp til problemformulering Hjælp til problemformulering Hjælp til den sammenfattende reflektionsskrivning Hjælp til den sammenfattende reflektionsskrivning Eksamen Eksamen

13 FordeleUlemper Forlagt undervisning Flere destinationer Mister ikke undervisning God progression i studieområdet del 2 Sårbar ift. ny struktur Ingen fælles 3. års tur Flere lærere inde over samme fag

14 Spørgsmål ?


Download ppt "Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google