Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring 28.02.2014 Inklusionstilbud.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring 28.02.2014 Inklusionstilbud."— Præsentationens transcript:

1 Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring 28.02.2014 Inklusionstilbud og - tilskud 1

2 ”Typer” af inklusion 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud2 Kognitiv Social Psykisk Fysisk Inklusion

3 Inklusion og specialundervisning 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud3  Nyt specialundervisningsbegreb i folkeskolen.  Frie skoler – skal ”stå mål med”  Lov om inklusion – på almene efterskoler – fra august 2013.  Lov om specialundervisning for alle efterskoler og inklusion på skoler med samlet tilbud træder forventeligt i kraft fra skoleåret 15/16

4 Nyt specialundervisningsbegreb 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud4 – i folkeskolen og i de frie skoler Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialpædagogisk bistand til elever, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer.

5 ”Inklusionselever”- på almene efterskoler fra 2013/14 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud5 ”Elever med støttebehov under 12 lektioner skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte, hvis deres behov ikke kan understøttes alene ved undervisningsdifferentiering og holddannelse med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning” Eleverne skal ikke indstilles til PPR For at opnå tilskud: Beskrevet i indholdsplanen og hjemmeside Minimum 5 årselever. Skriftlig plan/kontrakt Redegørelse til regnskab

6 Inklusionsloven af 21/12 – 2012, nogle obs’er 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud6 -En del af omlægningen af tilskud til specialundervisning -Tilskudsmidler, der ellers ville ende i driftstaxametrene -CPR-afhængig. Ja – og nej! -Inkluderet OG identificeret !

7 Elevfordeling – aktuelt og i runde tal 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud7 Elevgruppe ->”Almene”InklusionSpecialudv.I alt Særlig beh. efterskoler 001.300 Ordblindeefterskoler001.600 Almene efterskoler23.2001.05025024.500 Alle efterskoler23.2001.0503.15027.400

8 At fordele ca. 220 mio. 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud8

9 PPR’s rolle 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud9 1.Uændret for specialefterskoler lige nu! 2.Almene efterskoler ikke PPR ved inklusion, men evt. ved: -Skoleledervurdering -Forældreønske -Grænsetilfælde 3. Konsultativ funktion? 4. Ikke til uddannelse el. konkret rådgivning fra UVM 5. PPR´s forankring hos elevens tidl. skolekommune.

10 Indholdsplan 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud10  Generelt syn på elevoptagelse, herunder inklusion som generelt begreb  Beskrivelse af specifikt inklusionstilbud, hvis tilskud (almene efterskoler)  Beskrivelse af specialundervisning, hvis aktuelt Et tilbud bliver til i en dialektisk proces mellem  pædagogisk idé (Hvad vi gerne vil og hvad vi har lærerkompetencer til) og  behov ( Hvilken hjælp skal der gives til den ansøgende elev for at kunne få et godt efterskoleophold)

11 Fordele – inklusionslov? 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud11  Administrativ lettelse for skoler, PPR og MBU  Mulighed for at tænke inklusion på en anden måde  Mindre individorienteret  Fleksibel anvendelse af inklusionstilskuddene  Proces, der sættes i gang

12 Hvad skal skolen vide? 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud12  Karakterer?  Tidligere modtaget støtte?  Tidligere haft udbytte af hvilke undervisningsmetoder? Særligt udstyr eller undervisningsmidler?  Sociale relationer til kammerater og voksne?  Styrkesider og foretrukne aktiviteter i undervisnings og fritid?  Motorik – fysiske aktiviteter?  Personlig og følelsesmæssig udvikling?

13 Dokumentation 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud13 A. Fra eksterne -Redegørelse fra forældre -Elevplan -Udtalelse fra tidligere skole -PPR, læge, psykolog -Myndigheder -Andet Tilladelse til at indhente oplysninger fra eksterne kan fremgå af skriftlig plan. B. Fra egen skole -Test -Faglærervurdering -Andet

14 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud14 Data Grundlaget for vurdering af elevens behov Beskrivelse af eleven og elevens behov Beskrivelse af målsætningen for eleven Beskrivelse af inklusionstilbud og særlige tiltag Plan for evaluering Underskrifter http://www.efterskoleforeningen.dk/da/Leksikon/GL/Inklusion_vejledning Skriftlig plan

15 Elevoptagelsen 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud15 Hvordan skal skolen opdage et inklusionsbehov inden skolestart? Skal der være et egentligt skema, og hvor omfattende skal det være? Hvor meget skal forældre og eleven selv udfylde? Hvor meget skal det ligne optagelsen af elever, der ikke skal have støtte?

16 Andre forhold 28.02.2014Inklusionstilbud og - tilskud16 Inklusionstilskud i relation til andre taxametre og tilskud  Tilskud efter § 25, 2  Tosprogede  Indvandrere  (Social taxameter)  Kommunale tilskud


Download ppt "Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring 28.02.2014 Inklusionstilbud."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google