Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vi taler om det, vi har set og hørt. Ap g 4, 1-22 Christian Backer Mogensen Nicolaifællesskabet 30 03 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vi taler om det, vi har set og hørt. Ap g 4, 1-22 Christian Backer Mogensen Nicolaifællesskabet 30 03 2016."— Præsentationens transcript:

1 Vi taler om det, vi har set og hørt. Ap g 4, 1-22 Christian Backer Mogensen Nicolaifællesskabet 30 03 2016

2 Jesus-bevægelsen Antager form- nu 5.000 mennesker Får sin første ydre kamp: mod flere myndigheder på én gang. Får snart sine indre kampe- de næste kapitler.

3 3. tempel (Herodes tempel). Ombygning fra år 20 f. Kr. til år 64 efter. En religiøs del: Hellige/allerhelligste Forgården: for israelitter (mænd/kvinder) Ydre forgård (Hedningernes): vekselerer, salg af offerdyr. Søjlegange: undervisning (Kongelige søjlegang og Salomos søjlegang).

4 Rådet 70 personer + ypperstepræsten Ypperstepræsten og dennes familie- sadukæere De skriftkloge: loven og jødisk jura-oftest farisæerne De ældste: lægmænd, fra indflydelsesrige familier- oftest saddukæere. Samledes- formentligt på tempelområdet. Kunne lovgive og dømme og indre jødiske anliggender Kunne udøve magt: piskning, måske dødstraf for visse forbrydelser

5 Ypperstepræsterne var i direkte familie: Kajfas (nuværende ypperstepræst) Annas svigerfar, (den tidligere) og Johannes (muligvis Kajfas søn, og kommende yppersterpræst i år 36) De kendte Jesus udmærket. De var med i Getsemane have, (Luk. 22,52: ) hvor jesus talte til dem. Jesus blev ført til Annas og Kajfas i ypperstepræstens borg. (Johs 18) Ypperstepræsten spørger Jesus om han er Guds søn og Jesus svarer: ”det er jeg” (Mark 14, 62) Ypperstepræsterne råbte ”korsfæst ham” (johs 19,6) og ypperstepræsterne protesterede mod inskriptionen: ”jødernes konge” (joh 19,21) Nikodemus var med i rådet (johs 3) og tog jesu legeme ned (johs 19,39) Så det er med fuld ret at Peter retter anklage mod rådet for at henrette Jesus. De var de ledende i den proces.

6 farisæerne De fromme Tog gudsdyrkelsen meget alvorligt. Detaljerede regler Troede på opstandelsen Nogle kommer til tro på Jesus Paulus var farisæer

7 saddukæerne Forkastede troen på opstandelsen Aristokratiet- overklassen Ikke vellidt af folket.

8 De ældste De ældste: lægmænd, fra indflydelsesrige familier- oftest saddukæere. Politikerne

9 Når autoriteter sætter grænser for troen Farisæer-dogmatikeren: Du skal og må ikke. De ældste-politikeren: Troen ud af det offentlige rum Saddukæerne- rationalisten: Det kan ikke passe Disciplen: Kun Jesus frelser

10 Hvad havde rådets naturlige reaktion været ? Anerkende den gode gerning Anerkende underet Og dermed anerkende den autoritet der stod bag: Jesus. Men det ville de ikke. I stedet giver de en advarsel: Forbyd-fordøm-privatiser.

11 Peters tredobbelte vidnesbyrd Vi har set Jesus opstanden Helbredelsen sker i Jesu navn- manden står ved siden af Peter. Det var forudsagt i GT (bygmestrene). Sl 118 var særdeles kendt, bruges under løvhyttefesten og påskefesten Derfor skal I bygmestre omvende jer.

12 Når autoriteter sætter grænser for troen- i dag Farisæer-dogmatikeren: Du skal og må ikke. Forstærke troen De ældste-politikeren: Troen ud af det offentlige rum. Forbyde troen Saddukæerne- rationalisten: Det kan ikke passe. Fortynde troen Disciplen: Kun Jesus frelser Fastholde troen.

13 Hvem er de i dag? Farisæerne Ydre farisæisme: organisationer, trossamfund Forstærke troen: – ekstra regler (adiafora-mellemtingene). – Kontrol.

14 Hvem er saddukæere i dag ? Rationalismen i kirken: fornægtelsen af opstandelsen og det evige liv. Fortynde troen – Nødløgne, – sten i skoen, – reinkarnation.

15 Hvem er de ældste i dag ? Politikere: Forbyd, fordøm, forvis troen. – Religion ud af det offentlige rum. – Brug af ordet fundamentalisme. – Balancen mellem stat og religion. – At kæmme alle over én kam. Forskel mellem kristne værdier og andre religiøse værdier. – Relationen til grundloven.

16 Forbyd troen Sovjet, Kina, Nazi-Tyskland etc. Den største intolerance og vold blev praktiseret af dem, som mente religion skabte intolerance og vold. Sekulariseringen har tabt: religioner er på vej frem overalt.

17 Fordøm troen Alle religioner er lige gode og lærer det samme. Hver religion ser kun en del af sandheden. Ingen har hele sandheden. (elefanten og de blinde mænd) Enhver tro er historisk og kulturelt betinget og kan derfor ikke være sandheden. Arrogant at sige at ens religion er rigtig. Alle disse udsagn forudsætter, at man selv har set sandheden!

18 Forvis troen til privatlivet Hvad er religion? Et sæt overbevisninger, som forklarer hvem vi er, hvor vi kommer fra, hvor vi skal hen, hvordan vi skal leve. Hvorfor skal kun nogle af disse svar have plads i det offentlige rum? Er sekulære begrundelser for moralske positioner mindre kontroversielle end religiøse?

19 Hvad er det kristne svar I. Kristen tro: – Respekterer andres tro – Alle mennesker er skabt i Guds billede – Dermed også i besiddelse af godhed og visdom – Ønsker at være kærlige og barmhjertige overfor andre. – Elsk jeres fjender. Stift fred.

20 Hvad er det kristne svar II: ”Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.”

21 Frelse er at modtage syndernes forladelse ”lære hans folk at kende frelsen i deres synders forladelse, luk. 1,77 (Zakarias)” Så frelses man fra fortabelse og til evigt liv. (johs 3,16) Frelsen formidles gennem dåben, ordet og nadveren.

22 Peters svar Til rådet: Hvad ville I svare, hvis nogen forbød jer at tale om Gud? I ville fortsætte hvis I skulle være tro mod Gud. Det vi har hørt og set er fra Gud. – altså fortsætter vi. Jesu opstandelse er det afgørende.

23 Til samtale Del jeres oplevelser i miljøer som vil forstærke, fortynde eller forbyde jeres tro. Hvad har det gjort ved jer ? Hvordan har det påvirket jeres tro? Hvad forventer I af fremtiden: vil vi leve i et samfund, der forstærker, fortynder eller forbyder troen ? Hvordan holde fast i det I har hørt og set: at alene troen på Jesus frelser ?


Download ppt "Vi taler om det, vi har set og hørt. Ap g 4, 1-22 Christian Backer Mogensen Nicolaifællesskabet 30 03 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google