Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst 12.05.16.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst 12.05.16."— Præsentationens transcript:

1 ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst 12.05.16.

2 ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE STARs undersøgelse STAR ønsker at sætte fokus på jobcentrenes indsats for at fastholde sygemeldte Derfor har mploy for STAR gennemført en undersøgelse STAR ønsker at formidle viden og erfaringer om hvordan jobcentrene, virksomhederne og den sygemeldte sammne kan bidrage til arbejdsfastholdelse Program Undersøgelsens indhold Analysen De gode eksempler Drøftelse

3 UNDERSØGELSENS INDHOLD

4 Indledende bred net-baseret dataindsamling via spørgeskemaundersøgelse til alle landets jobcentre Analyse af data Indsamling af gode eksempler fra jobcentre på arbejdsfastholdelses indsats Udarbejdelse af katalog med eksempler tilgængelig på STARs hjemmeside (snart) Temamøder i alle AMK

5 ANALYSEN

6 Fokuspunkter for spørgeskemaundersøgelsen: Omfanget og betydningen af den forebyggende indsats Den interne organisering af arbejdet i jobcentret (myndigheds- og virksomhedsdel) og ydelsescentret i forbindelse med underretning fra arbejdsgiver om sygefravær via Nemrefusion. Graden af struktur og smidige arbejdsgange og procedure, der kan sikre hurtig kontakt til arbejdsgiveren efter underretningen og eventuel hurtig ”udrykning” af fastholdelsesmedarbejder til arbejdspladsen. De services og servicepakker jobcentret tilbyder til virksomhederne i forbindelse med fastholdelsesindsatsen. Samarbejdet med den syges leder på arbejdspladsen – fx vedrørende besvarelse af ”de tre spørgsmål” i forbindelse med underretningen. Samarbejdet med andre nøglepersoner, som er/kan blive involveret – fx egen læge, speciallæge, sundhedskoordinator, klinisk funktion, fysio- og ergoterapeut, psykolog mv.

7 ANALYSEN Fokuspunkter for spørgeskemaundersøgelsen: Fastholdelsesmedarbejderens opgavesammensætning (eventuelt både myndigheds- og vejlednings- og fastholdelsesopgaver). Fastholdelsesmedarbejderens faglige profil og viden om sammenhængen mellem et givet funktionstab på grund af sygdom, og den syges konkrete jobmæssige muligheder og begrænsninger. Fastholdelsesmedarbejderens fokus på mulighederne for delvis syge-/raskmelding Fastholdelsesmedarbejderens kompetence – her i betydningen økonomiske og redskabsmæssige råderum. Jobcentrets anvendelse af trappe-modellen og fastholdelsesværktøjerne. Jobcentrets vejledning til arbejdsgivere om fast-track, fraværssamtaler, fastholdelsesplaner og mulighedserklæringer.

8 ANALYSEN - SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN Spørgeskema ud til alle jobcentre Antal besvarelser: 80 jobcentre ud af 94 = 85% Fritekst muligheder

9 ORGANISERING, FAGGRUPPER OG REDSKABER I FASTHOLDELSESINDSATSEN

10 HVOR FORHOLDER KOMMUNEN SIG FØRST TIL ARBEJDSGIVERENS EVENTUELLE BESVARELSE AF ’DE TRE SPØRGSMÅL’? I seks ud af ti kommuner er det Sygedagpengeafdelingen, der først forholder sig til arbejdsgivernes svar på de tre spørgsmål  I knap 60 pct. af kommunerne er det i Jobcentrets Sygedagpengeafdeling, man først forholder sig til arbejdsgiverens eventuelle besvarelse af muligheder for fastholdelsesinitiativer (de tre spørgsmål).  I hver fjerde kommune er det i Ydelsesafdelingen, og for knap 5 pct. er det i Virksomhedsservice, man først forholder sig til arbejdsgivernes svar.  Derudover er det i 5 pct. af kommunerne i samarbejde mellem to afdelinger (fx Jobcentrets Sygedagpengeafdeling og Virksomhedsservice eller Ydelsesafdelingen).

