Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThea Davidsen Redigeret for ca. et år siden
1
Udstillingsanalyse Almen studieforberedelse
2
Museum literacy, ideelt set… - evnen til at ”læse” museumsinstitutionen og gennemskue dens skjulte dagsorden - evnen til at tyde og formulere sig om udstillingspraksis og genstandenes komplekse tale - evnen til at reflektere over egne fortolkningsstrategier i forhold til den fortolkning museet lægger over genstande og udstillinger - bevidsthed om repræsentationens væsen
3
Tre niveauer Genstandsniveau: udvælgelse og fortolkningspraksisser i f. t. genstande i museumssamlinger Udstillingsniveau: formidlings- og udstillingspraksisser Museumsniveau: de sociale processer og kontekster, hvori museumsrelaterede praksisser udspiller sig (Eilean Hooper-Greenhill: Space in the Museum)
4
Spørgsmål til genstandsniveau 1)Indsamling: hvad, hvordan og hvorfor? 2)Klassifikation: efter hvilke kriterier? 3)Registrering, proveniens og dokumentation: hvad med genstandens ”immaterielle” og ”usynlige” historie? 4)Værdisætning: hvordan bestemmes en genstands værdi? 5)Hvordan ændres genstanden, når det kommer på museum? Bliver udstillet?
6
Spørgsmål til udstillingsniveau 1) Udstillingssprog: en analyse af museets skriftlige materiale – hvem henvender det sig til? 2) Udstillingsmåde: indholdsanalyse. Er udstillingen didaktisk, affektiv, æstetisk? 3) Hvad er udstillingsproducentens intention? Er den eksplicit eller implicit i f. t. udstillingen? (inddragelse af 1 og 2 ovenfor) (Bengt Lundberg: Museologisk Grammatik) (Peter van Mensch: Characteristics of Exhibitions)
8
Spørgsmål til museumsniveau 1)Museumsbygningen: hvordan er bygningen indrettet? 2)Hvem bestemmer over museet? 3)Er kulturkanonen et modspil eller et medspil til museernes ekspertvælde? 4)Hvordan er museet organiseret og hvem udfører hvilket arbejde? 5)Museet og dets publikum: hvem er museet til for? Hvor meget får publikum lov at se?
9
Statens Museum for Kunst (Wilhelm Dahlerup, 1896)
10
Udstillingsniveau igen igen Didaktiv: at bibringe kundskaber - faktuel: præsentation af fakta - konceptuel: præsentation af ideer Affektiv: følelsesladet eller stemningsfuld præsentation Æstetisk: skøn eller smagfuld præsentation (Peter van Mensch: Characteristics of Exhibitions)
11
Simone sammen med Ole Worms aner, Steno Museet, (2006) den affektive udstillingsmåde
12
Kirsten og enhjørningen foran planchen om perioder og stilarter, Steno Museet, (2006) En blanding af den affektive og den didaktiske udstillingsmåde
13
Møntsamlingen, Antikmuseet (1970erne) Den didaktiske udstillingsmåde
14
Den arkaiske samling, Antikmuseet (2004) En blanding af den æstetiske og den didaktiske udstillingsmåde
15
Racing Cars – The Art Dimension, Aros (2006), Blanding af den affektive og den æstetiske udstillingsmåde
16
Museets ”læseplaner” Laissez-faire: salad bar med mange forskelligartede formidlingsmaterialer at vælge imellem Transmissionsmodellen: fra autoritet til ”tomme kar” Konstruktivistisk: problemstillende, den lærende i centrum, holistisk tilgang Storytelling: mennesker forstår verden og kommunikerer deres forståelse igennem narrativ erkendelse Margaret Lindauer: From Salad Bars to Vivid Stories KOMMUNIKATION / RECEPTIONSSØJLEN….
17
Danmarks Industrimuseum, maskinhallen (sidst i 1970erne) Laissez faire modellen (og storytelling)
18
Etruskersamlingen, Antikmuseet (1970erne) Transmissionsmodellen
19
Eksperimentarium, ”Xtrem ekspedition” Andrea og Dan, Den Gamle By Konstruktivistisk model (og storytelling)
20
Storytelling Skanderborg Museum Den Gamle By
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.