Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge."— Præsentationens transcript:

1 Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge

2 DEL 1 Unges brug og kultur på sociale medier – potentialer og faldgruber. DEL 2 Hvordan kan ungdomsskolen skabe rum og støtte de unge i deres udvikling af Ideer, projekter mv. på og med de digitale medier/sociale medier?

3 Internettet har ændret verden Generationskløft Teknologifascination

4 Digitale indfødte ≠ Digitale superbrugere

5 Børne- og ungdomsliv før nettet og mobilen: Venskaber, uvenskaber, konflikter, kærlighed, holdninger Identitet, seksualitet…. Børne- og ungdomsliv på nettet og mobilen: Venskaber, uvenskaber, konflikter, kærlighed, holdninger, Identitet, seksualitet…. … KAN KOPIERES, SENDES VIDERE, SÆTTES IND I EN NY KONTEKST OG FÅ EN NY MENING, KAN SØGES OG FINDES FREM IGEN, KAN KOORDINERES OG ORGANISERES.

6 Interessefællesskaber

7

8

9 #outfitoftheday #benjaminlasnier #berlinbynight #myhomies #solnedgangudenfilter #såderkage

10 Se mig! Spredning via sociale medier

11

12 ”Man kunne ligeså godt komme nøgen i skole” 1.g. gymnasieelev

13

14 Dialogen med de unge Hvornår spørger du andre om lov til at dele billeder af dem? Er du blevet spurgt om lov til at andre deler et billede af dig? Hvordan oplever andre at blive spurgt? Hvad skal der siges, førend man har fået et samtykke? Tror du, at det er ulovligt at dele et nærbillede af en klassekammerat uden at have fået lov? Hvorfor må man ikke dele et portrætbillede uden samtykke? Hvordan vil du reagere, hvis der deles billeder af dig mod din vilje? Hvordan reagerer du, hvis andre skriver negativt om dig? Osv. osv.

15 Overvej i pausen…

16 Hvilke udfordringer er de største for ungdomsskolerne i forhold til unges kultur og brug af sociale medier?

17 Kilde: demonstrationsskoler.dk

18 DIGITALE KOMPETENCER OG SAMFUNDSFORSTÅELSE SAMVÆR OG TRIVSEL INNOVATION, LEG OG LÆRING

19

20 Metoder: Unge som eksperter – ung-til-ung læring Debatarrangementer – intimitet og grænsesætning; samtykke og rettigheder; privatliv og digitale fodspor…. Undervisning/aktiviteter: Blogging – kommunikation via forskellige platforme Filmproduktion i kort format – Lommefilm, Småp.dk Spilhacking – spildesign Kodning – Coding Pirates, Kodeklub

21 I hjemmet:  Dialog med børn og unge om krop/køn/seksualitet/grænser/kommunikation /privatliv og digitale fodspor.  Søge viden om børne- og ungdomslivet.  Søge viden om udviklingen inden for sociale medier – vær så vidt muligt på forkant med det nye.  Erfaringsudveksling med andre forældre. I skolen, ungdomsskole, fritidsklubber mv.:  Samarbejde mellem grundskole, fritidsklubber, ungdomsskoler, ungdomsuddannelser, folkebiblioteker m.fl.  Arbejde med temaerne: krop/køn/seksualitet/grænser/kommunikation/privatliv og digitale fodspor.  Arbejde med digitale og sociale medier – kompetenceudvikling blandt elever/lærere/pædagoger/ledelse.  Invitere til debatarrangementer for elever/fagprofessionelle/forældre.

22 GRATIS MATERIALER

23 National Audiovisual Institute of Finland

24 Lisbeth Brunebjerg Holmegaard lisbethh@dfi.dk medieraadet.dk sikkerchat.dkcyberhus.dk


Download ppt "Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google