11 ER DER, EFTER DIN VURDERING, KLARE ARBEJDSGANGE OG PROCEDURER I JOBCENTRET OM.. Størstedelen af kommunerne vurderer, at der er klare arbejdsgange og procedurer i Jobcentret  Mere end 90 pct. af kommunerne vurderer, at der i høj eller nogen grad er klare arbejdsgange og procedurer forbundet med igangsættelse af fastholdelsesindsatsen. I alt 60 pct. siger, at det i høj grad er tilfældet.  For den forebyggende indsats angiver knap 90 pct., at der er klare arbejdsgange.  For fast track indsatsen vurderer mere end 90 pct., at der er klare arbejdsgange. Mere end 60 pct. siger, at det i høj grad er tilfældet.

12 SAMARBEJDE MED SYGEMELDTES LEDER OG ANDRE NØGLEPERSONER

13 HVOR OFTE BESVARER DEN SYGES LEDER/ARBEJDSPLADS, EFTER DIN VURDERING, ”DE TRE SPØRGSMÅL” IFM. MEDDELELSE OM SYGEFRAVÆRET? (KUN SAGER I JOBCENTER OG SAGER MED EN ARBEJDSGIVER) Meget få arbejdspladser besvarer de tre spørgsmål  I knap 90 pct. af kommunerne er det i mindre end halvdelen af sagerne, at den sygemeldtes arbejdsplads besvarer de tre spørgsmål.  Kun 1 pct. af kommunerne vurderer, at arbejdspladserne besvarer de tre spørgsmål i mindst tre ud af fire sager.

14 I HVOR STOR EN DEL AF SAGERNE HAR JOBCENTRET, EFTER DIN VURDERING, KONTAKT MED DEN SYGEMELDTES LEDER/ARBEJDSPLADS MED TILBUD OM FASTHOLDELSESINDSATS? (KUN SAGER MED EN ARBEJDSGIVER) Der er en del sager, hvor kommunerne vurderer, at der ikke er kontakt mellem arbejdspladsen og Jobcentret  I godt 15 pct. af kommunerne er der kontakt til arbejdsgiverne i mindre end en fjerdedel af sagerne.  Omkring en tredjedel af kommunerne har kontakt til arbejdsgiver i mellem halvdelen og tre ud af fire af sagerne.  Omkring en femtedel af kommunerne har kontakt til arbejdsgiveren i mindst tre ud af fire sager.

15 FOREBYGGELSE

16 I HVOR HØJ GRAD VEJLEDER JOBCENTRET, EFTER DIN VURDERING, ARBEJDSGIVERNE OM.. (IFT. FOREBYGGELSE?) Næsten 85 pct. vejleder om delvis raskmelding og arbejdspladsindretning som en del af deres forebyggelsesindsats  Næsten 85 pct. af kommunerne vejleder om delvis raskmelding og næsten 85 pct. om arbejdspladsindretning.  Samtidig vurderer omkring 60 pct. af kommunerne, at de i høj eller nogen grad vejleder om forebyggelse af sygefravær, brugen af mulighedserklæringer og fraværssamtaler.  I forbindelse med forebyggelse vejleder en fjerdedel af kommunerne ikke om udarbejdelse af sygefraværspolitik.

17 FASTHOLDELSESMEDARBEJDEREN – OPGAVER, VIDEN OG KOMPETENCER

18 HVILKE OPGAVER VARETAGER FASTHOLDELSESMEDARBEJDEREN? I størstedelen af kommunerne har fastholdelsesmedarbejderen vejledningsopgaver  I knap 95 pct. af kommunerne varetager fastholdelsesmedarbejderen vejledningsopgaver som led i fastholdelsesindsatsen.  Knap 60 pct. af kommunerne angiver, at fastholdelsesmedarbejderen har myndighedsopgaver ift. sygedagpengeloven, mens fastholdelsesmedarbejderen i tre ud af fire kommuner derudover har myndighedsopgaver ift. anden lov fx bevilling af hjælpemidler.

