Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karl Tomm Ergonomiseminar 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karl Tomm Ergonomiseminar 2010"— Præsentationens transcript:

1 Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Karl Tomm – canadisk professor i psykiatri, Department of Psychiatry og Director, Family Therapy Program. Karl Tomm har i tæt samarbejde med Milanoskolen i Italien været optaget af anvendelse af systemisk teori, narrativ teori og socialkonstruktionisme i forhold til terapi. Karl Tomm har udviklet en spørgsmålstypemodel, der indgår i de fleste terapi-, coach- og supervisoruddannelser Ergonomiseminar 2010

2 Detektiven Kaptajnen Fremtids-forskeren Antropologen
Simple antagelser (én virkelighed) Detektiven Kaptajnen Fortidsorienterede simple spørgsmål: - situationsafklarende - situationsdefinerende - undersøgende hensigt Fremtidsorienterede simple spørgsmål: - ledende - konfronterende - instruerende Fortid - orienterende hensigt Fremtid - påvirkende hensigt Fortidsorienterede komplekse spørgsmål: - ? om adfærd - ? om forskellige per- spektiver på tingene - udforskende hensigt Fremtidsorienterede komplekse spørgsmål: - hypotesespørgsmål - mulighedsspørgsmål - scenariespørgsmål - mirakelspørgsmål Løbe turen Detektiven Har du løbet tidligere? Hvornår får du lyst til at løbe? Hvad hæmmer dig at komme i gang med at løbe? Hvad er problemet i det? Hvem er med i overvejelserne? Har du talt med andre om det? Hvad siger de? Hvad siger og gør kolleger? Hvad gør familien? Kaptajnen: Hvornår kunne det være godt at løbe? Hvordan tror du du vil have det bagefter? Hvordan har du det, når du ikke får løbet? Hvad er det værste der sker ved at lade være med at løbe – eller ved at løbe? Vor længe har du tænkt over det? Kunne du forestille dig, at gøre noget andet, eller bare lade helt være med at dyrke motion? Hvad er konsekvensen? Antropologen: Hvordan tror du andre ser på sagen? Hvad er din adfærd mon udtryk for? Hvordan giver det mening for dig? Fremtidsforskeren: Hvis vi forestiller os, problemet er løst – du løber eller accepterer du ikke gør - hvad er det så der er gjort – hvordan ser løsningen ud? Hvad skulle der til for at du kom der til? Hvem eller hvad gjorde det muligt for dig? Fremtids-forskeren Antropologen Komplekse antagelser (mange virkeligheder) Ergonomiseminar 2010

3 Interviewerens antagelser
Lineære antagelser årsag-virknings antagelser, forenklede principper, fordømmende holdninger og strategiske metoder fx ”andre kan påvirkes direkte ved oplysning eller instruktiv interaktion” Cirkulære antagelser som holisme, interaktionsprincipper, neutral holdning, systemisk metode fx ”andre kan kun påvirkes indirekte gennem forstyrrelse”, alt er forbundet, tilvejebringe mønstre af tilbagevirkende kredsløb Ergonomiseminar 2010 3

4 Interviewerens hensigt med sit spørgsmål
Orienterende spørgsmål Ændring hos interviewer fx forstå mere, stille sit næste spørgsmål Påvirkende spørgsmål Ændring hos fokusperson fx opdage løsning, indse sammenhæng NB: Alle spørgsmål kan have orienterende og påvirkende effekt Ergonomiseminar 2010 4

5 Det rykker i de nedereste – de reflekterende spørgsmål
Ergonomiseminar 2010

6 Eksempler på ”detektivspørgsmål” - fortidsorienterede simple spørgsmål
Hvordan vil du beskrive din udfordring/hvad er du optaget af (kort) ? Hvem er involveret? Hvor længe har det stået på? Hvilken betydning har det for dig? Og andre? Beskriv den seneste situation, hvor du har oplevet denne udfordring Hvad gjorde du i situationen? Hvornår opstår denne udfordring typisk? Hvornår er den der ikke? Hvad er de bedste erfaringer, du har med at håndtere udfordringen? Hvem plejer du at tale med om disse udfordringer? Ergonomiseminar 2010

