Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristen Eriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette Mollerup
2
2 21-09-2016 Innovation Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. Innovation er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. Innovationer kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation (i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8)
3
3 21-09-2016
4
4 Rådet for Teknologi og Innovation Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008
5
5 21-09-2016 Fra triple helix – til innovationsalliancer (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008) Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget.
6
6 21-09-2016 Innovationstilgange Typer Medarbejderdreven Brugerdreven Forskningsdreven Teknologidreven Behovsdreven Bæredygtig innovation Tilgange – organiseringer Åben Lukket Top-down – bottom up Inkrementel Radikal } Nye tilgange } Ny tilgang
7
7 21-09-2016 Brugerdreven innovation Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007)
8
8 21-09-2016 4 retninger indenfor brugerdreven innovation Voice of the customer Brugernes behov og ønsker afdækkes via f.eks. fokusgruppe interview, spørgeskema etc. Lead user En ”superbruger” er en erfaren bruger, som har et ekstraordinært potentiale for at bidrage, definere, modificere og indtænke brugerens behov i udviklingen af produkter eller ydelser Participatory design ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Brugernes rolle er ikke blot at kritisere og vurdere, men aktivt at deltage i innovationsprocessen Antropologiske metoder Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne
9
9 21-09-2016
10
10 21-09-2016 Foreløbige resultater af nogle af patientinterviewene Patienter med kroniske lidelser, som er blevet interviewet 5 mænd og 5 kvinder Gennemsnitsalder: 58,3 år (37-72 år) Interviewet i eget hjem (de fleste) 1½ times varighed Narrativ tilgang – patienten vælger selv fokus
11
11 21-09-2016 Foreløbige resultater Oplevelser fejl/sjusk Manglende udveksling af information mellem afdelinger på sygehuset At møde mange læger, og det giver utryghed Mangelfuld kommunikation De små ting i hverdagen på afdelingen betyder rigtigt meget for tryghed og tillid Patienter vil ses som mennesker Patienter udser sig ”nøglepersoner” i deres forløb
12
12 21-09-2016 Hvornår er en overgang vigtig? Når den er forbundet til oplevelsen af problemer (fejl/sjusk, utryghed, mistillid til faglige kompetencer m.v.) Patienten kan have en god oplevelse af sin kontakt med sundhedsvæsenet trods ‘system-fejl’ (udskrivningssamtale bliver ikke holdt, det er oplyst at der kommer en læge, som ikke kommer)
13
13 21-09-2016 Hvor vejer problemerne tungest? ”Tyngdepunktet” i patientfortællingerne knyttet til hospitalet Andre overgange/kontakter til sundhedsvæsenet fylder mindre
14
14 21-09-2016 Hvad er et forløb? Fra diagnose til d.d.? Patienterne tænker episodisk – ud fra sygdomsepisoder. d.d. sygdomsepisode Sygdomsdebut - diagnose indlæggelse Indlæggelse
15
15 21-09-2016 Sammenhæng i forløbet? Oplevelser af sammenhæng handler ikke kun om glatte overgange Mange forskellige læger De små ting i hverdagen på afdelingen Kommunikation med personalet
16
16 21-09-2016 Opsummering: Patienter tænker episodisk = den behandlingsmæssige kvalitet vejer tungest. Patienterne orienterer sig mod sygdom - ikke sundhedsvæsenet ydelser i sig selv. Oplevelsen af små sjusk/fejl – det har stor betydning for den generelle tillid til sundhedsvæsenet og til ”om personalet har styr på det” De vigtigste overgange finder vi i hospitalsregi Hverdagen på afdelingen er vigtig for oplevelsen af sammenhæng Patienter identificerer ”nøglepersoner”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.