19 DE GODE EKSEMPLER

20

21 FORRETNINGSOMRÅDER

22 DE GODE EKSEMPLER – 4 HOVEDOMRÅDER Organisering af indsatsen: Modtagelse af oplysningsskema Samarbejde mellem jobcenter og ydelse 1. kontakt til arbejdsgiver Fast Track Samarbejde med arbejdsgiveren Besvarelsen af de 3 spørgsmål Fastholdelse på virksomheden

23 DE GODE EKSEMPLER – 4 HOVEDOMRÅDER Fastholdelsesmedarbejderens kompetencer: Fastholdelsesmedarbejderens faglige kompetencer Dobbeltrollen – myndighed/fastholdelse Forebyggelse: Fokusområde ”Hjælpende hænder”

24 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Favrskov Kommune: Indsats overfor egne ansatte, der bor i kommunen En person tager sig af dem, der bliver sygemeldt Har både myndighedsrollen og fastholdelsesopgaven Tidlig – og indimellem forebyggende indsats Vil udvide til flere virksomheder Forventer fravær nedsat med 1 uge

25 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Vordingborg Kommune: ”Stuegang med Kommunen” Møde mellem sagsbehandlere og praktiserende læger hver 3. uge Finansieret af JC Både sygemeldte og borgere i risiko for sygemelding Bedre attester, fælles sprog, god effekt ift. borger Bevirker tidlig indsats

26 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Mariagerfjord Kommune: Stort fokus på arbejdsgiverne Hjemmeside særligt rettet mod arbejdsgiverne: Redskaber Lovgivning Forslag til forebyggende samtale, fraværssamtale mv Mulighedserklæring Underviser arbejdsgivere – 50 stk. i 2015

27 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Frederiksberg Kommune: Samarbejde JC og Sundhedscenter Borgere på et ”lænderyg forløb” i ordinær job og ikke sygemeldte ”Screenes” af fysioterapeut ved hjælp af en dialogguide – i risiko for sygemelding Tilbydes samtale med en fastholdelseskonsulent fra JC Samtale med borger – og herefter rundbordssamtale på virksomheden

28 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Jammerbugt Kommune: Pilotprojekt på SOSU området Aftale med organisationerne på området Ved ”skrantende” medarbejdere kontaktes JC`s fastholdelsesteam Fastholdelsesteamet kontakter Ledighedsteamet, der udsøge en ledig indenfor området En ledig i praktik/løntilskud kommer ud og aflaster den ”skrantende” medarbejder, der bl.a. har mulighed for at gå til træning Ordningen gælder også medarbejdere, der genoptager jobbet delvist Gevinst: medarbejderen får hjælp til at klare sine opgaver i en periode. Den ledige får kendskab til jobområdet og får konkret joberfaring

29 DE GODE EKSEMPLER – ET PAR EKSEMPLER Aabenraa Kommune: Ringer til arbejdsgiveren om ”de 3 spørgsmål” Har procedure, hvor en sygedagpengesag åbnes meget hurtigt efter at ydelsesafd. har modtaget en anmodning om sygedagpenge Sagsbehandleren ringer til arbejdsgiver inden LÆ285 indhentes for at denne kan kvalificeres Gode erfaringer – kan nogle gange undgå fuldtidssygemelding, får kvalificeret LÆ285, ser større interesse i samarbejdet fra arbejdsgiverne

30 DRØFTELSE Hvilke tanker/refleksioner giver undersøgelsen anledning til? Hvordan kan der sættes ind ift. kontakten til arbejdsgiverne? Hvad er ellers udfordringerne i fastholdelse?

31 MPLOY A/S GOTHERSGADE 103,STUEN 1123 KØBENHAVN K TEL. +45 32 97 97 87 MPLOY@MPLOY.DK WWW.MPLOY.DK


Download ppt "ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst 12.05.16."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google