Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp."— Præsentationens transcript:

1 Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp

2 Forarbejde: - At få alle til at komme - Forberedelser - Didaktiske overvejelser - Familien samles om noget fælles tredje - Et ånderum for konflikter og misforståelser - Den gode vilje/den røde løber - Respektfuldt møde.

3 Hvad er psykoedukation: Sygdomsinformation til pårørende (Anderson og Mac Farlane 1981) Psykoedukation som psykosocial førstehjælp i DRK: En genmedlemsøgende gruppesamtale/re-member Gruppen som bevidning Dele og fællesgøre (participation) Styret gruppeproces

4 Mål: Transformationsprocesser: Healing i fællesskaber og som familie. Brobygning ml. dansk og egen kultur. Opbygge familieidentitet i DK Bevare identitet i flow med den nye tilværelse. Accept og nyorientering

5 Børn og unge som pårørende Mor eller far er syge, hvad skyldes det? Vi skal være stille og nemme Er det vores skyld? Vrede og ambivalens Bliver det bedre? Hvorfor har jeg det altid så skidt med mig selv?

6 Mellem to verdener: Fortiden i nutidens perspektiv Sorg og savn Flugten Sprog Kollektivistiske kulturer/social kontrol Børn som ambassadører Mistillid til staten og systemet Religion/tradition Samfundets forholdemåder Rodløshedens onder

7 Børn og unge som nøgle til familien Relationer og identitet/at stå på et eller to ben!!! Kan begge verdener rummes? Konflikter mellem selvberetninger og normer. Alle forældre vil det bedste… Den danske drøm… Rollebytteøvelsen…

8 Frygt og ængstelighed kan modvirkes: Støtte til en alternativ bærende selvberetning Finde kollektive/fælles alternative fortællinger barnet kan spejle og forstå sig selv udfra. Erfaringer med selv og anden der giver barnet fællesskabsfølelse frem for oplevelse af at være tolereret men alene.

9 Hvordan er din historie?

10 Social indlejring … først på det sociale niveau og senere på det individuelle: Først mellem folk (interpsykologisk) og derpå inden i barnet (intrapsykologisk) (Vygotsky, 1978).

11 Analyseniveauer: Makroteori: International/nationale præmisser Mesoteori: Familien, kultur, politiske institutioner, strukturel magt Mikroteori: Interaktionsteorier, relationer, identitet, udvikling fra individets perspektiv, subjektivitet

12 En community forståelse Familien forandrer sig En social begivenhed eller trussel Fattigdom, marginalisering, udstødning. Den strukturelle vold.. Avler vold i familien Løsninger findes også i fællesskabet Mindenao modellerne


Download ppt "Psykoedukation for børn og unge Metoder til familierettet psykoedukation Anne Bovbjerg Micheline Albert Tawil Tramp."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google