Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009."— Præsentationens transcript:

1 © bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009

2 © all rights reserved Vi er... Lene Dammand Richard Ledborg Hansen Villads Keiding

3 © all rights reserved Program 9:00 Introduktion: Metode 10:00 Introduktion: Case 10:20 Pause 10:30 Workshop: Værdiafklaring 12:00 Frokost 12:45 Workshop: Formulering af Vision 13:45 Fremlægning af Vision 14:15 Pause 14:25 Plenum: Indsatsområder 14:45 Konceptformulering 16.00 Fremlægning for bedømmelsesudvalg 18:00 Pause 18:45 Fælles middag 20:30 Slut

4 © all rights reserved Formål med dagen At introducere Værdibaseret Konceptudvikling med ‘Designprocessen’ som forståelsesramme. At introducere begreberne: Værdi Vision Koncept At give jer case-baseret erfaringer med ‘Værdibaseret Konceptudvikling’

5 © all rights reserved Case: En konkurrance 5 grupper konkurrerer om at lave det bedste koncept Koncepterne skal have en bestemt form, et bestemt abstraktionsniveau og I skal anvende de udleverede materialer Koncepterne fremlægges og bedømmes af bedømmelsesudvalget

6 © all rights reserved Med besvarelserne skal grupperne Afklare værdigrundlaget Formulerer en vision og en bærende ide der løser den stillede opgave Udmønte Visionen i et Koncept. Formidle konceptet til bedømmelsesudvalget. Case: En konkurrance

7 © all rights reserved Konceptudvikling Præmis Den iterative proces og abstrationsniveauet Værdier og ‘Værdierens mulighedsrum’ Visionen Konceptet

8 © all rights reserved Konceptudvikling: Præmis I konceptuel skitsering gælder det om at udtrykke sig meget præcist om noget der er meget uskarpt Et koncept har et relativt højt abstraktionsniveau Et koncept rummer ikke konkrete detailløsninger.

9 © all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces

10 © all rights reserved Konceptudvikling: Den Iterative Proces

11 © all rights reserved Konceptudvikling: Den Iterative Proces Visionen

12 © all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Reflektion Emperi Konceptualisering Realisering

13 © all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Reflektion Emperi Konceptualisering Realisering

14 © all rights reserved Abstraktion konkret tid Konceptudvikling: Den Iterative Proces Virkelighed

15 © all rights reserved abstrakt konkret analysesyntese Konceptudvikling: Den Iterative Proces Konceptet Værdier Vision

16 © all rights reserved Konceptudvikling: Værdier Det der vigtigt for mennesker. Eksempler: Ro, hygge, udfoldelse, samvær, økonomisk ansvarlighed og 'Rettidig omhu' Afklaring af værdier handler om at tage stilling til hvordan et projekt er relevant for de mennesker og den verden, der direkte og indirekte er berørt af det.

17 © all rights reserved Konceptudvikling: Værdierens Mulighedsrum Ro

18 © all rights reserved Konceptudvikling: Værdierens Mulighedsrum Ro Økonomisk ansvarlighed Udfoldelse

19 © all rights reserved Konceptudvikling: Vision Er kort, klar, målbar og inden for synsvidde, men uden for rækkevidde Visionen genererer entusiasme En vision en ide om en forandret fremtid fremtiden, der tænder os, får os op af stolen og engagerer os (ex JFK, 1964: ”we’ll put a man on the moon within this decade”)

20 © all rights reserved Konceptudvikling: Koncept En overordnet beskrivelse af en ide. Et fokuspunkt der fastholder grundlæggende pointer En kilde til besvarelse af de spørgsmål som opstår senere i processen. Konceptet tager stilling til hvordan værdierne kommer til udtryk i ‘del-aspekter’ Et koncept angiver ikke detailløsninger.

21 © all rights reserved del-aspekter (udtryksparametre) Stemning: Lys, rum, stoflighed, akustik,... Bæredygtighed: Vand, sol, co2, energi, indeklima,... Konstruktionprincipper: Svævende, stående, flydende, nedgravet, mobilitet... Teknologi:...? Omgivelser: miljø, by, land, strand, naboer... Livsstil: Gøremål, aktiveter, reflektion, social interaktion...

22 © all rights reserved Et koncept: Arena (udtryksparametre) Svensk TV1, public service Nøgleord: Familieunderholdning. Sport og humor. Rock'n Roll. Fysik. Extremsport. Actionsport i et legounivers. Dead Serius. =Twisted Sport = WTSA, World Twisted Sport Association = Megadrom

23 © all rights reserved Et koncept: Arena

24 © all rights reserved Et koncept: Arena

25 © all rights reserved Et koncept: Arena

26 © all rights reserved Et koncept: Arena

27 © all rights reserved Et koncept: Arena

28 © all rights reserved Et koncept: Arena

29 © all rights reserved Et koncept: Arena

30 © all rights reserved Et koncept: Arena

31 © all rights reserved Et koncept: Arena

32 © all rights reserved Case: En sommerbolig Præmis Formål Mål Spørgsmål Besvarelsen

33 © all rights reserved Klimaminister Connie Hedegaard har inviteret til en konkurrence om et koncept til en sommerbolig.:Hun ønsker at vide, hvordan hun, via den ypperste ingeniørvidenskab, kan få en sommerbolig som hun føler sig hjemme i og kan slappe af i, som bygger på en klassisk sommerhuskultur Samtidig skal det være et bud på hvordan man inden for denne bygningsgenre kan sætte det lettest muligt ‘CO2 -footprint’. En sommerbolig Opgaven

34 © all rights reserved Hvilke kerneværdier ligger til grund for jeres projekt?Hvad vil I? (hvad er visionen, hvad er ideen?) Visionen bygger videre på værdigrundlaget og fastholder ’Hvad’ men ikke ’Hvordan’Hvordan vil I virkeliggøre visionen?(Formuler koncpetet) En sommerbolig Spørgsmål

35 © all rights reserved 3 kerneværdier repræsenteres hver ved ét visual sample, en overskrift og en uddybende tekst Vision og koncept afleveres som collager Materialer: Konceptark, visual samples og kuglepenne/ tusser En sommerbolig Besvarelser

36 © all rights reserved Visionen: Er den appelerende? Er ideen relevant? Er ideen original? Er den formidlet forståeligt? Begejstres du? Konceptet: Er valget af delaspekter relevant? Kommer kerneværdierne til udtryk? Er konceptet troværdigt? Kan du lade dig overbevise om at konceptet er realiserbart? En sommerbolig Bedømmelsen


Download ppt "© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google