7 Eksempler på ”antropologspørgsmål” -fortidsorienterede komplekse spørgsmål
Hvad ville andre fortælle om din udfordring? Hvad ville de fortælle om din måde at håndtere udfordringen på? Hvad vil være den største forskel på det, andre fortæller, og det som du selv oplever? I hvilke sammenhænge har du oplevet, at det har været vanskeligst at håndtere udfordringen? I hvilke sammenhænge har du oplevet, at det har været nemmere? Hvad er den mest positive effekt, som du oplever, når det lykkes for dig at håndtere denne udfordring? For dig? For andre ? Hvis jeg spurgte din kollega, hvad ville hun sige om situationen? Ergonomiseminar 2010

8 Eksempler på ”fremtidsforskerspørgsmål” - fremtidsorienterede kompleksespørgsmål
Lad os forestille os, at du er i stand til at håndtere denne type af udfordringer på en måde, som du finder helt ideel: Hvad kendetegner så idealsituationen? Beskriv den Hvad gør du i situationen - hvad gør andre? Hvordan tror du andre ville beskrive idealsituationen? Hvis idealsituationen var et billede eller en metafor, hvad ville det så være? Hvilken positiv forskel ville det gøre for dig (og andre) at du kunne håndtere udfordringen på denne måde? Hvis der skete et mirakel i nat, og dit problem havde løst sig mens du sov: Hvad ville være ændret? Hvem ville ellers bemærke ændringen? Hvad ville du gøre anderledes? Hvilken effekt ville det have på de andre? Ergonomiseminar 2010

9 Eksempler på ”kaptajnspørgsmål” - fremtidsorienterede simple spørgsmål
Hvilke af de muligheder, som du har skitseret tror du mest på? Hvornår skal du have gjort noget ved denne udfordring? Hvad vil være dit første skridt? Hvilken positiv udvikling vil vi allerede kunne se om 1 måned, når du har taget dette skridt? Hvem skal hjælpe dig til at holde dig fast på første skridt og efterfølgende skridt? Hvem bliver i øvrigt involveret? Hvilke mål vil du opstille for de næste 3 måneder? Hvad har du opnået, næste gang vi taler sammen? Et meget ledende spørgsmål: ”Hvordan vil det være, hvis du i højere grad får andre med på banen, når du skal håndtere denne type udfordringer?” Ergonomiseminar 2010

10 Træning af Karl Tomms spørgsmål 1
Stil jer to og to i et af felterne Vælg en spørger og fokusperson En samtale på 2x7 minutter i alt Fokusperson finder en udfordring fra dagligdagen eller en rådgivningssituation – fx et emne, der ligger i forlængelse af seminarets tematikker Spørger bruger kun den spørgsmålstype, der svarer til det felt I står i Skift rolle efter 7 minutter Ergonomiseminar 2010

11 Træning af Karl Tomms spørgsmål 2
Gå sammen 3 og 3 Vælg en spørger, fokusperson og observatør. En samtale på15 minutter i alt Fokusperson finder en udfordring fra en rådgivningssituation - vælg gerne et emne, der ligger i forlængelse af seminarets tematikker Spørger bruger de forskellige spørgsmålstyper Observatør giver anerkendende feedback om, hvilke spørgsmål der var virkningsfulde Evaluer dernæst processen i 5 minutter. Hør først observatørens iagttagelser. Tal om hvad de forskellige spørgsmålstyper betød og gjorde for samtalen? Hvad bemærkede I? Ergonomiseminar 2010

12 Opsamling Ergonomiseminar 2010 Hvad bemærkede i?
Hvad muliggør de forskellige spørgsmålskategorier? Hvordan kan spørgsmålskategorierne stimulere i rådgivningen? Ergonomiseminar 2010


Download ppt "Karl Tomm Ergonomiseminar 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google