Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDavid Bendtsen Redigeret for ca. et år siden
1
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november 2014
2
Oplevelse fordybelse virkelyst ” erkendelse, fantasi, tillid til egne muligheder tage stilling og handle.” Dannelse: Praktiske klogskab Kultivering af den praktiske klogskab Peter Brodersen, november 2014
3
Brudstykke Peter Brodersen, november 2014
4
Sammenhæng Peter Brodersen, november 2014
5
Undervisningens dobbelte intention Intentionen om at gøre det muligt for nogen at lære noget bestemt, og intentionen om at vække den lærendes intentionalitet for netop at tilegne sig dette bestemte Peter Brodersen, november 2014
6
At vække den lærendes intentionalitet Peter Brodersen, november 2014
7
Billedøvelse Peter Brodersen, november 2014
8
undervisning MålIndhold Proces og form Elevforud- sætninger Progression Læremidler Lærerens ledelse Ramme- faktorer Evaluering Peter Brodersen, november 2014
9
Omdrejningspunkter Mål Indhold Form og proces Forforståelse Multimodalitet Stilladsering Gruppearbejde Peter Brodersen, november 2014
10
Didaktisk model (PB) Peter Brodersen, november 2014
11
Mål Almene mål og faglige mål Almene mål Styre et samarbejde i en gruppe Faglige mål Læse novellen ”Bulbjerg” af Aidt, finde tema(er) Måltyper læring Vidensmål Viden om grundelementer i en personkarakteristik Færdighedsmål Færdigheder i at finde ”tomme pladser” Holdningsmål Vurderinger og skøn på kvaliteten i filmen ”Niceville” Peter Brodersen, november 2014
12
Retning for indholdet og for deltagerne Opdele/prioritere indholdselementer Vidensmål, færdighedsmål og holdningsmål Opdele undervisningen i sekvenser Hvad kan man bruge mål til? Peter Brodersen, november 2014
13
Basis-didaktisk Det kernefaglige perspektiv Etno-didaktisk Hverdags-perspektivet Udfordringernes didaktik Samfunds- og fremtidsperspektivet Eksistensdidaktisk Perspektiv på universelle livstemaer Fokus? Udgangspunkter og kriterier Indhold, kriterier for valg (F.V. Nielsen). Nielsen Peter Brodersen, november 2014
14
Basis-didaktisk Det kernefaglige perspektiv Etno-didaktisk Hverdags-perspektivet Udfordringernes didaktik Samfunds- og fremtidsperspektivet Eksistensdidaktisk Perspektiv på universelle livstemaer Fokus? Peter Brodersen, november 2014
15
Kvalitet i forhold til et mere overordnet formål Dannelsesidealer Højskolens formål Fagets formål og mål Teoretiske darlings Egne præferencer Hvad kan man bruge indholdskriterier til? Peter Brodersen, november 2014
16
(Nr. 1: 2.3 min inde) http://www.youtube.com/watch?v=6pR1cVgk7Is http://www.youtube.com/watch?v=LMgitKv-78I http://www.youtube.com/watch?v=mmCnQDUSO4I ”Jeg er rastløs” Peter Brodersen, november 2014
17
Oplevelsen kan... forandre bevæge Udfordre Peter Brodersen, november 2014
18
Hvilken struktur skal forløbet have? Placering af hovedaktiviteter og delelementer Tidsrammer og rækkefølge Organisationsformer Klasseundervisning, gruppeundervisning, par- arbejde og individuelt arbejde Undervisningsmønstre Proces og form (struktur) Peter Brodersen, november 2014
19
Formidlingen ØvelsenProjektetHåndværketÆstetikkenDialogen Peter Brodersen, november 2014
20
Seks UNDERVISNINGSMØNSTRE og elevpositioner Eleven tilegner sig stoffet (formidlingen) Eleverne tilegner sig stoffet gennem formidling fra en lærerpræsentation eller gennem forskellige medier Eleven øver sig i udvalgte elementer (øvelsen) Eleverne tilegner sig stoffet gennem teoretiske øvelser: Kategoriserer og analyserer et emnes begreber og anvender faglige metoder Eleverne undersøger problemer (projektet) Eleverne arbejder problem- og projektorienteret: De rejser spørgsmål til et fagligt emne, bearbejder det og fremstiller et produkt Eleverne fremstiller produkter (håndværket) Eleverne fremstiller konkret produkter, der er baseret på en håndværkslignende proces Eleverne foretager æstetiske skøn (æstetikken) Eleverne arbejder med æstetisk eller kunstnerisk formsprog, hvor intuition, følelse, fornemmelse og smagsdom spiller en rolle Eleverne deltager i en ”demokratisk offentlighed” (dialogen) Eleverne deltager i klassedialoger, der drejer sig om at afklare et emnes betydning, mening og relevans i menneskeligt, socialt eller samfundsmæssigt perspektiv
21
Slut Peter Brodersen, november 2014
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.