Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen

2 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Tabu Drikkevand Hane Køkken Rent Forsyning væske

3 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Tabu Tørke Vand Afrika Mangel Død Krig Mad

4 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Vand Mundtligt. Hvad tænker du på?

5 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Hjælpesætninger til problemstillinger Hvordan kan det være, at …, når …? Og på hvilken måde kommer det os ved? Hvad er årsagen til, at … sker, når …? Hvilke løsninger kan der udvikles? Hvordan hænger … sammen med …, hvis …? Hvorfor sker der …, når …? Hvad kan årsagen være? Er det rigtigt, at …? Hvordan kan det ændres, og hvem vil det have konsekvenser for?

6 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Stilladsering skrivning - AMFE A = Afsender / fortæller M = Modtager F = Format (genre) E = Emne A = fremtidige generationer M = Verdens ledere F = digt E = Drikkevandsforsyninger

7 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Vurdering af elevens kommunikationkompetence Kommunikation Eleven kan kommunikere verbalt med enkelte fagord Eleven kan forklare verbalt og skriftligt med fagord og fagbegreber forhold til kontekst Elev kan kommunikere, herunder forklare, diskutere og argumentere i et nuanceret fagsprog Elev kan konkludere på naturfaglig dokumentation i et nuanceret fagsprog i forhold til kontekst

8 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Science literacy Læse, forstå og skrive om science Anvende science – den videnskabelige tilgang til verden Udvikle holdninger i forhold til science Udvikle strategier i forbindelse med tilegnelse af sceince Interesse relateret til egen hverdag.

9 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Fag ord og begreber Naturvidenskabelige metoder Modeller, teorier, principper, teorier og love Etik Programmer Problemløsning Design Bruge værktøj Systemer Grafer Tabeller Beskrivelser Instruktion Genfortælle Forklaring Diskussion Argumentation Narrativ Kommentar Diagram Tal Symboler relationer Science literacy Teknologisk literacy Literacy i dansk Matematisk literacy

10 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Diagram Et diagram er et todimensionelt geometrisk symbolsk repræsentation af information i henhold til en eller anden visualiseringsteknik. Nogle gange er den anvendte teknik en tredimensionel visualisation som så er en projektion på en todimensionel overflade. Ordet graf anvendes nogle gange som et synonym for diagram.

11 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Vandets kredsløb

12 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Kredsløb

13 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Kredsløbsdiagram

14 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Scratch – Genre/programmering

15 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Scratch

16 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Udfordring

17 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Science literacy Kender og forstår de videnskabelige begreber og processer, der kræves for deltagelse i samfundet Spørge, finde, eller bestemme svar på spørgsmål afledt af nysgerrighed om vores verden Beskrive, forklare og forudsige naturfænomener. Læs med forståelse videnskabelige artikler i den populære presse og engagere sig i sociale samtaler om gyldigheden af konklusionerne Identificere videnskabelige spørgsmål. Evaluere kvaliteten af videnskabelige oplysninger på grundlag af kilden og de metoder, der anvendes til at generere det

18 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed !

19 Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Tak for i dag!


Download ppt "Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google