Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så."— Præsentationens transcript:

1 Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så lærer man bedst! Praksis – gode råd faldgruber Er der fremtid i coaching?

2 Jespersen & Laursen2 Coaching skal hjælpe til at sætte udvikling i gang Coaching ”låser op for menneskers ressourcer” Coaching giver selvindsigt Gennem coaching kan man ”lære” på det personlige og faglige plan, fordi man bliver motiveret og udfordret Coaching virker kun hvis: Man har et positivt syn på mennesker (viser tillid) Man stiller spørgsmål i stedet for altid at give svarene ( undgå ”kloge Åge”) Man har fokus på nutid og fremtid (Handling!)

3 Jespersen & Laursen3 Redskaber Færdigheder Udvikling Reducere stress på arbejdspladsen? Forbedre en kollegarelation Mere opmærksomhed egne ressourcer Nye nye måder at løse opgaver på Arbejde på at blive mere effektiv Ta´ordet i forsamling Udvikling mod en ny og ændret (arbejds)rolle Arbejde med balancen mellem arbejdsliv og privatliv Forhandlingsresultat

4 Jespersen & Laursen4 Kend coachingens begrænsning: Ikke svære alkoholproblemer Voldelige tendenser i konflikter Svære familiemæssige problemer Depressioner Vær aldrig ”terapeutisk” eller moralsk

5 Jespersen & Laursen5 Frigøre potentialer Handle, skabe, lære Fundament Kommunikation, psykologi, etik Coachrollen Menneskesyn Relationer Færdigheder Metoder, gode råd, praksis

6 Jespersen & Laursen6 Holdningen til andre mennesker er mindst lige så vigtig som teknikkerne Men coaching gør brug af teknikker Spørgsmål og ærlig interesse er en vigtig del af dialogen Tro på: at mennesker har (sommetider skjulte) potentialer at mennesker som regel selv har svarene at mennesker lærer bedre ved dialog end ved belæring

7 Jespersen & Laursen7 Oplever du, at du er accepteret af den/dem der coaches? Kan du lide at opmuntre, lytte og forenkle? Tager du udgangspunkt i menneskers succeser og positive egenskaber? Kan du få mennesker til at ”spille sammen” og skabe dynamik? Har du ”fundamentet” i orden: Kommunikation, psykologi og etik? Har du trænet og trænet dine færdigheder? Er du ydmyg overfor opgaven?

8 Jespersen & Laursen8 Coachingen kan være: –Formel (over tid) –Formel og afgrænset –Halvformel (ad hoc) –Uformel (hverdags coaching) Coaching skal være –Fortrolig, tryg og udfordrende –Anerkendende Begge parter skal –Være ærlige –Give udtryk for forventninger –Investere tid og kræfter – engagerede –Have mod til at eksperimentere

9 Jespersen & Laursen9 Coachens ansvar. Første samtale: Etabler en platform –Hvornår, hvor, hvordan, hvor ofte, hvor længe. evt. kontrakt. Formel eller uformel? –Gensidige krav og forventninger –Spilleregler –Forklar metode og ”dialogform” Dig der coaches: –Mit mål –Mine fokusområder –Hvad vil jeg have på dagsordenen (forberedes til hver gang) –Hvad vil jeg arbejde videre med? Hvad vil jeg gøre/ændre?

10 Jespersen & Laursen10 Hvordan lærer du bedst? (prøve dig frem, læse, tænke højt, lytte til andre) Hvordan træffer du bedst beslutninger? (diskutere med andre, din sunde fornuft, lytte til dine følelser..) Hvornår er du mest motiveret? Hvad giver dig styrke? Hvad forhindrer dig i at gøre det du har lyst til (at ændre)? Fortæl om et lyspunkt i dit arbejdsliv (eller i dit fritidsliv) Er der noget vigtigt, jeg som coach bør vide? Opsummering. Nogle spørgsmål kan bruges efter hver coaching – andre med jævne mellemrum: Hvad har du været tilfreds med i vores coaching samarbejde? Hvad kunne du tænke dig mere af/mindre af? Hvilken erfaring vil du bygge videre på? Hvordan vil du holde processen kørende indtil vi ses igen? Hvad har du lært om dig selv? Hvad har ændret sig i din relation til andre? Interviews i smågrupper – lær af og om hinanden Sådan kan coachen lære noget om den der coaches

