Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse."— Præsentationens transcript:

1 Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR Side 1 Navn Navnesen Titel Afdelning 10 august 2009 Velkommen til laborantuddannelsen - en del af Professionshøjskolen Metropol 11. marts 2015

2 Laborantuddannelsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Program  Praktikprøven (Rapport)  Afsluttende eksamensprojekt  Projekt forløb  Vejleder rollen  Den gode opgave  Pause (skolevejleder)  Rapport  Eksamen  Bedømmelsesgrundlag  IntraPol og hjemmeside 11. marts 2015 Side 2

3 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Praktikprøven Formål: Formålet med praktikprøven er, gennem en skriftlig rapport, at dokumentere den studerendes læringsudbytte af praktikken. Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 3

4 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Forløb og krav:  Den studerende udarbejder en rapport på basis af hele praktikperioden  Den studerende beskriver kort, hvorledes læringsmålene for praktikperioden er opnået ( Uddannelseselementerne, der blev beskrevet ved praktikstart på blanket B)  Læringsmålene er beskrevet i "Retningslinjer for praktikperioden på laborantuddannelsen – Laborant AK” Tag evt. udgangspunkt i Bilag 1 (oplæg til praktikprøven)  Rapporten forventes at have et omfang af 5-10 sider Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 4

5 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Uddrag fra Retningslinier til praktikprøven- her gives eksempler på spørgsmål til 1. uddannelseselement til inspiration til praktikrapporten  1. Arbejdspladsens organisering og kultur (5 ECTS):  Redegør for arbejdspladsens produkter (medicin, analyser, kandidater, serviceydelse)  Beskriv arbejdspladsens organisering i relation til din placering (hvem og hvordan tages beslutninger om hvilke emner?)  Beskriv hvordan beslutninger og relevant information kommunikeres ud på arbejdsplad-sen  Beskriv indkøbsprocedurer (hvem bestiller kemikalier, udstyr mv., hvordan udvælges produkt og forhandler, hvordan bestilles hjælp/produkter fra andre afdelinger)  Giv eksempler på, hvorledes du har tilpasset dig til arbejdspladsens kultur 11. marts 2015 Side 5

6 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Aflevering af praktikrapporten:  Onsdag i uge 15 dvs. 8. april. Afleveres på IntraPol sammen med Ugejournalen, der evt. kan være bilag til praktikrapporten  Problemformulering til det afsluttende eksamensprojekt afleveres også senest den 8. april til skolevejleder på e-mail, (side 5 i Retningslinjer til Afsluttende Eksamens- projekt) ( Se deadlines) Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 6

7 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelsesgrundlag: Rapporten vurderes som en helhed og der tages udgangspunkt i følgende:  Formidling  At læringsudbyttet for alle fire uddannelseselementer er beskrevet: o Arbejdspladsen organisering og kultur o Sikkerhedsarbejde/arbejdsmiljø o Kvalitetssikring o Laboratorietekniske metoder  At hele praktikperioden er beskrevet Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 7

8 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Karaktergivning:  Bedømmes som bestået eller ikke bestået OBS ! I er sidste hold fra Metropol med denne bedømmelse  Prøveresultat meddeles normal senest 10 arbejdsdage efter afleveringen (På IntraPol) Se Oplæg til praktikprøven 11. marts 2015 Side 8

9 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Afsluttende eksamensprojekt Formål: Prøven skal dokumentere den studerendes evne til på et metodisk grundlag at kunne bearbejde og formidle en kompleks og praksis nær problemstilling i relation til en konkret opgave indenfor uddannelsens formål Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 9

10 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 10 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektets rammer:  Varighed svarende til ca. 7 ugers fuldtidsarbejde  Den studerende skal arbejde selvstændigt med projektet  Rapporten skal indeholde observationer fra den studerendes eget arbejde  Virksomheden stiller projektvejleder til rådighed  Skolen stiller projektvejleder til rådighed  Rapport: o Max. 25 sider og 25 siders bilag o 1 side: 2000 tegn u/ mellemrum

11 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 11 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektperioden - opstart:  Informationsmøde på skolen for den studerende, virksomhedsvejleder og skolevejleder (i dag)  Møde i virksomheden mellem den studerende og de to vejledere  Konkretiserer problemformulering  Virksomhed indsender blanketterne: ”Afsluttende eksamensprojekt” og ”Problemformulering” til skolevejlederen senest onsdag i uge 15, den 8. april  Skolen/skolevejleder kvitterer og returnerer kopi

12 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" 11. marts 2015 Side 12 For indsættelse af graf eller anden grafik, klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Projektperioden:  Informationssøgning  Praktisk laboratoriearbejde  Resultatbehandling og rapportskrivning  Løbende kontakt med vejledere  Rapporten afleveres onsdag den 3. juni 2015 senest kl 12 på IntraPol  Automatisk elektronisk bekræftelse på aflevering  Skolen giver besked om eksamensdato, tid og lokale  Eksamensforberedelse  Eksamen i uge 25 eller uge 26

13 Laborantuddannelsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 13 1-2 uger4-5 uger1 uge Praktisk arbejde Laboratorie arbj. Kvalitetssikring. Eksamen Forberedelse Litteratur Læse Reagenser Afslutning Bearbejde resultater. Skrive rapport. Godkendt Problem- formulering Aflevere: Rapport på IntraPol

