Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDorte Bjerre Redigeret for ca. et år siden
1
Kirkens kommunikation - Hvordan får vi budskabet ud? PROGRAM ● Introduktion og præsentation ● Hvad er kommunikation? En kommunikationsmodel ● Verdsligt eksempel på effektiv kommunikation ● Den kirkelig kommunikation før og nu ● Elementerne i den kirkelige kommunikation ● Spørgsmål til overvejelse i små grupper KAFFEPAUSE (ca. kl. 10.15 – 10.45) ● Diskussion ● Opsummering og undertegnedes personlige mening... ● Eksempler på nye tiltag i Hjortshøj sogn ● Afslutning
2
Afsender Hvad er kommunikation? Modtager Budskab Redskab Proces-modellen
3
Afsender (MS) Hvad er kommunikation? Modtager (jer) Budskab: Kirkens komminikation må være mangfoldig Redskab: Ord og Computer Hvem vil sige hvad til hvem... og hvordan?
4
Afsender Hvad er kommunikation? Modtager Budskab Redskab Støj
5
At kommunikere Kommer af latin: communicare ”at gøre fælles, dele med nogen”
6
Afsender Hvad er kommunikation? Modtager Budskab Redskab Støj Respons / handling
7
Tekstmodellen Tekst Afsender Modtager Reference (sagsforhold) Betydning
8
Hvordan kommunikerer Coca Cola? Everything we do is inspired by our enduring Mission: To Refresh the World...in body, mind, and spirit. To Inspire Moments of Optimism...through our brands and our actions. To Create Value and Make a Difference...everywhere we engage.
9
Afsender: Aktionærer Hvordan kommunikerer Coca Cola? Modtager: Markedet Budskab: Livsstil / lykke Køb Cola! Redskab: Reklame, Merchandise, Prod.placement, Internet, Sponsorering, forskning, etc Støj: Andre produkter, sundhed, information overflow Støj Handling: Køb
10
Kirken De gode gamle dage? Alverden Evangeliet Biblen og Gudstjenesten
11
Kirken Folkekirken i 2008? Alverden Evangeliet Biblen og Gudstjenesten
12
Missionen Matthæusevangeliet Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende. Menighedsrådsløftet Undertegnede erklærer herved på ære og samvittighed at ville udføre det mig betroede hverv i troskab mod den danske evangelisk-lutherske folkekirke, så at den kan byde gode vilkår for den kristne menigheds liv og vækst. Præsteløftet... Først: At jeg vil beflitte mig på at forkynde Guds ord rent og purt, således om det findes i de profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger, med al ærefrygt og sømmelighed forvalte de hellige sakramenter efter Kristi indstiftelse, og såvel her som ved de øvrige hellige handlinger udføre alt i overensstemmelse med de for folkekirken gældende forskrifter.
13
Hvem er afsenderen? Gud: Fader, Søn og Helligånden? Biblen og Ritualbøgerne? Kirken Præsten? Menighedsrådet? Kirkeministeren, Folketinget og Dronningen?
14
Hvad er budskabet? Jesus som din personlige frelser At lade sig fylde af Helligånden Retfærdiggørelse ved troen alene Gode gerninger, f.eks. diakoni Syndernes nådige forladelse Elsk din næste – i det nære eller i det fjerne Stem på XX parti At være kristen i det offentlige rum Ikke at være kristen i det offentlige rum At helbrede At producere ritualer At bevare en kulturarv Kristus som meditativ kerne Jesus som din ven Gud som Dommer
15
Hvem er modtagerne? Alle De døbte Medlemmerne Dem der bor i sognet Dem der går i kirke Dem der er kloge nok Dem der er dumme nok Jøder, muslimer, hedninge Dåbsforældre eller kernemenighed Forskellige modtagere fra gang til gang...?
16
Hvad støjer? Ligegyldighed Uvidenhed (For)domme Arbejdsliv Familieliv Konkurrenter og mange alternative muligheder Tidens krav til kommunikation
17
Hvordan reagerer modtagerne? De er 100 % tilfredse De bliver væk Deres brug af kirken forandres
18
Spørgsmål i små grupper ● Hvad er budskabet i kortest tænkelige form? ● Hvem har ansvaret for afsendelsen? ● Hvem vil vi gerne nå? Hvad er målet / ambitionsniveauet? ● Er kristendom kulturarv eller personlig tro? ● Skal vi ud med budskabet eller kalde folk til os? ● Skal højmessen fortsat være centrum? ● Hvad kan vi i givet fald sætte i stedet? Med andre ord: Hvordan får vi budskabet ud?
19
Opsummerende: Folkekirken i 2008 Vi skal glæde os over de gode rammer og det gode budskab! Vi skal reflektere over kommunikations vilkår og være villige til at gøre det nødvendige. Vi skal ville mere end at afsende budskaber Vi skal glædes over Helligånden men ikke overlade alt til Ånden Vi skal prøve meget men acceptere mindre. Præsten skal kunne give slip og andre løfte med. Lad falde, hvad ikke kan stå Kirken er et middel, ikke et mål. Husk (for)målet! Der er andre midler. Vi skal opgive højmessens monopol/dominans Kommunikationen skal være mangfoldig! Det er menigheden Vi skal i gang med at diskutere indhold og ikke kun form
20
Tiltag i Hjortshøj sogn ● Mange forskellige gudstjenester: Kravle, spaghetti, FDF, FRIRUM, Højmesse, Taizé og pensionist ● Hjemmeside og netværk ● Kirkeblad ● IT i konfirmandundervisning ● FRIRUM ● Klummeskriveri o.l.
21
God arbejdslyst. NYD DET!
22
www.dobbeltforedrag.dk morten@skovsted.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.