Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDorte Gerda Lauridsen Redigeret for ca. et år siden
1
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen 4.10.2012 Det Økologiske Råd
2
Flere benefits fra biogas -Dobbelt klimaeffekt – reduktion af klimagas- afdampning (metan + lattergas) fra gylle samt substitution af fossile brændstoffer -Reduktion of C0 2 -eq. kan være mere end 100% -Bør langt overvejende baseres på restprodukter -Kan afbalancere vind – biogas kan lagres, især hvis det opgraderes Det Økologiske Råd Christian Ege
3
Alternativer til gylle Fleksibilitet – hænger vi på det store husdyrhold? F.eks. supplere med Slam fra rensningsanlæg - slam indgår i afgasset biomasse, som spredes på markerne. → recirkulering af fosfor. Men kan indskrænke anvendelsen – pt. Arla-bønder og økologer. Kræver skrap kemikaliepolitik – kan overholde slambekendtgørelse, men vi bør længere ned Det Økologiske Råd Christian Ege
4
Alternativer II Organisk affald – fra husholdninger og storkøkkener Kræver kildesortering – som i Kalundborg, Vejle +nabolande. Eller ”Renescience” Halm Kløver, lucerne, slet fra naturarealer Evt. energiafgrøder – pil, roer, majs (prioriteret) 25 vægt% majs er for meget → 70% af gassen 12% fra 2018 Nærmer sig 1. generation biobrændstoffer Det Økologiske Råd Christian Ege
5
Til kraftvarme og transport Det Økologiske Råd Christian Ege Biogas anvendes i Danmark til kraftvarmeproduktion. Energiudnyttelsen umiddelbart højere pga. lav udnyttelse i forbrændingsmotorer (køretøjer). Men pga. lavt varmebehov i sommerhalvåret bortkøles varme – på årsbasis 15% af biogassens energiindhold. Energiforbrug til transport varierer mindre over året Få muligheder for vedvarende energi til tunge køretøjer - eldrift ofte ikke muligt Overgang: Diesel → naturgas reducerer CO 2 -udslip med ca. 20%.
6
Det Økologiske Råd Biogas/gas til transport er udbredt De fleste andre i Europa udnytter gas/biogas til transport. Danmark: 14 biler! 100 tankstationer med biogas i Sverige Anv. til transport mindsker olieafhængigheden Grøn Vækst i 2009: ”Alle tænkelige anvendelsesmuligheder bør støttes ligeligt” Videreført i energiforliget marts 2012
7
Opgradering Opgradering (fjernelse af CO 2 ) er dyrt – ca. 90 øre/m 3 gas. Billigere metode på vej Kræves både for at indføde i naturgasnettet og for at bruge biogassen til transport Et opgraderingsanlæg åbnedes 15. sep. 2011 i Fredericia Energinet.dk: grønt certifikat – kunden kan betale ekstra for biogas, selv om det fysisk ikke er biogas Ikke samme faldgruber som ved el – ikke eksisterende biogas på nettet, som kan sælges igen Det Økologiske Råd Christian Ege
8
Transport: Andre fordele Biogas reducerer partikelforurening og støj sammenlignet med dieseldrift → forbedret folkesundhed
9
Luftforurening og klima Målinger af emissioner (TI) – som led i projekter for Trafikstyrelsen NOx: mindst 50% reduktion, ofte 70-90% Kan være NO 2 -problem, f.eks. hvis oxiderende katalysator (Scania) Dual-fuel mere energieffektivt – ca. 75% gas, 25% diesel Emissionsforhold ved dual-fuel endnu uafklarede – bl.a. er der partikelproblem, i dag uden filter. Euro 6 norm fra 2013. - Det Økologiske Råd Christian Ege
10
Samfundsøkonomiske omk., DKK/km Det Økologiske Råd Christian Ege 20062025 Diesel1.0891.113 Benzin1.0861.083 Bioethanol, 1.generation 1.1741.108 Bioethanol, 2. generation ?1.069 Bio diesel/RME1.1471.136 Naturgas1.0831.030 Elbiler1.4891.149 Brint6.3071.273 Biogas1.0770.959
11
VE i transportsektoren VE-direktivet: EU-landene skal i 2020 have mindst 10% VE i transportsektoren 2. Generations biobrændstoffer tæller dobbelt – vil også gælde biogas Nyt Kom. forslag: 2. generation tælle 4- dobbelt. Max. 5% 1. generation. På længere sigt: flydende biogas til lang distance transport (større energitæthed)? – endnu ikke tilgængeligt i DK, men også interessant for skibe Det Økologiske Råd Christian Ege
12
Slut Tak for opmærksomheden! Læs mere på www.ecocouncil.dk Det Økologiske Råd Christian Ege
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.