14 Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Fortrolige projekter:  Gør tydeligt opmærksom på at projektet er fortroligt: o Skriv JA på blanketten ”Afsluttende eksamensprojekt” Evt. begrænsninger på censor skrives på samme blanket o Skriv tydeligt FORTROLIGT på forsiden af rapporten 11. marts 2015 Side 14

15 Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse & Socialt arbejde: Farvetema = TEACH Sundhed, Pleje og Rehabilitering: Farvetema = HEALTH Teknologi, Ernæring og Sundhed: Farvetema = TECH vælges under Design / Farver. Klik på det farvetema du skal bruge i præsentationen Rektorlayouten nås her: Højerklik på sliden, vælg Layout / Metropol Basis / Title slide Basis Blå eller Title slide Basis Grå På den efterfølgende tekstside vælges farve tema under Design / Farver / REKTOR PAUSE / Snak med skole projektvejleder til kl. 14.45 11. marts 2015

16 Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Vejlederroller:  Virksomheds projektvejleder o Faglig indsigt o Vejlede om faglige emner  Skole projektvejleder o Rådgive om Problemformulering Projektafgrænsning Rapportopbygning Studerende Virksomheds vejleder Skole vejleder 11. marts 2015 Side 16

17 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Mere om rollen som virksomhedsvejleder:  Vær rådgiver med en ”coach’ene” tilgang (stil hv spørgsmål)  Aftal møder med den studerende  Diskuter resultater  Henvis evt. til ”eksperter” 11. marts 2015 Side 17

18 Laborantuddannelsen Tekstside med 2 spaltet bullettekst Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau” For indsættelse af graf eller anden grafik klik behørig ikon Metropoldesign i grafer vælges efter klik på grafikon / Templates / Metropol Søjlediagram eller Lagkagediagram Eksempler på gode projektopgaver:  Sammenligning af forskellige metoder til bestemmelse af det samme  Afprøve/udvikle en metode ved variation af 2-3 forskellige parametre  Afprøve/udvikle hel ny metode/apparatur  Udvikle og/eller undersøge et produkt 11. marts 2015 Side 18

19 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Problemformulering:  Et (eller flere) spørgsmål, der lægger op til: o noget der kan gøres o noget der kan måles  Den skal: o være et afgrænset eksperimentelt arbejde o være handlingsorienteret o lægge op til et stykke kvalitetsarbejde 11. marts 2015 Side 19

20 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Eksempler på problemformuleringer:  Er det muligt at bruge polyamintoxiner til at nedsætte P. falciparum 7G8 stammens resistens overfor klorokin?  Er det muligt at udføre en sammenlignende validering af tre analysemetoder til påvisning af Salmonella i foderstoffer?  Kan en eksisterende HPLC metode, til bestemmelse af enzymaktivitet, videreudvikles mht. større stabilitet under drift. Bemærk 2-3 linjer med et spørgsmål. Parametre beskrivelser m.m. kan være en del af selve problem afgrænsningen, men ikke i problemformuleringen. 11. marts 2015 Side 20

21 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Den gode rapport (hoveddel):  Indledning  Problemformulering o Problemafgrænsning  Kvalitetssikring  Analyse o Teori bag metoder o Beskrivelse af forsøg og sikkerhedsovervejelser o Resultater o Deldiskussion af resultater  Samlet resultatskema (evt.)  Diskussion af resultater  Konklusion Se uddrag af projekthåndbogen 11. marts 2015 Side 21

22 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelse – rapport:  Formidling  Teoretisk forståelse af principper bag, og af arbejde med, apparater og metoder  Arbejdsmiljø / sikkerhed  Kvalitetssikring, herunder dokumentation  Resultater: Bearbejdning, vurdering, diskussion samt evt. statistik Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 22

23 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Eksamen (ca. 25 min.): Studerende indleder med oplæg på 10 min. Der kan tages udgangspunkt i f.eks.:  Præsentere emne og problem  Forklare hvorfor emnet er interessant for virksomheden og for den studerende  Præsentere problemafgrænsning og herunder hvordan projektet er planlagt  Fremhæve vigtigste resultater, herunder diskussion og konklusion  Perspektivering Derefter faglig dialog mellem den studerende, skolevejleder og censor. Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 23

24 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Bedømmelse – eksamen:  Formidling  Teoretisk forståelse af principper bag, og af arbejde med, apparater og metoder  Planlægning  Problemløsning  Vurdering og diskussion af resultater  Perspektivering Se Oplæg til afsluttende eksamensprojekt 11. marts 2015 Side 24

25 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Karaktergivning:  Hovedvægt lægges på faglig indsigt og overblik  Bedømmelsen er en helhedsvurdering o 50 % rapport o 50 % mundtlig  Karakter efter 7-trinsskalaen 11. marts 2015 Side 25

26 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" IntraPol – Metropols ”nye” ( for nogle af jer) elektroniske platform. Log ind med studienummer og password – sidste fire cifre af cpr nummer – jeres gruppe er praktik – eksamen uge 25-26-TJEK 11. marts 2015 Side 26

27 Laborantuddannelsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" www.phmetropol.dk  Brug navigations stien: uddannelser/laborant/praktik/retningsliner og uddannelsesdokumenter  Nederst på samme side vil alle de omtalte dokumenter være placeret inklusiv denne PowerPoint Held og Lykke – vi ses til dimissionen 11. marts 2015 Side 27


Download ppt "Laborantuddannelsen Forside Grå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google