11 Jespersen & Laursen11 Billeder og metaforer Tavshed ”Vær i nuet” Visualiser Målsætning Holde fokus Planlægning Udfordre Heppe Opsummere Spørgsmål Refleksion Brainstorm Nyt perspektiv Nysgerrig holdning Afklare, gentage Bryde tankemønstre Fokusere Fornemme Konkludere Nysgerrighed Lytte aktivt Intuition Fokus på handling

12 Jespersen & Laursen12 ”Øjeblikkelig hjælp” 1.Fortæl om udfordring/vanskelighed. Korte eksempler + relevant baggrundsinformation 2.Beskriv det resultat du ønsker dig. Hvordan ser situationen ud når problemet er løst? 3.Hvilke blokeringer er der mellem 1 og 2? Hos dig? Hos andre? I situationen? Brainstorm på ideer som kan hjælpe forbi blokeringerne. Bliv enige om handling, næste skridt og tidsfrister

13 Jespersen & Laursen13 Strategiske spørgsmål Korrigere spørgsmål. Har du prøvet at.. Har du talt med …. Hvordan virkede det sidst, da du. Lineære spørgsmål : Undersøge spørgsmål Hvad er emnet vi skal.. Hvor længe har du tumlet med det? Hvad er kernen i … Hvad vil du gerne opnå ? Refleksive spørgsmål Fremtids spørgsmål. Hvad nu hvis..?.. Du kunne bestemme. … Du prøvede ideen om…. Hvad skal der ske for at du.. Cirkulære spørgsmål Nysgerrige spørgsmål Hvad gør du når du (er stresset) Hvornår er det slet ikke et problem, at.. Hvordan vil dine kollegaer kunne se, at (du har løst problemet) Påvirkning Orientering

14 Jespersen & Laursen14 Begivenhed Nysgerrig Mislykket Modig Faglig svag Det bliver værre Det kan kun Blive bedre Snart arbejdsløs Lærevillig Personen der coaches har lige haft et møde, hvor han fik en meget negativ tilbagemelding. 3. Med nysgerrige spørgsmål udforskes perspektiverne. 4. Han vælger et af de positive perspektiver og planlægger ud fra det. 2. Derefter skriver han de positive modsætninger ind i cirklen 1. Han lægger sine negative perspektiver ind i cirklen.

15 Jespersen & Laursen15 Vælg en situation du gerne vil have hjælp til – eller noget nyt du har vanskeligt med at komme i gang med. 1.Find både positive og negative perspektiver – og skriv dem ind i cirklen 2.Udforsk situationen ud fra de forskellige perspektiver –Hvad giver det (positive) perspektiv dig? –Hvad ligger der af forhindringer i det (negative) perspektiv? –Hjælpespørgsmål: Hvordan ville du have set på situationen for 10 år siden? Eller: Se det hele fem år frem i tiden. Hvordan tor du det ser ud der? 3. Vælg et perspektiv. Hvad siger dig mest? Hvad virker spændende? 4. Læg en plan – ud fra et af de valgte perspektiver 5. Lav en positiv forpligtelse 6. Gennemfør konkret handling

16 Jespersen & Laursen16 Begivenhed

17 Jespersen & Laursen17 Den der coaches Manglende forpligtelse –Det er mere end en øvelse Urealistisk forventning –Præcise mål og tidsrammer Passiv rolle i coaching –Vær forberedt og arbejd med ”hjemmeopgaver” Holder sig til det trygge –Tør arbejde med udfordringer Coachen Ansvarsfælden –Aftal ansvarsområder Utålmodighedsfælden –Vis tillid og hav respekt for proces Popularitetsfælden –Giv udfordringer og ærlige tilbagemeldinger

18 Jespersen & Laursen18 Det har jeg gjort i årevis – ikke noget nyt – så vi behøver ikke ændre noget Jeg vil gå i stå, ved ikke hvilke spørgsmål jeg skal stille Min gamle ”stil” giver bedre resultater Det tager for lang tid Hvorfor ændre når det gamle fungerede? Har ikke tiltro til alle de ”føle” metoder Her vil folk bare have at vide hvad de skal gøre. De vil ikke tage del i ansvaret Når jeg er ”eksperten” har jeg autoritet. Folk forventer jo noget af mig

19 Jespersen & Laursen19 Styrker Svagheder MulighederTrussel/Udfordring Er coaching noget for jer/jeres kollegaer? Er coaching noget for jeres arbejdsplads?


Download ppt "Jespersen & Laursen1 Hvad er coaching? Hvad kan det bruges til? Hvad skal der til for at det virker? Relationen skal være i orden Respekt og tillid så."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google