Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby."— Præsentationens transcript:

1 Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby 2004

2 Begrebskort: Hvad er det? Et elevcentreret undervisningsredskab (som fx problemløsning, eksperimenter..) Det skal indeholde meningsfulde sammenhænge mellem begreber Det enkleste indeholder to begreber forbundet med sammenkædende ord:begreber Fx. Hunden kan gø 2Cmap-projektet under NIL 2009

3 Begrebskort: Hvad er det? Et begrebskort består af begreber og sammenkædende ord: Begreber: Er hændelser ( eksplosion), objekter (hund, bil), eller tillægsord (rød) Sammenkædende ord : er, kan være,... Et begrebskort visualiserer begreberne og den hierarkiske relation imellem dem Ofte er den én ide at kontextualisere begrebskortet ved at indføre et fokus f.eks. i form af et overbegreb eller et spørgsmål 3Cmap-projektet under NIL 2009

4 Begrebskort: Hvad er det? Et begrebskort viser hvordan eleven ser strukturen af et emne. Det viser sammen- kædningen af begreberne Når man laver et begrebskort ”tvinges” man til at sammenkæde begreber på nye måder Begrebskortet giver information om den enkelte elevs forståelse, men viser også den forståelse der er tilstede i hele klassen Værdien af det ligger ikke kun i produkt, men i højeste grad i processen 4Cmap-projektet under NIL 2009

5 Begrebskort: Hvad kan det bruges til? Fremmer seriøs diskussion om et fagligt emne Får eleverne til at tale om faglige begreber, ”øve” sig i fagsproget Læreren kan stille udfordrende spørgsmål, diskutere med den enkelte elev Aktiviteten inviterer til refleksion Tilsyneladende ingen kønsforskelle Modvirker diskret læring Fremmer meningsfuld læring >< udenadslæren 5Cmap-projektet under NIL 2009

6 Begrebskort: Hvad kan det bruges til? Det kan bruges til at evaluere et emne Det kan bruges til at afdække forhåndsviden om et emne Det kan bruges som en del af undervisningen 6Cmap-projektet under NIL 2009

7 Begrebskort: Hvordan laves det? Det kan laves i grupper eller individuelt eller som en mix dvs. Først individuelt og derefter i grupper. 7Cmap-projektet under NIL 2009

8 Begrebskort: Hvordan laves det? 1.Eleverne får 10-12 begreber og 10-15 små kort (fx ”post it”) De skriver begreberne på kortene. Rykker rundt med kortene indtil de er tilfredse med placeringen af dem – herefter placeres linjer med sammenkædende ord 8Cmap-projektet under NIL 2009

9 Begrebskort: Hvordan laves det? 2. eleverne vælger selv begreberne (fx fra et afsnit i en lærebog) og laver et begrebskort herudfra. 3. En mix af 1. og 2. Det er vigtigt at understrege, at der ikke kun er ét rigtigt svar Det er vigtigt at understrege, at der ikke kun er ét rigtigt svar 9Cmap-projektet under NIL 2009

10 Clienten Cmap-projektet under NIL 200910

11 Definitioner Concept/begreb We define concept as a perceived regularity in events or objects, or records of events or objects, designated by a label. Propositions/udsagn Propositions are statements about some object or event in the universe, either naturally occurring or constructed. Propositions contain two or more concepts connected using linking words or phrases to form a meaningful statement. Cmap-projektet under NIL 200911


Download ppt "Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google